1. Home
  2. Architecture Design
  3. Modernizm zawieszony w chmurach
Modernizm zawieszony w chmurach
0

Modernizm zawieszony w chmurach

0
BARTOSZ TRZOP
architekt, CEO Trzop Architekci

W przestrzeniach biurowca Varso Tower powstało nowe warszawskie biuro międzynarodowej kancelarii CMS – działające w tej lokalizacji od grudnia 2022 r. Nowe przestrzenie zajmują około 7 tys. mkw. powierzchni zlokalizowanej na pięciu kondygnacjach.

Już od pierwszych spotkań i warsztatów poświęconych zmianie, realizowanych z zespołem zarządzającym CMS w Polsce (Andrzejem Pośniakiem – Partnerem Zarządzającym oraz Beatą Kępowicz – Dyrektorką Operacyjną), wiedzieliśmy, że czeka nas niesamowite doświadczenie przy tworzeniu wyjątkowego biura – w duchu poszanowania pracownika oraz organizacji pracy zgodnie z zasadami ESG.

Na pierwszym miejscu

Wyjściowymi założeniami przy tworzeniu koncepcji tej „zawieszonej w chmurach” przestrzeni były wartości, jakimi kieruje się kancelaria, w której w centrum znajduje się człowiek i jego potrzeby. Ważna była także możliwość kontynuacji realizowanej przez CMS koncepcji cultureplace – współpracy i rozwijania relacji w zespole oraz z klientami kancelarii.

Natomiast kluczową ideą dla Trzop Architekci we wszystkich projektach jest zrównoważony rozwój. Bardzo dużą wagę przywiązujemy do ekologii, a co za tym idzie – do doboru odpowiednich materiałów, energooszczędnych rozwiązań i systemów dla biura oraz wykorzystania założeń projektowania biofilicznego.

Założenia ważne dla CMS i nasze priorytety od początku były spójne. Celem stało się stworzenie maksymalnie przyjaznej i funkcjonalnej przestrzeni z dużą ilością naturalnych materiałów i zieleni – biura zbudowanego w poszanowaniu świadomości ekologicznej, ale również uwzględniającego najnowsze rozwiązania. Wnętrz, w których pracownicy nie czują się jak w typowej kancelarii prawnej.

Naszym wspólnym założeniem było też uzyskanie dla biura certyfikatu WELL, który na pierwszym miejscu stawia człowieka. Cały projekt zatem musiał być konsultowany przez asesora WELL, a wszystkie materiały i rozwiązania – zarówno architektoniczne, jak i instalacyjne – do tego dostosowane. CMS jest pierwszą kancelarią w Polsce i jedną z pierwszych w Europie, której biuro będzie poddane certyfikacji w tym systemie.

W myśl modernizmu

Od początku szukaliśmy również wiodącej myśli projektowej spójnej z naszą filozofią, estetyką, ideami CMS, jak również z samym miejscem. Chcieliśmy, aby biuro było wyjątkowe. Idealnie sprawdziły się tutaj założenia i postulaty modernizmu oraz architektury Warszawy XX-lecia międzywojennego, których interpretacja pojawia się zarówno w elementach przestrzennych, jak i w użytych formach oraz materiałach. Podobnie jak architekci modernistyczni założyliśmy, że o pięknie budynku i wnętrza stanowi głównie jego funkcjonalność – przede wszystkim muszą zostać spełnione wymogi funkcji danego obiektu.

Modernizm wprowadził do architektury tzw. wolny plan, czyli rzut kondygnacji niepodzielony na zamknięte pomieszczenia. Przestrzeń definiowana była poprzez swobodnie rozmieszczone płaszczyzny, oświetlenie i elementy wyposażenia wpisane w konstrukcję budynku i tworzące uniwersalną przestrzeń. Doskonale odpowiada to zatem współczesnej przestrzeni typu open space i użyciu przegród w postaci dużych przeszkleń, tak typowych właśnie dla architektury modernizmu.

Właśnie te użyte przez nas przeszklenia – dające możliwość zmiennych perspektyw i odbioru biura jako jednej przenikającej się przestrzeni – są wyjątkowe. Specjalnie zaprojektowane dla biura CMS systemy mają aż trzy metry wysokości i tworzą jednolitą, czystą płaszczyznę – wraz z równie wysokimi drzwiami (w najwyższej dostępnej na polskim rynku akustyce).

Modernistyczną cechą są również zaoblone narożniki sal konferencyjnych i korytarzy, które nawiązują do łukowych naroży fasad budynków na warszawskim Żoliborzu czy Mokotowie. Jednocześnie sprawiają, że komunikacja w biurze staje się bardziej przyjazna, a przenikające się przestrzenie – atrakcyjniejsze dla użytkowników.

