JACEK OLKO – STALIŚMY SIĘ BENCHMARKIEM
Kärcher to marka globalna. Produkty Kärcher dostępne są dziś niemal na całym świecie. Także w Polsce – od 25 lat. Skąd taki sukces – wyjaśnia Jacek Olko, Dyrektor Kärcher Sp. z o.o.
Gdy w 2010 firma Alfred Kärcher GmbH nadawała swojej marce nowy kierunek strategiczny poprzez zmianę motta firmowego na „Kärcher makes a difference”, firma Kärcher Sp. z o.o. tę różnicę z powodzeniem czyniła już od 17 lat w życiu polskich użytkowników urządzeń czyszczących.
Dziś Kärcher to marka doskonale znana także branży budowlanej w Polsce – rozpoznaje ją 94% ankietowanych budowlańców, jak wykazują tegoroczne badania IPSOS. Cieszymy się z tego faktu tym bardziej, że 2018 to rok wyjątkowo ważny w historii firmy Kärcher Sp. z o.o., to rok jubileuszu 25-lecia istnienia naszej firmy.
Gdy 1 października 1993 r. oficjalnie zaistniała w Krakowie firma Kärcher Sp. z o.o. (wówczas stan zatrudnienia – 3 osoby, obecnie już ponad 200), zapewne nikt nie przypuszczał, że urządzenia czyszczące Kärcher przebojem zdobędą polskich użytkowników. Od tamtego czasu z powodzeniem prowadzimy sprzedaż, serwis i marketing produktów znakowanych marką Kärcher, zarówno dla rynku profesjonalnego, jak i konsumenckiego. Zbudowaliśmy od podstaw sieć dystrybucji produktów profesjonalnych, by dziś niezależnie od regionu Polski dotarcie do technologii Kärcher nie stanowiło dla naszych klientów żadnego problemu.
Działalność Kärcher Sp. z o.o. nagradzana była wielokrotnie w specjalnych konkursach Alfred Kärcher GmbH dla całej sieci przedstawicielstw na świecie. Otrzymywaliśmy tytuły championa za obroty i rentowność sprzedaży, za realizacje celów strategicznych, za akcje marketingowe i najniższy poziom fluktuacji załogi, za zarządzanie finansami i rozwój sieci salonów Kärcher Center. Łącznie to kilkanaście tytułów i nagród, które pokazują, że to tu, w Polsce, jesteśmy najlepsi na świecie!
Staliśmy się wręcz benchmarkiem dla innych przedstawicielstw Kärcher na świecie.
Przez te 25 lat historii, poza celami biznesowymi, wytyczaliśmy sobie także cele spójne z założeniami strategii Corporate Social Responsibility, wypełniając z nawiązką zobowiązania wobec wszystkich interesariuszy – pracowników (których motywujemy i wspieramy, a nie wymieniamy); urzędów i instytucji kulturalnych (bardzo cenimy wielokrotnie już otrzymywane tytuły Mecenasa Kultury Krakowa, Master Sponsor SMTG i Darczyńcy MNwK), firm współpracujących i społeczności lokalnej. Edukacja to bardzo istotny obszar aktywności Kärcher w Polsce, czego dowodem jest intensywnie rosnąca popularność szkoleń otwartych dla klienta indywidualnego i firm świadczących usługi czystościowe, które prowadzone są w naszej krakowskiej Akademii Kärcher.
Reasumując: to nowoczesność i innowacyjność odpowiada za sukces marki Kärcher (90% produktów nie jest starsza niż pięć lat). Przez 25 lat mogliśmy zatem oferować w Polsce najlepsze z możliwych produktów służących utrzymaniu czystości czy to na budowie, czy w sklepie, w hali produkcyjnej czy w domu.
Ważne jednak, że sposób, w jaki to robiliśmy, pozwolił, by marka Kärcher stała się trwałym elementem polskiego rynku. Za tym sukcesem stoją ludzie, wielokrotnie ci sami pracownicy Kärcher, którzy w XX wieku zaczynali budować tę firmę wraz ze mną.
JACEK OLKO, Dyrektor Kärcher Sp. z o.o., zarządza firmą nieprzerwanie od momentu jej powstania w 1993 roku. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki.