KOLEJNY ODCINEK S7 ODDANY DO UŻYTKU
Budowa nowego odcinka wschodniej obwodnicy Krakowa pomiędzy węzłami Rybitwy i Igołomska dobiegła końca. Była to jedna z priorytetowych inwestycji drogowych w Polsce. Projekt trwał 3 lata i kosztował ok. 530 mln zł brutto.
Zrealizowana przez firmy z grupy STRABAG: STRABAG Sp. z. o.o. i STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o. o.
W tym czasie powstała dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 4,5 km wraz z dwoma węzłami drogowymi i całą infrastrukturą drogową. Łącznie przebudowano i wybudowano 18,6 km jezdni i dróg dojazdowych, obiekty inżynierskie, linię tramwajową wraz z siecią trakcji oraz branżowe sieci podziemne. W ramach kontraktu powstał również nowoczesny most łączący Podgórze z Nową Hutą.
– Krakowski most na Wiśle to obecnie największy i najbardziej okazały obiekt inżynierski w Krakowie, to także najtrudniejszy element drogi S7 na realizowanym odcinku. To również projekt innowacyjny – nasi inżynierowie zastosowali szereg nowatorskich rozwiązań technicznych zarówno w zakresie konstrukcji nośnej jak i nawierzchni – zaznacza Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o.
Przemawiając podczas oddania krakowskiego odcinka S7 do ruchu Wojciech Trojanowski, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o. podsumował:
– Odcinek S7 w Krakowie wraz z mostem na Wiśle to niewątpliwie kluczowy dla miasta, regionu ale też Polski szlak komunikacyjny, łączący porty Trójmiasta z Warszawą i południem kraju. W ciągu 30 lat naszej obecności w Polsce, poprzez takie projekty jak ten w Krakowie zmieniamy oblicze polskiej infrastruktury i stale poszukujemy innowacyjnych rozwiązań, które mogą być stosowane na szeroką skalę w budownictwie drogowym. Dzisiejsza uroczystość to szczególny powód do dumy – w zeszłym tygodniu oddaliśmy do ruchu odcinek S7 Napierki – Nidzica i do końca roku oddamy dwa kolejne odcinki S7, a także inne drogi ekspresowe w kraju.
STRABAG wyznacza standardy w projektowaniu nawierzchni
W zakresie konstrukcji nawierzchni STRABAG zastosował nowe rozwiązania technologiczne. Dolna warstwa wykonana została według innowacyjnej technologii, zastosowanej pierwszy raz w Polsce na 11-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S8 Opacz – Paszków. Natomiast górna warstwa nawierzchni asfaltowej została wykonana z asfaltu z dodatkiem gumy. Dzięki temu trwałość projektowanej nawierzchni uległa wydłużeniu prawie o połowę, bez wzrostu kosztów po stronie Inwestora.
Nowoczesny most na Wiśle
W ramach projektu powstały dwa 11-przęsłowe mosty o konstrukcji belkowej i ustroju podwieszanym wantowym z 4 pylonami (po dwa na każde przęsło) o wysokości 63 m. Do wykonania największego i najbardziej okazałego mostu w Małopolsce zużyto około 7.400 ton stali zbrojeniowej i około 39.300 metrów sześciennych betonu. Nowy most przez Wisłę skróci podróżnym czas przejazdu, poprawi bezpieczeństwo i odciąży miejskie ulice.
Trasą Nowohucką przejadą kierowcy z Warszawy na południe kraju, z ominięciem centrum Krakowa. Obwodnica nie tylko zmniejszy ruch tranzytowy z ulic Nowej Huty i Bieżanowa, ale także poprawi jakość życia w tej części miasta i przyczyni się do ograniczenia negatywnego oddziaływania ruchu na środowisko.
Fakty:
GENERALNY WYKONAWCA: STRABAG Sp. z o. o., STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
WARTOŚĆ INWESTYCJI: 530 mln zł brutto
TERMIN REALIZACJI: 7/14 – 6/17
ZAMAWIAJĄCY: GDDKiA w Krakowie
STRABAG SE jest europejskim koncernem budowlanym, liderem w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii z silnym kapitałem własnym. Działalność STRABAG obejmuje pełen zakres usług budowlanych, wykwalifikowaną kadrę inżynierską, wysokiej jakości materiały budowlane oraz najnowszej generacji park maszynowy. Dzięki temu możliwa jest kompleksowa realizacja inwestycji – terminowo, na najwyższym poziomie pod względem jakości i w najlepszej cenie. STRABAG korzysta z całej gamy usług oferowanych przez wyspecjalizowane spółki koncernowe, które przejmują odpowiedzialność za ich wykonanie, generując w ten sposób wartość dodaną dla swoich Klientów. Dzięki zaangażowaniu blisko 72 tys. pracowników STRABAG SE osiąga roczne obroty w wysokości około 14 mld EUR. Koncern rozszerza swoją działalność daleko wykraczającą poza granice Austrii i Niemiec. Za pośrednictwem sieci należących do niego spółek jest obecny w wielu krajach europejskich i coraz częściej reprezentowany na innych kontynentach. Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.com
Grupa STRABAG działa w Polsce od 1987 roku. Przy zatrudnieniu ok. 4,5 tys. pracowników, roczne obroty Grupy wynoszą ok. 800 mln EUR.
Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl