Home Inwestycje TOP INWESTYCJE 2018
TOP INWESTYCJE 2018
0

TOP INWESTYCJE 2018

0
0

Golub GetHouse zbuduje w Warszawie 140-metrowy wieżowiec, Equilis debiutuje na polskim rynku z projektem handlowym, tunel pod Świną doczekał się wyboru drugiego wykonawcy. W mijającym roku zaczęło się budować i projektować wiele dużych, ciekawych oraz ważnych inwestycji.

Z bazy serwisu Kompas Inwestycji, zawierającej obecnie 17 tys. inwestycji z całej Polski, przygotowaliśmy subiektywne zestawienie jednych z największych i najciekawszych projektów 2018 roku. Omawiamy 12 inwestycji z różnych sektorów i w różnych lokalizacjach.

Liberty Tower

Na początku 2018 roku Golub GetHouse kupił działkę przy skrzyżowaniu ulic Żelaznej i Grzybowskiej w Warszawie. Na gruncie o powierzchni 5,371 mkw. powstanie 140-metrowy wieżowiec Liberty Tower, w którym znajdą się mieszkania na wynajem oraz hotel. Nowa inwestycja Golub GetHouse wyrośnie na działce, na której znajdują się zabytkowe fragmenty murów i bramy getta warszawskiego wraz z domem Duschika, pozostałym po działającej w tym miejscu fabryce wyrobów żelaznych Duschik & Scholze powstałej w latach 1875–1876. Wszystkie historyczne elementy zostaną odrestaurowane i wkomponowane w nowy projekt.

Projekt Liberty Tower powstanie w nowojorskim oddziale biura architektonicznego Arquitectonica, pracowni, która ma na koncie takie projekty, jak Microsoft Europe Headquarters w Paryżu, Westin Times Square w Nowym Jorku, Festival Walk i Cyberport Technology Campus w Hong Kongu, International Finance Center w Seulu czy American Airlines Arena w Miami.

Wieżowiec Liberty Tower osiągnie wysokość 140-metrów – w budynku o podwyższonym standardzie znajdzie się ok. 450 nowoczesnych mieszkań na wynajem. Przewidziano m.in. całodobową recepcję, centrum fitness, kort do squasha, salę do przyjęć i relaksu, salę konferencyjną i kinową, basen z jacuzzi, miejsca do grillowania oraz zielone tarasy. W podium wieży znajdować się będzie hotel.

Kolejowa inwestycja za 2 mld zł

W styczniu PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy na projektowanie wraz z nadzorem autorskim modernizacji pomorskiej linii Gdynia–Słupsk nr 202. Wartość dwóch kontraktów to 30 mln zł. Przebudowa linii kolejowej z Gdyni Chyloni przez Lębork do Słupska obejmie budowę 5 nowych przystanków i przebudowę 22 stacji i przystanków. Nowe przystanki, o roboczych nazwach, to: Reda Buczka (Gniewkowska), Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, Łebień i Siemianice. Nowe perony będą wybudowane m.in. w Gdyni Chyloni, Rumi, Redzie, Wejherowie, Gościcinie Wejherowskim, Bożympolu Wielkim, Godętowie, Lęborku, Pogorzelicach, Strzyżnie Słupskim, Leśnicach i Słupsku. Modernizacja obejmie ponad 100 km linii między Gdynią Chylonią a Słupskiem. Na odcinku Rumia–Wejherowo zaplanowano dwa dodatkowe tory, na odcinkach: Gdynia Chylonia–Rumia, Wejherowo–Lębork i Lębork–Słupsk zostanie dobudowany jeden dodatkowy tor. Powstanie 18 nowych i będzie zmodernizowanych 7 przejść pod torami. Inwestycja to także modernizacja 47 mostów i wiaduktów.

Prace projektowe na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia–Słupsk mają zakończyć się w IV kwartale 2019 r. Roboty budowlane zaplanowano na lata 2020–2023. Cały projekt w Krajowym Programie Kolejowym oszacowany jest na 2 mld zł.