Już samo wejście do recepcji położonej na 42. piętrze wita nas niecodziennym widokiem. Nie musieliśmy tutaj umieszczać (jakże częstego w takim miejscu) motywu zegara, ponieważ dokładnie na poziomie naszych oczu, na wprost wejścia, widzimy zegar na Pałacu Kultury i Nauki. W recepcji dominuje czerń – w postaci zastosowanego na ścianach wybarwionego dębu – i biała posadzka z wielkoformatowych spieków. Natomiast goście kancelarii mogą wygodnie poczekać na spotkanie na pięknych skórzanych fotelach Vitra Repos projektu Antonia Citterio. Sufit też koresponduje z widokiem za oknem, za pomocą rastra w formie chmur wyciętego w blaszanych panelach i podświetlonego energooszczędnym oświetleniem ledowym – w barwie imitującej światło dzienne. To ten efekt sprawia, że wysoka na 320 cm recepcja wydaje się jeszcze wyższa. Jednak to miejsce jest interesujące również z innych powodów.

Szklany trzon biura

To właśnie obok recepcji, w centralnym miejscu biura, znajdują się zaprojektowane przez nas wewnętrzne schody łączące wszystkie pięć poziomów – pomiędzy piętrami 39 i 43. Aby uzyskać efekt maksymalnej transparentności klatki z przestrzeniami, przez które przebiega, zdecydowaliśmy się obudować ją szkłem. Było to nie lada wyzwanie, ponieważ – ze względów pożarowych – szklana ściana musi mieć wytrzymałość ogniową EI 120 i składa się z 12 tafli laminowanego szkła. Stanowi ona trzon biura łączący reprezentacyjne strefy klienckie i przestrzenie wspólne dla zespołu CMS, stąd w naturalny sposób wspomaga komunikację.

Forma schodów to kolejne odwołanie do modernizmu. Ostateczny ich kształt został zainspirowany niezwykłym projektem klatki w domu Avenariusów na warszawskiej Saskiej Kępie. Cała klatka schodowa biura CMS przylega do szklanej fasady Varso Tower od strony Dworca Centralnego i liczy aż 21 m wysokości. Jest to najwyżej położona takiej wielkości wewnętrzna klatka schodowa w biurowcu w tej części Europy.

Na południowej ścianie klatki schodowej, na powierzchni 55 mkw., zainstalowano wertykalny ogród wykonany przez firmę Uroczysko. Do jego budowy użyto między innymi setek orchidei. Ta spektakularna zielona ściana zaczyna się monumentalnymi korzeniami na piętrze 39. Biegnie potężnymi konarami – widocznymi z kuchni na piętrach 39 i 41 – aż na piętro 43, na którym znajduje się przestrzeń biznesowo-kliencka z wyjściem na 500-metrowy taras.

W centralnym miejscu biura znajdują się wewnętrzne schody łączące wszystkie pięć poziomów – pomiędzy piętrami 39 i 43. Aby uzyskać efekt maksymalnej transparentności klatki z przestrzeniami, przez które przebiega, zdecydowaliśmy się obudować ją szkłem.

Innym elementem widocznym z ulicy jest wysoki na 21 m mural autorstwa Tytusa Brzozowskiego, namalowany na północnej ścianie klatki schodowej i prezentujący charakterystyczne modernistyczne budynki Warszawy. Ciekawostką jest jeden obiekt, którego próżno szukać w stolicy, ale zostawmy to małe niedopowiedzenie – może sami kiedyś go odnajdziecie.

Wędrówki po biurze ciąg dalszy

Wyżej natrafiamy na kolejne ciekawe, indywidualnie zaprojektowane strefy. Monochromatyczną kolorystykę wnętrz zderzyliśmy z mocnymi akcentami kolorystycznymi w mniej formalnych przestrzeniach, takich jak aneksy kuchenne. Umieszczono po dwa aneksy na każdym z pięciu pięter, każdy w innym kolorze – z wykorzystaniem modernistycznych geometrycznych form, mebli i oświetlenia. Jednak najbardziej charakterystycznym nawiązaniem do modernizmu są posadzki wykonane z warszawskich gorsecików. Te drobne płyteczki produkowane w dwudziestoleciu międzywojennym przez zakłady ceramiczne Dziewulski i Lange są jednym z najbardziej pamiętnych detali lokalnej architektury tego okresu.

Użyte we wnętrzu geometryczne formy koła, łuku i kwadratu powtarzają się również na elementach identyfikacji wizualnej opracowanych przez grafików z wrocławskiej grupy Kolektyf. W tych elementach widać bardzo dużą dbałość o detal, która była jednym z naszych nadrzędnych założeń. Te same motywy można odnaleźć również w panelach akustycznych.

