OKNO Z WIDOKIEM NA PRZYSZŁOŚĆ
Gdzie szukać recepty na 2023 rok? Jakie są strategie, plany, a zwłaszcza działania amortyzujące obecną sytuację rynkową? Co z inicjatywami, które pomogą utrzymać i budować konkurencyjność firm?
JOANNA PODSTUFKA, Marketing Localisation Specialist, BIMobject Poland
Warto zwrócić uwagę na nadchodzące trendy i zmiany (szczególnie technologiczne) zachodzące w tej branży. My przede wszystkim obserwujemy, jak ewolucja technologii BIM wpływa na biznesy producentów stolarki otworowej. Dzięki producentom udostępniającym swoje pliki BIM projektanci i wykonawcy mają łatwiejszy dostęp do dokładnych informacji dotyczących wymiarów i specyfikacji okien, drzwi czy bram, co umożliwia precyzyjne zaplanowanie i zaprojektowanie budynku. Dodatkowo umieszczenie cyfrowego bliźniaka konkretnego produktu oznacza wysokie prawdopodobieństwo zakupienia go w fazie realizacji. Dlatego chcąc zbudować konkurencyjność firmy, należałoby zastanowić się nad wzbogaceniem swojej strategii o cyfrowe rozwiązania, dzięki którym producent dotrze do grupy docelowej nie tylko na rynku lokalnym, ale i globalnym.
MICHAŁ SZLAPAŃSKI, Marketing & Strategy Director, GEZE Polska Sp. z o.o.
Myślę, że wielu z nas chciałoby już powrócić do stabilności i normalności, bo niestety ostatnio spełnia się stare chińskie przekleństwo: „Obyś żył w ciekawych czasach”. Splot następujących po sobie globalnych i lokalnych zdarzeń wydaje się nie mieć końca, a wiemy, jak mocno wpływa to również na branżę budowlaną. W GEZE, firmie z tak długoletnią tradycją i bardzo silnymi fundamentami, staramy się z cierpliwością i zrozumieniem radzić sobie z tą sytuacją. Dlatego do każdej inwestycji czy projektu, nawet tego mniejszego, podchodzimy z pełnym zaangażowaniem i uwagą, wykorzystując naszą wiedzę i doświadczenie. Szczególnie teraz staramy się doradzić naszym klientom i partnerom optymalne rozwiązanie od strony kosztowej nie tylko na dzisiaj, ale na lata użytkowania danego obiektu. Duży nacisk kładziemy na szkolenia i dzielenie się wiedzą, to bowiem pozwala tworzyć wspólnie budynki przyjazne do życia na lata. Pamiętamy również o nowościach produktowych, których w tym roku też nie zabraknie.
RAFAŁ HETNAŁ, Dyrektor Techniczno-Handlowy WALA Wilkowice
Naszą receptą na 2023 r. jest nieustanny rozwój, zbudowany na poszerzaniu wachlarza produktów, podnoszeniu jakości wykonania detali oraz zwiększeniu elastyczności, czyli dostosowania się do wymagań klientów. W ostatnim czasie polski rynek budowlany delikatnie zwolnił, dlatego aby utrzymać firmę na zrównoważonym poziomie z tendencją wzrostową, poszukujemy rynków zbytu poza granicami kraju. W tym roku mamy w planie wprowadzić kilka innowacyjnych produktów w kategorii zawiasów do drzwi oraz uchwytów. Na tej płaszczyźnie przewidujemy progres firmy. Generalizując, produkujemy okucia najwyższej jakości i dbamy o zadowolenie naszych klientów – oto klucz.
RAFAŁ CZERWIŃSKI, Dyrektor Handlowy Fimtec-Polska Sp. z o.o. Sp.k.
Obecna, pogarszająca się sytuacja na rynku branży budowlanej powoduje spadek zarówno dużych inwestycji deweloperskich, jak i prywatnych przedsięwzięć budowlanych. Patrząc na najbliższy rok, nie napawa optymizmem fakt małej liczby wydawanych pozwoleń na budowę oraz zmniejszona zdolność kredytowa Polaków. Przekłada się to bezpośrednio na zmniejszenie wielkości popytu na stolarkę otworową, głównie z PVC. Aby łagodzić skutki tych zawirowań, jednym z działań, które będzie należało podjąć, jest przedefiniowanie pojęcia współpracy pomiędzy firmami z branży stolarki otworowej. Mam tu na myśli producentów stolarki, dostawców poszczególnych komponentów do produkcji oraz dostawców maszyn. Należy od nowa zdefiniować rozumienie partnerstwa firm współpracujących. Partnerstwo to podstawa działań we współpracy z klientami, już od wielu lat przyświeca ono decyzjom podejmowanym przez Fimtec-Polska. Partnerstwo rozumiane jako zbiór odpowiedzialnych zachowań pomiędzy podmiotami, skierowanych na zrozumienie każdego z osobna i wypracowywanie jak najlepszych rozwiązań dla każdej ze stron.