ArtN już z wykonawcą

W kwietniu Capital Park wyłonił głównego wykonawcę ArtN, długo wyczekiwanej inwestycji na terenie dawnej fabryki Norblina w Warszawie. Budowa pochłonie ponad pół miliarda złotych. Pierwsze prace przygotowawcze rozpoczęły się w połowie listopada 2017 r. Zakres robót przy inwestycji został podzielony pomiędzy cztery podmioty: Warbud, Soletanche Polska, TKT Engineering oraz Maat4. Warbud, jako główny wykonawca, odpowiada za wykonanie wszystkich prac konstrukcyjnych, budowlanych i wykończeniowych wraz z zagospodarowaniem terenu i pracami towarzyszącymi. Projekt realizowany jest w systemie „projektuj i buduj”, do zadań firmy będzie należeć także opracowanie wielobranżowego projektu wykonawczego i przeprowadzenie procedury pozwolenia na użytkowanie inwestycji.

W grudniu ub. r. na teren budowy weszła firma Soletanche Polska, odpowiedzialna za realizację specjalistycznych prac fundamentowych, wykonanie ścian szczelinowych, baret oraz jet-grouting. Zakończenie tego etapu prac jest planowane na IV kwartał bieżącego roku. Przy realizacji ArtN współpracuje również firma Maat4, która wykona wewnętrzne instalacje elektryczne i teletechniczne, a także TKT Engineering, która zrealizuje wewnętrzne instalacje sanitarne oraz mechaniczne. Zakończenie całości prac i oddanie inwestycji do użytku jest planowane na IV kw. 2020 r.

Inwestycja zakłada rewitalizację zabytkowego terenu po fabryce Norblin, Bracia Buch i T. Werner zlokalizowanej na warszawskiej Woli, pomiędzy ulicami Prostą, Łucką i Żelazną. Za kompleksowe opracowanie projektu odpowiada pracownia PRC Architekci (pod przewodnictwem Igora Galasa). Docelowy projekt zakłada rewitalizację 9 zabytkowych i 2 historycznych budynków oraz 44 maszyn i urządzeń z dawnej fabryki Norblina. Cały teren ArtN będzie przestrzenią publiczną dostępną całą dobę. ArtN obejmie 9 poziomów nadziemnych i 4 podziemne. W ramach projektu na działce o powierzchni 2 ha powstanie ponad 64 tys. mkw. powierzchni użytkowej, w tym 40 tys. mkw. powierzchni biurowej i 24 tys. mkw. powierzchni rozrywkowo-usługowo-handlowo-kulturalnej.

Wysoka fala w Gdańsku

W połowie roku rozpoczęły się pierwsze prace na budowie biurowca Wave, pierwszej inwestycji Skanska w Gdańsku. Autorem projektu architektonicznego jest śląska pracownia Medusa Group. To dziewiąta inwestycja, przy której przecinają się drogi Skanska i Przemo Łukasika. Wave to industrialna architektura, sama elewacja projektu nawiązuje do stoczniowych tradycji Gdańska. Ogólnodostępna przestrzeń między budynkami to z kolei inspiracja bałtyckim, nabrzeżnym krajobrazem.

Łączna planowana powierzchnia najmu pierwszego etapu Wave to ok. 24 700 mkw. GLA, cały kompleks dostarczy ok. 48 000 mkw. powierzchni. Oba biurowce będą miały 14 kondygnacji naziemnych i dwie podziemne. Projekt dostarczy ok. 400 miejsc parkingowych na rowery. W obu budynkach powstanie infrastruktura z szatniami i prysznicami dla rowerzystów i biegaczy. W ramach inwestycji przewidziano również stacje skuterów i samochodów elektrycznych. Deweloper zadba również o otoczenie inwestycji – we współpracy z Inicjatywą Miasto wspiera rewitalizację ul. Schopenhauera przy Parku Oliwskim. W ramach projektu zostanie utworzony woonerf, pojawi się mała architektura. Pierwszy etap inwestycji ma być gotowy na przełomie 2019 i 2020 r. Generalnym wykonawcą jest Skanska.

