Home Sport&Rekreacja STADION OLIMPIJSKI WE WROCŁAWIU
STADION OLIMPIJSKI WE WROCŁAWIU
0

STADION OLIMPIJSKI WE WROCŁAWIU

0
0

Projekt autorstwa Ryzynski Architects jest przebudową i rozbudową starego stadionu z lat 20–30. XX wieku. Zbudowany został w latach 1926–1928 według projektu niemieckiego architekta Richarda Konwiarza. Potem był wielokrotnie przebudowywany.

Jest centralnym elementem kompleksu sportowego mieszczącego się na wrocławskim osiedlu Zalesie.

Nowy stadion został przebudowany z myślą o przeprowadzeniu rozgrywek World Games 2017, których Wrocław był gospodarzem. Po zakończeniu imprezy stadion służy miastu jako nowoczesny obiekt sportowy dostosowany do rozgrywek ligowych oraz innych imprez masowych. W nowej konfiguracji stadion pełni przede wszystkim rolę toru żużlowego oraz areny do futbolu amerykańskiego. Głównymi użytkownikami stadionu są klub żużlowy Sparta Wrocław oraz drużyna futbolu amerykańskiego Panthers Wrocław. Zarządza nim Młodzieżowe Centrum Sportu.

Ponadto stadion pełni rolę obiektu wielofunkcyjnego będącego miejscem organizacji różnorodnych imprez publicznych, np. koncertów muzycznych, maratonów, spotkań sportowych.

Wyróżniki modernizacji
Stadion docelowo został zaprojektowany dla 15 000 kibiców. Dziś to 11 000, uwzględniając miejsca stojące, ale niezaprzeczalnie istnieje potrzeba zwiększenia tej liczby, ponieważ nowy obiekt przyciągnął wielu kibiców.
Uruchomiony został po dwóch latach prac w marcu 2017 roku. Prace rozbiórkowe ruszyły w lutym 2015. Do połowy 2015 roku poza zachodnią częścią obiektu dostępną dla żużlowców – trybuna wschodnia otrzymała tymczasowe stanowiska dla sędziego i spikera. Później jednak prace objęły cały obiekt. Wschodnia strona została gruntownie odświeżona, a maszty oświetleniowe – niegdyś najwyższe w Polsce (80 m) – zostały ścięte o ok. połowę wysokości. Zamontowano system oświetlenia LED w sumie w 8 masztach oświetleniowych. Zyskały one znacznie na natężeniu światła. Kiedyś oferowały 1400 lux, dziś umożliwiają transmisję w HD dzięki natężeniu ok. 2000 lux. Częściowo oświetlenie zamontowane zostało również w pasie bezpieczeństwa.

Z poszanowaniem historii
Cały obiekt był modernizowany pod czujnym okiem Miejskiego Konserwatora Zabytków. Modyfikacje musiały być przeprowadzone z poszanowaniem historycznej bryły obiektu. Elewacja zewnętrzna została odnowiona, ale zaplecze trybun powstało zupełnie od nowa. Wiele form i detali starego stadionu zostało zachowanych, co stanowi niepowtarzalny atut wizualny i historyczny. Pomimo bardzo obszernych zmian konstrukcyjnych stadion zachował kluczowe elementy architektury z początku XX wieku – wszystkie zewnętrzne mury oraz część zadaszenia. Oczyszczono też zabytkowe mury zewnętrzne stadionu. Przeprowadzono prace w charakterystycznej dla tego obiektu wieży zegarowej oraz na płycie stadionu. Na sztucznej murawie na stałe wymalowano linie boiska do futbolu amerykańskiego i postawiono bramki. Dookoła poprowadzono oczywiście tor żużlowy, którego geometria jest również zmieniona w porównaniu ze stanem wcześniejszym. Stadion to 24 sektory dla widzów, do których prowadzą 22 wejścia, niektóre z nich dla gości specjalnych, jak niepełnosprawni, VIP i media.