ŁUKASZ KUCHARCZYK, Dyrektor Handlowy Aluron Sp. z o.o.
Nasza strategia na rozwój jest niezmienna. Dążymy do tego, aby być dla naszych kontrahentów nie tylko dostawcą, ale przede wszystkim pewnym i zaufanym partnerem biznesowym. Oczywiście – w zależności od sytuacji rynkowej – do jej realizacji wybieramy różne narzędzia. Nasza elastyczność jest jedną z ważnych zalet podkreślanych przez klientów. Wzmocniliśmy działania skierowane do sieci handlowych naszych klientów, stawiamy na mocno merytoryczne szkolenia, które nie tylko poszerzają ich wiedzę, ale stanowią też forum do nawiązania kontaktów między GW, architektami i producentami. Tworzymy produkty odpowiadające współczesnym trendom rynkowym, takie jak np. nasz certyfikowany system AS 110 passive, fasada zeroenergetyczna Quantum czy nowa linia całoszklanych okien i drzwi, która już niedługo ujrzy światło dzienne. I to właśnie dzięki takim innowacyjnym rozwiązaniom i ich wyjątkowej estetyce nasi klienci nie muszą w czasie kryzysu rywalizować z innymi firmami ceną.
MICHAŁ SPECJALSKI, Dyrektor Dywizji W&D, SELENA FM S.A.
W 2023 r . będziemy kontynuowali nasze wysiłki na rzecz popularyzacji idei ciepłego montażu okien w ramach programu Tytan WINS. Bliska współpraca z instalatorami stolarki otworowej, zaawansowane programy szkoleń i certyfikacji, doradztwo techniczne oraz przede wszystkim wysokiej jakości produkty cieszą się renomą zarówno w Polsce, jak i na naszych rynkach zagranicznych. W dobie spowolnienia w budownictwie w sektorze nowych budynków większą uwagę będziemy przykładali do programów związanych z termomodernizacją, stąd nasze zaangażowanie w Koalicję Termomodernizacji oraz dedykowana komunikacja i edukacja skierowana do inwestorów. Rok 2023 to dla nas również czas wdrażania nowej strategii zrównoważonego rozwoju, w ramach której dla naszych flagowych produktów opracowane zostały deklaracje środowiskowe EPD klasy trzeciej, podkreślające nasze zaangażowanie na rzecz redukcji emisji CO2. Na rynek wprowadzamy także produkty oparte na surowcach odnawialnych, na bazie unikalnych receptur opracowanych przez nasze R&D.
MARIUSZ MEGIER, Dyrektor Zarządzający ORGADATA East Europe Sp. z o.o.
U nas, w Orgadata, klient jest zawsze na pierwszym miejscu. Naszą ideą jest tworzenie rozwiązań mających poprawić, zoptymalizować i usprawnić wszystkie etapy projektowania i produkcji. Wsłuchujemy się w głosy płynące z rynku i wychodzimy naprzeciw pochodzącym z niego oczekiwaniom, dlatego wprowadzamy nową, dużo bardziej wydajną wersję programu LogiKal 12. Najnowsza odsłona poprawia wygodę i efektywność projektowania i produkcji, ułatwia współpracę z dealerami, umożliwia szeroko pojętą integrację międzysystemową, a co za tym idzie – oszczędza czas i pieniądze. LogiKal nadal pozostaje liderem w kwestii pracy i produkcji bez papieru i mimo że obsługujemy coraz więcej działów, detali czy kosztów, wszystkie informacje cyfrowo przekazujemy do systemów księgowych i ERP – jest to w pełni zautomatyzowane, co zapewnia bezpieczeństwo i pewność danych. W celu oszczędności i poprawy obsługi posprzedażowej w zakresie stolarki aluminiowej i stalowej wprowadzamy w tym roku na rynek cyfrowe narzędzie SimplyTag, które przyspiesza i systematyzuje dostęp do informacji o konstrukcjach stworzonych w LogiKal. SimplyTag to synonim oszczędności czasu, sprawności działania i szybkości reakcji zespołów serwisowych.