Małopolskie Centrum Nauki

W czerwcu Województwo Małopolskie podpisało umowę na wykonanie dokumentacji projektowej Małopolskiego Centrum Nauki. W konkursie architektonicznym, który rozstrzygnięto pod koniec lutego br., wygrał „pryzmat” zaprojektowany przez biuro Heinle, Wisher und Partner Architekci. Architekci mocno stawiają w niej na stworzenie budynku, który świetnie wpasuje się w istniejące otoczenie. Dlatego też przypominająca pryzmat konstrukcja będzie przykryta „zielonym” dachem, na którym ma rosnąć roślinność łąkowa – tu odwiedzający tę instytucję goście będą mogli odpocząć. Dach ma być również wykorzystywany jako trybuny podczas wydarzeń plenerowych organizowanych przez MCN.

Małopolskie Centrum Nauki zajmie obszar ok. 4 ha, powstanie przy ul. Bora-Komorowskiego w Krakowie. Obiekt ma korzystać z tzw. energii gruntu, która w lecie będzie chłodzić budynek, a w zimie – dodatkowo go ogrzewać. Izolację zapewni też „zielony” dach – który będzie minimalizował m.in. nagrzewanie się budynku podczas wakacyjnych miesięcy. Powierzchnia użytkowa budynku ma wynosić ok. 12,5 tys. mkw. W planach jest nie tylko nowoczesna i interaktywna ekspozycja poświęcona zagadnieniom z różnych dziedzin wiedzy, ale też miejsce, w którym będzie można prowadzić zajęcia edukacyjne i laboratoryjne, a także organizacje pokazów i imprez popularnonaukowych.

Koszt inwestycji realizowanej w oparciu o pracę konkursową – a więc budynku wraz z zagospodarowaniem otoczenia – to ok. 91 mln zł. Budowa obiektu ma rozpocząć się za dwa lata i potrwa kolejne dwa.

Galeria Chełm – debiut Equilis

W lipcu Equilis, belgijski deweloper projektów komercyjnych i mieszkaniowych, ogłosił swój pierwszy projekt na polskim rynku. Galeria Chełm powstanie w formule joint-venture z Acteeum Group i będzie pierwszym nowoczesnym centrum handlowym w jedynym byłym mieście wojewódzkim bez takiego obiektu. Na powierzchni 17 500 mkw. powstanie 55 sklepów. Do dyspozycji klientów będzie parking mieszczący pół tysiąca aut. Koszt inwestycji wyniesie około 30 mln euro. W chwili przygotowywania niniejszego tekstu wykonawca nie został jeszcze wyłoniony. Rozpoczęcie budowy planowane jest jeszcze w tym roku, a zakończenie w drugiej połowie 2019 roku.

Portfolio inwestycji przygotowywanych przez Equilis obejmuje też inwestycję mieszkaniową przy ulicy Bukowińskiej w Warszawie. W 11-kondygnacyjnym budynku znajdzie się ok. 100 lokali mieszkalnych i usługowych, w tym przestrzeń handlowo-usługowa na parterze, a także dwupoziomowy parking podziemny. Inwestor oczekuje na zakończenie procesu administracyjnego i otrzymanie pozwolenia na budowę.

Elektrownia Ostrołęka

W lipcu podpisano z generalnym wykonawcą kontrakt na budowę Elektrowni Ostrołęka C o mocy 1000 MW. Wspólna inwestycja Grupy Energa i Grupy Enea realizowana jest na podstawie umowy inwestycyjnej przez spółkę celową Elektrownia Ostrołęka. Inwestycję wybuduje konsorcjum spółek GE Power i Alstom Power Systems SAS. Wartość oferty konsorcjum to 5,049 mld zł netto, czyli 6,023 mld zł brutto. Wykonawca zrealizuje w trybie „pod klucz” kondensacyjny blok energetyczny o mocy elektrycznej 1 000 MW i sprawności na poziomie 46%. Wykonawca jest zobowiązany m.in. do zaprojektowania, uzyskania niezbędnych decyzji o pozwoleniu na budowę, przygotowania terenu, przeprowadzenia robót budowlanych oraz uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie przed ostatecznym przekazaniem do eksploatacji. Przy realizacji projektu GE Power skorzysta ze wsparcia lokalnego łańcucha dostaw, na który składa się ponad 5000 polskich dostawców. Elektrownia Ostrołęka C będzie spełniała wszystkie wymagane standardy emisyjne w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania, w tym także standardy wynikające z konkluzji BAT.