Kolejną wyjątkową przestrzenią, którą odkrywamy w naszej wędrówce po biurze, jest znajdująca się na piętrze 43 strefa biznesowo-kliencka. To miejsce, do którego możemy dostać się po schodach bezpośrednio z recepcji, jest przestrzenią reprezentacyjną i przeznaczoną do użytku zarówno gości, jak i zespołu CMS. Dużą powierzchnię biznesową i kawiarnianą połączono tutaj z kilkoma mniejszymi salkami konferencyjnymi. Elementem szczególnie przyciągającym uwagę są fornirowane czarnym dębem ściany trzonu budynku z wykonanym z mosiądzu mondrianowskim wzorem intarsji. Na tym monochromatycznym tle wybijają się dwie sale konferencyjne w kolorze turkusu, z wyoblonymi szklanymi narożnikami, dopełnionymi grafitowymi zasłonami. Pomiędzy salkami umieszczono kolejny element zieleni.

Piętro niżej – tuż przy recepcji – zlokalizowano natomiast duże centrum konferencyjne, które liczy osiem sal do spotkań. Pierwsza z nich – widoczna przez przeszklony łuk ścianki – to sala zarządu, z rozwiązaniem sufitowym identycznym jak to zastosowane w strefie recepcji. Na uwagę zasługuje olbrzymi stół, którego specjalny kształt pozwala wszystkim zebranym swobodnie uczestniczyć w telekonferencjach.

Największe wrażenie robi jednak – łączona z czterech mniejszych sal – centralna sala konferencyjna, zlokalizowana od północnej strony Varso Tower. Po połączeniu mieści ponad trzysta osób. Wyposażono ją w najnowsze rozwiązania audio-video (ekrany i nagłośnienie). I to chyba nie obraz, ale właśnie dźwięk robi największe wrażenie na odbiorcach – dzięki doskonałej akustyce, którą osiągnięto poprzez użycie specjalnych materiałów, sufitów, i doborowi instalacji. Odnosi się to nie tylko do tego miejsca, lecz do wszystkich stref w biurze. Sale konferencyjne wyposażone zostały również w nowoczesny system rezerwacji.

Wyposażenie z klasą

Na każdym piętrze znajdują się typowe dla kancelarii przestrzenie do pracy indywidualnej – gabinety, w których dominują klasyczne odcienie szarości. Na uwagę zasługuje fakt, że przy produkcji wszystkich wykładzin użytych w biurze wykorzystano materiały z recyklingu. Podnoszone elektryczne biurka i ergonomiczne fotele to standard dla wszystkich stanowisk pracy. Ich oświetlenie to indywidualnie zaprojektowana ledowa oprawa w formie mosiężnej lampki i nawiązująca formą oraz materiałem do detali w zabudowach meblowych. Te detale są indywidualnie zaprojektowanym i wykonanym elementem, który powtarza się w całym biurze w formie ryflowanych szaf, szafek i donic. Na uwagę zasługuje fakt, że w przestrzeniach CMS zachowano wszędzie tę samą klasę wyposażenia – zarówno w przestrzeni klienckiej, w gabinetach, jak i otwartych strefach ergonomicznych. Zastosowanie licznych elementów designu, takich jak meble czy oświetlenie, zaprojektowanych przez polskich projektantów to jeden z kolejnych głównych motywów, który przyświecał nam przy projektowaniu biura.

Cultureplace…

W nowym biurze CMS znalazły się też przestrzenie o konkretnych funkcjonalnościach: pokój rodzica z dzieckiem, pokoje do pracy kreatywnej oraz pokój przygotowań do spotkań video.

Te wyjątkowe na tle przestrzeni biurowych wnętrza nowego biura CMS podkreślają i idą z duchem idei, która od początku przyświecała zarządowi kancelarii i nam jako projektantom, aby stworzyć najbardziej komfortowe miejsce do pracy dla zespołu CMS. To utrzymana w duchu zrównoważonego rozwoju przestrzeń, która jednocześnie pozwala na świetną pracę w skupieniu, wspomaga kreatywność, daje możliwość relaksu oraz sprzyja budowaniu bliższych relacji zarówno ze współpracownikami, jak i klientami – w myśl realizowanej przez CMS koncepcji cultureplace.

Wnętrza nowego biura CMS zaprojektowała pracownia projektowa Trzop Architekci. Kompleksowym doradztwem i realizacją – od momentu poszukiwania lokalizacji po wykończenie przestrzeni – zajęli się eksperci z JLL oraz firm HB Reavis i Tétris. 

Zdjęcia: fotomohito

PS