Olbrzymia liczba żelbetowych prefabrykatów do wbudowania, setki nocnych ponadgabarytowych transportów i wciąż goniący czas – tak w skrócie wyglądają prace przy budowie wielopoziomowego parkingu Narodowego Instytutu Onkologii w Warszawie. Inwestycja jest ważna, bo realizowana dla największego szpitala onkologicznego w Europie, który co roku przyjmuje prawie 90 tysięcy pacjentów.
Wielopoziomowy parking powstaje w ramach pierwszego etapu rozbudowy i modernizacji Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie.
– Instytut był projektowany na 24 tysiące wizyt rocznie. Obecnie przyjmujemy co roku około 90 tysięcy hospitalizowanych pacjentów. Każdego dnia Instytut odwiedza około 2 tysięcy pacjentów. Razem z dojeżdżającymi tu także osobami towarzyszącymi i pracownikami, liczba samochodów rośnie. Dlatego budowa wielopoziomowego parkingu ma szczególne znaczenie – tłumaczy Marcin Ozygała, Zastępca Dyrektora ds. Administracji i Inwestycji z Narodowego Instytutu Onkologii PIB w Warszawie.
Generalnym wykonawcą tej inwestycji jest Grupa NDI, która poza budową parkingu, jest odpowiedzialna także za zagospodarowanie terenu zieleni urządzonej wraz z obiektami małej architektury wokół budynku. Do wykonania ma też zjazdy z garażu na drogi wewnętrzne oraz usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą.
600 nowych miejsc
– Mamy świadomość jak ta inwestycja jest potrzebna. Dzięki niej pacjenci i odwiedzający szpital przy ul. Roentgena 5 do dyspozycji będą mieli blisko 600 nowych miejsc parkingowych. Dlatego staramy się tak zorganizować roboty, aby jak najszybciej je zakończyć – mówi Marcin Hołdyński dyrektor projektów z Grupy NDI. – Zdecydowanie największym wyzwaniem jest dla nas logistyka. Elementy prefabrykowane mają nawet 18 metrów długości, więc transporty przyjeżdżają na budowę w nocy, a w ciągu następnego dnia są montowane. Dodatkowo, równolegle prowadzone są roboty monolityczne, co oznacza ciągłe transporty betonu i stali zbrojeniowej. Jednocześnie prowadzone są betonowania posadzek. W ciągu najbliższych tygodniu rozpoczniemy również prace instalacyjne, elewacyjne oraz wykończeniowe. Te wszystkie elementy trzeba tak zgrać, aby poszczególne prace nie blokowały się nawzajem – podkreśla.
Dotąd odbyło się około 450 transportów z Gdańska oraz Mszczonowa. Generalny wykonawca do wbudowania ma 1460 sztuk prefabrykatów żelbetowych i 33 sztuki belek „delta beam”.
Najdłuższe słupy miały 16,5 metra. Najcięższe są natomiast ściany ramp – ważą prawie 16 ton. Łączny ciężar wszystkich żelbetowych elementów to 11350 ton!
– Dodatkowym wyzwaniem jest dla nas bardzo krótki czas na realizację, szczególnie biorąc pod uwagę to, że roboty wykonujemy jesienią, zimą i wiosną, gdy warunki atmosferyczne nie zawsze sprzyjają – Dodaje Marcin Hołdyński dyrektor projektów z Grupy NDI.
6 kondygnacji
Generalny wykonawca swoje prace wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planuje zakończyć w lipcu.
Parking ma być jedną zwartą bryłą w kształcie prostopadłościanu. Wysokość maksymalna głównej bryły to 18,10 metra.
Garaż będzie nadziemny, sześciokondygnacyjny, bez podpiwniczenia. Ruch samochodów pomiędzy kondygnacjami będzie się odbywał za pomocą dwóch ramp żelbetowych, ogrzewanych. Piesi będą korzystać z dwóch klatek schodowych i dwóch wind.
Warto dodać, że to już drugi wielopoziomowy parking przy Narodowym Instytucie Onkologii, jaki realizuje NDI. W ubiegłym roku Grupa oddała tego typu inwestycję w Gliwicach.
Materiały NDI