Autostrada za 3 mld

Pod koniec lipca rozpoczęło się projektowanie autostrady A2 na odcinku od obwodnicy Siedlec do Białej Podlaskiej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na wykonanie elementów koncepcji programowej wraz z rozpoznaniem geologicznym dla tej inwestycji. Nowy odcinek A2 obejmie 63 km trasy, która połączy się z drogą ekspresową S19. Dwujezdniowa, dwupasowa autostrada przebiegać będzie po północnej stronie obecnej DK2, powstaną na niej trzy węzły drogowe: Siedlce Południe (nazwa robocza: Borki), Łukowisko oraz Biała Podlaska (Cicibór).

Wykonawcą dokumentacji jest Multiconsult Polska, wartość zadania to ok. 10,5 mln zł. Firma ma na realizację zadania 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. Projektanci opracują dokumentację zawierającą uszczegółowienia techniczne wskazane w decyzji środowiskowej (m.in.: zajętość terenu pod przyszłą autostradę) oraz przeprowadzenie szczegółowych badań warunków geologicznych. Koncepcja programowa ma być gotowa we wrześniu 2019 r. Jak podaje GDDKiA, w II kwartale 2020 r. planowane jest ogłoszenie przetargu w systemie „projektuj i buduj”, a w I kwartale 2021 r. podpisanie umowy z wykonawcą. Budowa nowego odcinka autostrady A2 ma rozpocząć się w III kwartale 2022 r. i zakończyć w III kwartale 2024 r. Szacunkowy łączny koszt tej inwestycji, obejmujący dokumentację, wykup gruntów, budowę, archeologię i nadzór, wyniesie łącznie blisko 3 mld zł.

Forest – zielony biurowiec

We wrześniu firma HB Reavis otrzymała pozwolenie na budowę nowego kompleksu biurowego w Warszawie. Zaprojektowany przez pracownię HRA Architekci Forest to 120-metrowy wieżowiec oraz przyległe budynki o wysokości od 6 do 8 kondygnacji. Nowa inwestycja HB Reavis powstanie na 2-hektarowym terenie pomiędzy Rondem Zgrupowania AK „Radosław”, Al. Jana Pawła II i ul. Burakowską w Warszawie. Zabudowa widziana z góry będzie przypominać literę C. Znajdzie się tu łącznie około 78 000 mkw. powierzchni do wynajęcia, oprócz biur – również restauracje, kawiarnie i lokale usługowe na parterach.

Nazwa kompleksu podkreśla dużą ilość zieleni oraz miejsc sprzyjających odpoczynkowi. Teren pomiędzy budynkami będzie otwarty dla pieszych. Powstanie tu patio obsadzone dojrzałymi drzewami i krzewami, z oczkiem wodnym, które zimą będzie mogło zamienić się w lodowisko, a także miejscem na pawilony wystawiennicze i gastronomiczne. Na dachach budynków znajdą się przestronne balkony, loggie i tarasy.

Co za tunel

Budowa tunelu pod Świną, połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu, to długo wyczekiwana i wymagająca inwestycja. Pierwszy wykonawca nie podpisał umowy na jej realizację. W uzasadnieniu rezygnacji z kontraktu firma Astaldi wskazała na upłynięcie prawie dwóch lat od przedstawienia oferty do rozpoczęcia robót i problemy na polskim rynku budowalnym – brak rzeczywistej waloryzacji kosztów robót, trudny dostęp do materiałów i niedobór pracowników.

We wrześniu Miasto Świnoujście podpisało umowę z drugim wykonawcą – konsorcjum firm Porr (lider), Porr Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt AS oraz Energopol Szczecin. Firmy złożyły ofertę o wartości 793 mln zł. Inżynierem kontraktu zostało konsorcjum Sweco Consulting z Poznania (Iider), Sweco GmbH i Lafrentz Polska. Tunel pod Świną ma usprawnić połączenie komunikacyjne pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Trasa będzie miała ok. 3,4 km, z czego ponad 1,4 km będzie stanowił tunel o średnicy 12 m, który powstanie w technologii tarczy TBM. Tunelem przebiegać będzie dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m. Prace mają zakończyć się w III kwartale 2022 r.