MAGDALENA PIĘKOSZ, Dyrektor Marketingu Saint-Gobain Glass i Glassolutions
Tradycyjne okno składa się nawet w 90 proc. z szyby. Dzięki innowacyjnej technologii produkcji szkło staje dziś na straży zarówno komfortu użytkowników, jak i kondycji środowiska naturalnego. Troszczy się o spokój, prywatność i bezpieczeństwo domowników, o odpowiednią temperaturę oraz ilość światła naturalnego we wnętrzach. Pomaga zadbać o domowy budżet, istotnie ograniczając koszty energii elektrycznej i/lub ogrzewania. Odpowiednio dobrane szyby to zarówno komfort, jak i korzyści ekonomiczne. Dodatkowo, dzięki obiegowi zamkniętemu (wykorzystanie stłuczki szklanej), w procesie produkcji możemy znacząco obniżać ślad węglowy szkła, dbając o niższą emisyjność budynków. W czasach, w których branża budowlana odpowiada za niemal 40 proc. emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, w tym CO2, poszukiwania innowacyjnych rozwiązań sprzyjających dekarbonizacji środowiska stały się ważnym elementem strategii Grupy Saint-Gobain. Jednym z naszych kluczowych osiągnięć jest opracowanie szkła bazowego ORAÉ® – pierwszego na rynku szkła o zredukowanym śladzie węglowym. Jego zastosowanie pozwala w istotny sposób ograniczyć emisyjność budynków i chronić naszą planetę.
PAWEŁ BIJATA, Dyrektor Pionu Marketingu, Gerda
Na przestrzeni ostatnich lat byliśmy świadkami, jak dynamicznie zmieniają się oczekiwania i potrzeby klientów, na co istotny wpływ mają otaczające nas wydarzenia na świecie. Niezwykle wyraźnie widać to w obszarze bezpieczeństwa, przede wszystkim domowego oraz tego związanego z termiką budynków, w których mieszkamy. Jako producent nowoczesnych drzwi zewnętrznych oraz solidnych zabezpieczeń przekuwamy te wyzwania w nowe projekty i cele, które systematycznie realizujemy, wykorzystując 35 lat doświadczenia w branży oraz unikatową wiedzę i innowacyjną technologię produkcyjną. Drzwi z serii ALTUS, THERMO PRIME i THERMO PREMIUM marki Gerda od lat cieszą się wysokim zaufaniem naszych klientów, co jest wyrazem potrzeby zachowania szeroko rozumianego bezpieczeństwa domowego poprzez wykorzystanie najnowocześniejszych i sprawdzonych rozwiązań.
EWA WIŚNIEWSKA, Specjalista ds. PR, Ponzio Polska
Patrzymy z optymizmem w przyszłość, ponieważ wiemy, że perspektyw dla rozwoju konstrukcji aluminiowych na pewno nie zabraknie! Nasze produkty już same w sobie oferują szerokie perspektywy i rozległy, panoramiczny widok, czego doskonałym przykładem jest najnowszy system przesuwny Ponzio SL2000 Greatvision. Plany ekspansji wiążemy w dużej mierze z eksportem, który jest wzmocnieniem sprzedaży krajowej. Udział w targach BAU w Monachium jest właśnie konsekwencją stałej, mocnej obecności Ponzio na rynkach zagranicznych. Ponadto, w związku z przejęciem udziałów przez Grupę Laumann, do której należy również VEKA AG, otwierają się przed nami dodatkowe rynki zagraniczne. To szansa nie tylko dla nas, ale i dla naszych klientów. Nowe wdrożenia, z dostosowaniem produktów do poszczególnych regionów, także pozaeuropejskich, wyznaczają nasz kierunek rozwoju. Ponadto cały czas intensywnie inwestujemy w dziedzinę produktów o specjalnym przeznaczeniu oraz w produkty klasy premium o najwyższym standardzie. Przynoszą nam prestiż i otwierają coraz szerzej drzwi do inwestorów prywatnych, którzy mają bardzo zróżnicowane, indywidualne wymagania odnośnie do formy i funkcjonalności swoich rezydencji.
MACIEJ MAZGAJ, Współwłaściciel Multiko
Architektura Okien Branża budowlana nieustannie się zmienia, co dobitnie pokazały ostatnie dwa lata – od nieoczekiwanego zatrzymania się świata w 2020 r. po nagłe i dynamiczne zmiany geopolityczne w 2022 r. Czasem warto się zatrzymać i zastanowić, jak będą wyglądały następne miesiące i lata. Rynek jest niestabilny i wielu rzeczy nie da się przewidzieć. Jednak niezmiennie stawiamy na profesjonalną obsługę klienta i oferujemy produkt oraz usługę montażu na najwyższym poziomie. Potencjalny klient musi mieć pewność, że otrzyma od nas fachowe doradztwo oraz opiekę na każdym etapie współpracy. Nieustannie dopasowujemy się do rynku. Każdy budynek jest inny, wymaga jednostkowych rozwiązań – właśnie to chcemy dostarczać inwestorom oraz biurom projektowym. Stawiamy na profesjonalistów w naszych strukturach, ludzi doświadczonych, z pasją i wkładających serce w to, co robią – dotyczy to montażystów, osób z działu sprzedaży oraz projektantów naszej firmy. Dzięki ścisłej współpracy z biurami architektonicznymi i wsłuchiwaniu się w potrzeby klienta mamy pewność, że zamawiający okna dostaje produkt dopasowany do jego potrzeb.