Biały żagiel
Całkowicie nowa trybuna zachodnia, która powstała z prefabrykatów, jest usytuowana bliżej boiska/toru i jest też wyższa od pierwotnej. Specjalnie przygotowane prefabrykaty żelbetowe zostały zaprojektowane tak, by uzyskać odpowiednią geometrię, czyli nachylenie, które w znaczący sposób poprawia komfort oglądania i przeżywania odbywających się widowisk sportowo-kulturalnych. Konstrukcje żelbetowe wieńczy konstrukcja stalowa z białą membraną, w zastosowanu której nasze biuro ma duże doświadczenie. Trybuna Zachodnia to zaplecze dla zawodników, loże komentatorskie, strefa VIP (300 miejsc) i 300 biznesowych. Na początku północno-zachodniego łuku jest miejsce na sektor dla niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. Znajdują się tam punkty gastronomiczne, pomieszczenia dla celów komercyjnych oraz magazyny. To bardzo dobre zaplecze techniczne, prasowo-konferencyjne. Pomieszczenia dla sędziego i dla osób funkcyjnych zawieszone są pod dachem nad trybuną zachodnią. Kasy znajdują się przy sektorach początkowych, bliżej pergoli.
Dach przypominający wielki żagiel zawieszony jest nad widownią i prezentuje się naprawdę dobrze. Tym samym wybija się ponad zabytkowe mury stadionu i być może będzie w przyszłości jednym ze znaków rozpoznawczych obok dominującej wysokością wieży zegarowej.

Po liftingu
Wschodnia strona oraz łuki zachowały wyjściową geometrię i są w dużej mierze sektorami stojącymi. Na wyjściu z pierwszego łuku umieszczony jest sektor najzagorzalszych fanów Sparty, zaś wejście w drugi łuk zajmie sektor gości. Mieszczą one tysiąc kibiców. Ponadto pomieszczenia pod trybuną zostały w części adaptowane na sanitariaty i punkty gastronomiczne dla fanów. Trybuna Wschodnia wraz z pomieszczeniami poddana została liftingowi, ale w przyszłości kryta będzie obszernym zadaszeniem, co stanie się niezaprzeczalnym atutem przedsięwzięcia, które dopełni całości założenia. Odrestaurowanie jej kosztowało mnóstwo specjalistycznej, żmudnej i ciężkiej pracy, łącznie z bardzo starannym doborem materiałów pasujących do zabytkowych fragmentów budowli. Cegły musiały zostać dopasowane do konstrukcji z lat 30. XX wieku. Była to renowacja dosłownie cegła po cegle. Odtworzono pieczołowicie stolarkę okienną, której biel świetnie kontrastuje z kolorem cegły i współgra z membraną zadaszenia.

Dopełnienie projektu
Zamontowano zupełnie nową kotłownię. Nowo budowany Park Maszyn koncentruje zaplecze dla sportu żużlowego. Prace objęły gruntowne zmiany w okolicach parku maszyn. Ziemne trybuny, kiedyś porośnięte trawą z pozostałością elementów betonowych, takich jak krawężniki i wsporniki dla ławek, zostały rekultywowane. Betonowe elementy zostały usunięte, a skarpa obsadzona została nową zielenią. Gruntownie odrestaurowano budynek administracyjny.

Prace objęły teren wokół stadionu. Cały kompleks jest wyjątkowo pięknie usytuowany w parku ze starodrzewiem. Na szczególną uwagę zasługują dębowe aleje dojazdowe. Wyremontowano chodniki i drogi dojazdowe wokół obiektu. Odnowiona została charakterystyczna pergola, która znajduje się w pobliżu części biurowej.

Cały obiekt projektowany był w ścisłym kontakcie z Polskim Związkiem Motorowym i organizacjami futbolu amerykańskiego. Uwzględnialiśmy również życzenia klubów – gospodarzy obiektu, co, mamy nadzieję, przysłużyło się funkcjonalności i komfortowi korzystania z tego obiektu.

Architekt Wojciech Ryżyński
Ryzynski Architects Sp. z o.o.

Przebudowa Stadionu Olimpijskiego we Wrocławiu
Adres inwestycji: Al. I.J. Paderewskiego 35, 51-612 Wrocław
Inwestor: Gmina Wrocław/Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o.
Projektant: Ryzynski Architects Sp. z o.o.
Wykonawca: InterSystem
Powierzchnia inwestycji: 131699 m2

Fot. Mateusz Ludwina

open