(Nie) tylko dla koneserów

Pod koniec września został otwarty plac Konesera, ogólnodostępna część Centrum Praskiego Koneser na warszawskiej Starej Pradze. Na terenie 5 ha firmy Liebrecht & wooD oraz BBI Development zrewitalizowały dawną Warszawską Wytwórnię Wódek. Cała inwestycja obejmuje 88 tys. mkw. Głównymi projektantami Konesera byli Krzysztof Matwiejuk i Sławomir Stankiewicz z Juvenes Projekt. Projekt jest przykładem wielofunkcyjnej architektury integrującej na jednej przestrzeni aż dziewięć różnorodnych funkcji: biurową, handlową, restauracyjną, eventową, turystyczną, edukacyjną, hotelową, mieszkaniową i rekreacyjną. Według początkowych założeń koszt realizacji całej inwestycji to 160 mln euro, ale już w trakcie prowadzenia prac budowlanych budżet się zwiększył. O ile – tego inwestorzy nie ujawniają.

W części komercyjnej jako pierwsza została zrewitalizowana Kordegarda od strony ulicy Ząbkowskiej – w latach 2015–2017 właśnie tutaj miał swoją pierwszą siedzibę Campus Warsaw, centrum wsparcia dla start-upów sygnowane przez Google. Dzisiaj działa ono w zrewitalizowanym budynku magazynu spirytusu. Na terenie inwestycji powstało również Muzeum Polskiej Wódki, a na przełomie 2018 i 2019 roku w projekcie zostanie otwarty pierwszy w Warszawie hotel Moxy. Oprócz 200 mieszkań na terenie Konesera powstało również 25 500 mkw. biur. Z kolei 8 500 mkw. powierzchni zostało przeznaczonych na wydarzenia specjalne. Na ogólnodostępnym placu Konesera, a także w centrach eventowych Laboratorium 2400 (2400 mkw.) i Butelkownia (2100 mkw.,) oraz w pasażu handlowym są zaplanowane koncerty, targi, wystawy, spektakle, imprezy plenerowe i firmowe. 30% z 21800 mkw. powierzchni handlowej przeznaczono na klimatyczne restauracje, kawiarnie i bary. W Koneserze powstała również przestrzeń dla butików marek modowych oraz wyposażenia wnętrz.

Rewitalizacja w Poznaniu

Spółka Vastint Poland rozpoczęła prace nad najnowszą inwestycją w Poznaniu. Przygotowanie projektu architektonicznego Starej Rzeźni zleciała pracowni Przemysława Borkowicza. Zaprojektuje on inwestycję we współpracy z młodymi poznańskimi pracowniami JEJU i UGO. Projekt zakłada przywrócenie świetności historycznym budynkom starych zakładów mięsnych i przekształcenie obszaru o powierzchni około 5,5 ha w spójny urbanistycznie fragment centrum miasta. Szacowana powierzchnia zabudowy kompleksu z miejscami do pracy, budynkami mieszkalnymi oraz ogólnodostępną przestrzenią publiczną wyniesie około 70 tys. mkw.

Teren przyszłej inwestycji położony jest w północnej części centrum Poznania w obrębie ulic Garbary, Grochowe Łąki i Północnej. Stanowi on pozostałość po zamkniętych w latach 90. XX wieku zakładów mięsnych. Wstępna koncepcja urbanistyczna zakłada połączenie współczesnych rozwiązań architektonicznych z historycznym kontekstem miejsca. Na terenie nieruchomości zachowały się zabudowania z przełomu XIX i XX wieku, m.in. hala główna, kotłownia, maszynownia, wieża wodna, z których część po rewitalizacji będzie stanowić atrakcyjną centralną część nowego założenia. Powstanie tu ogólnodostępna przestrzeń o funkcjach handlowych i artystyczno-wystawienniczych. Pozostała część działki zostanie przeznaczona głównie pod funkcje hotelowe, biurowe i mieszkalne z elementami usług. Prace koncepcyjno-projektowe potrwają dwa lata.

Michał Oksiński, redaktor portalu Kompas Inwestycji

open