Home Architecture Design „Akustyka” adaptacji wnętrza
„Akustyka” adaptacji wnętrza
0

„Akustyka” adaptacji wnętrza

0
0

Akustyka – często niedoceniana, bagatelizowana. Jak zapanować nad dźwiękami w przestrzeni? Jakich rozwiązań używa się w tym kontekście w hotelach? Co jest ważne? Jak sprawić, aby jakość akustyczna szła w parze z designem?

Projektując obiekty muzyczne, takie jak Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie czy Akademia Muzyczna i siedziba NOSPR w Katowicach, zwracamy szczególną uwagę na komfort akustyczny.Ma on ogromny wpływ nie tylko na aspekty funkcjonalne, ale przede wszystkim na odczuwanie tych miejsc. Można wyróżnić jego dwie główne składowe. Pierwszą jest izolacyjność akustyczna, którą uzyskujemy przez podwójne ściany, dylatacje akustyczne, wibroizolatory czy materiały o wysokiej gęstości i pochłanialności dźwięków oraz drgań. Drugim, dużo szerszym zagadnieniem jest akustyka samego pomieszczenia. Tu przyjęte rozwiązania przestrzenno-materiałowe muszą być ściśle związane z jego funkcją. W salach, gdzie wymagana jest naturalna akustyka, ważne są odpowiednie odbicia, a także rozproszenia dźwięku. Służy temu geometria, faktura ścian i sufitu oraz twarde materiały, takie jak beton czy drewno. Natomiast w studiach nagrań lub w salach z nagłośnieniem odpowiednim rozwiązaniem będą materiały pochłaniające dźwięki, np. wełna mineralna, filc czy kotary.


W przypadku akustyki wnętrz hotelowych – podobnie jak w innych przestrzeniach – najważniejsze są zwykle kwestie konstrukcyjno-projektowe i budowlane. Stropy, ściany nośne, a przede wszystkim ściany działowe muszą być odpowiedniej grubości i o odpowiednim wypełnieniu, które łącznie będą wpływać na pochłanianie dźwięków. To samo tyczy się drzwi, które powinny mieć odpowiednie atesty spełniające wyśrubowane normy izolacyjności akustycznej. Nie można też zapominać o dobrze wygłuszonych pionach kanalizacyjnych.

Projektant wnętrz dba o komfort akustyczny w hotelowym pokoju za pomocą doboru odpowiednich, miękkich, pochłaniających dźwięki materiałów. Chodzi m.in. o używanie grubych zasłon, tapicerowanych mebli czy dywanów lub miękkich wykładzin.

Ze względu na nieduże metraże ważne jest także zwrócenie uwagi na zachowanie komfortu akustycznego pomiędzy łazienką a pokojem. W przypadku modnych obecnie przeszklonych łazienek, chcąc nie chcąc, przepuszczalność dźwięków będzie większa w porównaniu do standardowych rozwiązań. Zasłony, w które często wyposażone są takie łazienki, pełnią zatem również funkcję dźwiękochłonną.


Akustyka to dziedzina, która towarzyszy nam na każdym kroku życia. W domu oczekujemy ciszy i spokoju, aby wypocząć. W pracy potrzebujemy odpowiednich warunków akustycznych, aby móc w skupieniu wykonywać zadania. W czasie wolnym, gdy udajemy się do muzeum, kina, restauracji czy na basen, akustyka wnętrza ma niebagatelny wpływ na nasze samopoczucie i odprężenie. Mimo wielkiej roli, jaką odgrywa komfort akustyczny w naszym życiu, na etapie projektowania oraz wykonywania budynków jest to często zagadnienie spychane na drugi plan. Niestety później, podczas użytkowania obiektu, poprawa jego parametrów akustycznych jest zwykle trudna w realizacji, a także kosztowna. Dobra akustyka budynku to przede wszystkim przemyślane rozplanowanie pomieszczeń, dobór przegród o odpowiedniej izolacyjności akustycznej, poprawne zaprojektowanie i wykonanie instalacji technicznych budynku oraz adaptacja akustyczna wnętrz. Adaptacja pomieszczenia to element, który łączy w sobie aspekty akustyczny i wizualny. Choć często z pozoru jest to problematyczne połączenie, to możliwości, jakie daje nam rynek w doborze akustycznych elementów wykończenia wnętrza, są bardzo szerokie. „Akustyka” adaptacji wnętrza niekoniecznie musi rzucać się w oczy. Poprzez odpowiednie rozwiązanie cechy akustyczne można nadać elementom typowo występującym w pomieszczeniu, jak np. obrazom, żaluzjom, lampom czy meblom. Wówczas w z pozoru nieakustycznym wnętrzu istotnie poprawia się komfort jego użytkowania.


