Tunel pod Ursynowem to największy tego typu obiekt drogowy w Polsce zrealizowany w technologii ścian szczelinowych. Jak wyglądała realizacja kluczowego etapu prac, o tym opowiada Dawid Skowroński, Kierownik Robót, Soletanche Polska, światowego lidera w zakresie budownictwa podziemnego.
Zapraszamy na pierwszy przejazd tunelem, jeszcze przed realizacją prac wykończeniowych.
Tunel jest częścią trasy S2, która na terenie miasta stołecznego, ze względu na swoją funkcję, przyjęła nazwę Południowej Obwodnicy Warszawy. Inwestycja nie tylko pomoże ominąć miasto kierowcom, którzy udają się dalej, ale również skróci czas przemieszczania się pomiędzy dzielnicami samym warszawiakom. Odcinek przebiegający przez Ursynów jest rozpisany jako zadanie A.
Ściany szczelinowe w liczbach
– Soletanche Polska wykonała 4 km ścian szczelinowych
– Jest to 670 sekcji ścian szczelinowych
– Prac wykonywały 4 brygady
– Głębokość ścian na odcinku realizowanym przez Soletanche Polska sięga od 12 do 20 metrów
Ciekawostki związane z obiektem
– Pałac Kultury i Nauki zmieściłby się w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy (Kubatura tunelu jest większa od kubatury Pałacu Kultury i Nauki).
– Obiekt wyposażony będzie w wentylatory o łącznej mocy 2,5 megawata
– Najgłębiej tunel schodzi pod metrem do 29 metrów.
– Prace wykonywane są przy ciągłym ruchu drogowym oraz działającym tunelu metra.
– Stal pogrzebana do realizacji tunelu waży tyle co 230 wagonów metra INSPIRO – 36 464 ton
– Beton potrzebny do budowy POW wypełniłby 120 basenów olimpijskich – 406 826 m³ betonu
Korzyści jakie obiekt przynosi użytkownikom
– POW to ograniczenie hałasu w dzielnicy Ursynów
– POW to ograniczenie zużycia paliwa
– POW to bezkolizyjna przeprawa przez dzielnicę
– POW to krótszy czas podróży
– POW to lepsza komunikacja pomiędzy dzielnicami
– POW o mniejsze korki
– POW to ograniczenie emisji CO₂
– POW to ograniczenie ruchu na powierzchni
Prace zostały zrealizowane w ramach kontraktu z Generalnym Wykonawcą firmą Astaldi S.p.A.