Home Architecture Design WYKONAWSTWO PONAD DOTYCHCZASOWĄ SKALĘ
WYKONAWSTWO PONAD DOTYCHCZASOWĄ SKALĘ
0

WYKONAWSTWO PONAD DOTYCHCZASOWĄ SKALĘ

0
0

Podjęcie się budowy Galerii Młociny – największego w Polsce obiektu handloworozrywkowego – było ogromnym wyzwaniem. O tytanicznej pracy całego zespołu rozmawiamy z Józefem Zubelewiczem, prezesem ERBUD SA – Generalnego Wykonawcy tej inwestycji.

Natalia Chylińska-Żbikowska:Firma ERBUD kojarzona jest z prestiżowymi i dużymi inwestycjami. Jedna z ostatnich to Galeria Młociny. Jak ta budowa wpisuje się w dotychczasowe portfolio firmy? Czy to była ważna realizacja?

Józef Zubelewicz: ERBUD w swojej 30-letniej działalności od 20 lat pełni rolę Generalnego Wykonawcy, realizując średnio około 50 projektów rocznie. Galeria Młociny jest największym dotychczas realizowanym przez nas obiektem kubaturowym – ponad 1 200 tys. m3. Jest też największą galerią handlową wśród ponad 35 obiektów handlowych zrealizowanych przez ERBUD.

N.Ch.: Czym Galeria wyróżnia się spośród innych tego typu obiektów?

J.Z: Galeria Młociny wpisuje się do grupy obiektów nie tylko handlowych, ale jest budynkiem wielofunkcyjnym – handlowo-usługowo- rozrywkowym. To odpowiedź na zapotrzebowanie potencjalnych klientów. Wiele z obiektów typowo handlowych będzie w najbliższym czasie przebudowywanych i rozbudowywanych w kierunku tego typu budynków użyteczności publicznej.

N.Ch.: Podczas budowy cały czas wprowadzano zmiany projektowe. Jak w obliczu tak zaawansowanego projektu oraz jego ciągłej ewolucji udawało się wszystko koordynować?

J.Z: W trakcie realizacji takich inwestycji zawsze występują zmiany związane z wymaganiami i potrzebami najemców. Niezbędne są zmiany projektowe, łącznie ze zmianą konstrukcji obiektu, wymagające zamiennych pozwoleń. ERBUD przygotował także Projekt Wykonawczy Galerii Młociny oraz na bieżąco dokonywał w dokumentacji zmian umożliwiających realizację prac zgodnie z potrze bami najemców. Pojawianie się nowych wynajmujących często generowało zmiany planów lub konieczność dostosowywania wykonanych już instalacji do ich potrzeb. Dodatkowym utrudnieniem dla nas była zmiana właścicieli Inwestycji w trakcie jej realizacji. Przy stawianiu obiektów handlowych jednym z niezbędnych warunków sukcesu jest duże doświadczenie wykonawcy w logistyce i koordynacji prac. Doskonałego nadzoru wymaga nie tylko koordynacja działań własnych Podwykonawców, ale również umożliwienie i zgranie prac wykonawców angażowanych przez poszczególnych Najemców już na kilka miesięcy przed otwarciem Galerii. Obiekt tej wielkości co Galeria Młociny bezwzględnie wymaga takich umiejętności i doświadczenia. Sukcesu nie udałoby się odnieść, gdyby nie tytaniczna wręcz praca kierownictwa budowy, majstrów oraz inżynierów. Należą im się słowa najwyższego uznania.

N.Ch.: Liczby są tu na pewno imponujące. Ilu pracowników zatrudniono na budowie w największym szczycie prac? Ile firm podwykonawczych brało udział w tym projekcie? Jak długo trwała budowa?

J.Z: Nie wliczając przerwy związanej ze zmianami właścicielskimi, realizacja obiektu od rozpoczęcia do jego otwarcia trwała 28 miesięcy. W szczytowym momencie prac budowę realizowało ponad 2 tys. pracowników i przeszło 100 firm podwykonawczych. Wykopaliśmy i wywieźliśmy ponad 700 tys. m3 ziemi, wykorzystaliśmy przeszło 120 tys. m3 betonu przy powierzchni całkowitej obiektu ponad 220 tys. m2.

N.Ch.: Jaki element sprawił najwięcej trudności i jak sobie z nim poradzono?

J.Z: Trudności techniczne w realizacji obiektów handlowych wynikają głównie z warunków posadowienia, dużych rozpiętości stropów, jak również nietypowych wysokości pomieszczeń. W przypadku Galerii Młociny wysokość pomieszczeń dochodziła do 14 m, wymagało to zastosowania różnych systemów szalowania i transportu wbudowywanych materiałów. Ważnym elementem było również zaprojektowanie oraz wykonanie systemów związanych z bezpiecznym użytkowaniem obiektu, a także zastosowanie instalacji energooszczędnych przyjaznych dla środowiska naturalnego. Sytuacja na rynku pracy, szczególnie w budownictwie, nie pomagała nam w sprawnej realizacji projektu, w znacznym stopniu ograniczyła mobilność naszych Podwykonawców. Sprawną realizacją Galerii Młociny udowodniliśmy, że mamy wiedzę, doświadczenie oraz świetną kadrę i dzięki temu jesteśmy w stanie budować projekty tej skali.

N.Ch.: Jak układała się współpraca z inwestorem?

J.Z: Gdyby nie bardzo dobra współpraca z Inwestorem i jego służbami, realizacja tak dużego projektu w stosunkowo krótkim czasie byłaby niemożliwa. Wspólne działania i wzajemne wsparcie spowodowało, że obiekt został otwarty w zaplanowanym przez Inwestora terminie.

N.Ch.: Był Pan już na zakupach w Galerii? Jak ją Pan ocenia jako użytkownik, a nie główny wykonawca? 

J.Z: Myślę, że dla każdego klienta Galerii Młociny ważne jest to, że to nie tylko galeria handlowa. To miejsce oferujące mnóstwo atrakcji. Miejsce mocno związane z kulturą i rozrywką. Inspirowane tradycją dawnych bielańskich potańcówek, które były sercem rozrywkowej mapy stolicy. Same zakupy w Galerii Młociny też są wyjątkowe. Ważna jest nie tylko szeroka oferta sprzedażowa, ale także klimat wnętrza. Szczególne wrażenie robią 7,5-metrowe witryny sklepów znajdujących się w tzw. Alei Mody na 1. piętrze obiektu.

 

open