Stacje metra jako obiekty związane z transportem publicznym generują dźwięki zarówno o częstotliwościach wysokich, jak i niskich. I tak dźwięki wysokie (np. hamujący pociąg) są rozpraszane, a dźwięki niskie są pochłaniane poprzez konkretne ustawienie ścian zatorowych, które zostały specjalnie perforowane oraz połączone z warstwą wysokochłonnej akustycznie wełny mineralnej. Ukształtowanie sufitów podwieszanych, ich nachylenie lub wybrzuszenie (stacja Moczydło), zróżnicowanie materiałowe, otworowanie oraz perforacja zostały tak zaprojektowane ze względu na parametry nie tylko wizualne, ale i akustyczne – chodzi o ukierunkowanie i pochłanianie fal dźwiękowych. Natomiast infradźwięki tłumi się masą żelbetu, podkładkami antywibracyjnymi pod urządzenia oraz wielowarstwową podbudową konstrukcji. Przed zakończeniem prac budowlanych wykonano analizy akustyczne dla wszystkich trzech stacji. Przeszły one te testy pozytywnie.


Konieczność wysokich parametrów akustycznych dla wnętrz biurowych określają już same polskie normy, które podobnie jak w innych zagadnieniach dotyczących warunków technicznych, którym powinny odpowiadać budynki w Polsce, są jednymi z bardziej restrykcyjnych w UE.

Biuro firmy Vodeno, znajdujące się w biurowcu należącym do kompleksu Elektrowni Powiśle w Warszawie, zostało zaprojektowane ściśle według powyższych norm i tym samym spełnia wysokie standardy, jeśli chodzi o przegrody oraz pogłos w pomieszczeniach.

Obie decydujące w największym stopniu płaszczyzny we wnętrzu, czyli podłogi i sufity, wykonano z materiałów o dużej absorbcji dźwięku. Na podłogach podniesionych zastosowano wykładziny firmy Interface o ponadstandardowej grubości oraz gęstości, natomiast znaczna część sufitów została wykonana z płyt ze sprasowanej wełny drzewnej, która znakomicie tłumi dźwięki. Ciekawostką jest, że oba powyższe materiały pochodzą prawie w 100% z recyclingu, więc jest to zarówno rozwiązanie akustyczne, jak i ekologiczne.

Dodatkowym elementem akustycznym wykorzystanym w projekcie są ekrany na biurkach i panele na ścianach. Istotne jest, iż wnętrze paneli wykonano ze specjalnej gąbki o klasie A pochłanialności dźwięku.

Również lampy w salach konferencyjnych zostały wyposażone w duże, okrągłe elementy akustyczne. Natomiast ostatnim elementem wspomagającym ciszę w biurze są superszczelne budki telefoniczne na open space’ach, bardzo chętnie wykorzystywane przez wszystkich pracowników.


Akustyka to – zaraz obok oświetlenia – zdecydowanie jeden z najważniejszych elementów w projektowaniu biura. W The Design Group do kwestii z nią związanych podchodzimy z wielką uwagą i pieczołowitością. To w końcu od niej w dużym stopniu zależy komfort pracowników i ich efektywność. Dlatego do każdego naszego projektu angażujemy niezależnych akustyków. Wspólnie przeprowadzamy symulacje akustyczne przestrzeni, dzięki czemu wiemy, że wprowadzone przez nas rozwiązania spełniają wszystkie standardy. Często wykorzystujemy do tego celu takie elementy jak ściany tapicerowane, perforowane płyty fornirowane i laminowane, wykładziny, kotary czy szklane ściany.

Świetnym przykładem naszego zaangażowania w odpowiednie niwelowanie poziomu hałasu w przestrzeni biurowej jest jeden z naszych ostatnich projektów – biuro Allegro w Poznaniu. Czekało tu na nas sporo wyzwań, m.in. sala konferencyjna o wysokości 4,6 m. W projekcie wykorzystaliśmy wykładziny z podkładem akustycznym, a w wielu miejscach umieściliśmy kotary akustyczne oraz panele dzwiękochłonne. W przypadku sufitów do projektu zaangażowaliśmy akustyków. Wspólnie stworzyliśmy specjalny algorytm dla baffli akustycznych, które mają za zadanie nie tylko pochłaniać dźwięki. Są także elementem dekoracyjnym i rozchodząc się po suficie tworzą promieniste układy akustyczne. Wyzwanie było ogromne oraz wymagało odrębnego podejścia do wielu różnych przestrzeni biura. Jednak efekt zachwyca i zdecydowanie ogranicza rozprzestrzenianie się hałasu. A o to nam najbardziej chodziło.


Fot. w nagłówku: Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie

open