GRZEGORZ FEDEROWICZ, Dyrektor Sprzedaży na Europę Środkową, Deceuninck
Mamy w tym roku przed sobą wiele wyzwań związanych ze skalą naszych działań, ale także dobry plan na ich realizację. Nasz oddział w Polsce, świętujący w tym roku 30-lecie na polskim rynku, obsługuje klientów, którzy w dużej mierze produkują stolarkę do niemal całej Europy, i musi dostosowywać swoją ofertę do oczekiwań i wymogów tych rynków dlatego konsekwentnie rozbudowujemy naszą ofertę eksportową. W ostatnich miesiącach obserwujemy także, jak z powodu wysokiej inflacji i stóp procentowych wyhamował rynek nowego budownictwa. Częściowo rekompensuje to rynek remontów, na którym panuje ożywienie, i tu widzimy potencjał, na który jesteśmy przygotowani. Seria Elegant, z najnowszym skrzydłem Grando w tradycyjnym stylu, odpowiada na popyt renowacyjny i potrzebę wymiany tradycyjnej stolarki PVC. Rozwijając portfolio, musimy jednocześnie pamiętać o rozwiązaniach w duchu zrównoważonego rozwoju, które stają się kluczowe we wszystkich branżach. Profesjonalna komunikacja i dobre intencje już nie wystarczają, konieczna jest przemyślana strategia działania, która da możliwość zaangażowania partnerów i pracowników.
RAFAŁ RĄCZKA, Head of Sales & Marketing Northern and Eastern Europe, SWISSPACER
W okresach spadku koniunktury w branży budowlanej silnym markom handlowym dużo łatwiej jest utrzymywać sprzedaż na wysokim poziomie, ponieważ klienci mają do nich dużo większe zaufanie. SWISSPACER to marka szwajcarska, a zarazem najsilniejszy brand na rynku ciepłych ramek dystansowych w Polsce i większości rynków europejskich, a co za tym idzie – jest rozpoznawalny również w grupie odbiorców końcowych, tzn. indywidualnych inwestorów, którzy świadomie wybierają optymalne rozwiązania dla swoich okien, w tym również producenta okien, który stosuje szyby zespolone produkowane na bazie ramki SWISSPACER. Takie rozwiązanie, zwłaszcza w wersji premium – z ramką SWISSPACER Ultimate – gwarantuje spełnienie wymagań izolacyjności okien oraz znaczne oszczędności kosztów energii potrzebnej do ogrzania budynku.
HUBERT WIŚNIEWSKI, Country Manager, WICONA Polska
Stoimy przed ogólnoświatowym zadaniem dekarbonizacji. Cele SDG wyznaczają kierunki, ale też bardzo mocno oddziałują na strategie przedsiębiorstw we wszystkich sektorach gospodarki. Przynależność marki WICONA do globalnej Grupy Hydro pozwala nam zdecydowanie szybciej reagować, a wręcz wyprzedzać zapotrzebowanie na rozwiązania, które bezpośrednio i natychmiastowo wpływają na przyspieszenie redukcji CO2 w budownictwie. Przyspieszając swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój, jesteśmy w stanie wyprodukować profile do drzwi, okien i fasad z aluminium Hydro CIRCAL 100R, w 100% pochodzącego z recyklingu, o niemal zerowym śladzie węglowym (średnio 0,5 kg CO2e/kg aluminium). To innowacyjny krok naprzód, który rewolucjonizuje branżę, a ostatecznie przekłada się na konkurencyjność naszej oferty.
JANUSZ KOMURKIEWICZ, Członek Zarządu FAKRO
W trudnych czasach w branży budowlanej ujawniają się nowe okoliczności, w których dostrzegamy wielki potencjał. Sami obserwujemy wzmożone zainteresowanie termomodernizacją, nie tylko całego poddasza, ale także okien dachowych. Odbywa się to przez wymianę pakietów szybowych lub często wymianę całych okien dachowych. Stare okna, niespełniające obecnych wymogów i parametrów, zastępowane są nowymi, zdecydowanie bardziej energooszczędnymi. Naszym celem jest dostosowanie oferty, która będzie odpowiednia na te wymagające zmian czasy. Już w tym roku wprowadziliśmy nową generację okien dachowych GREENVIEW, które zostały zoptymalizowane pod kątem efektywności energetycznej, co bezpośrednio przekłada się na niższe rachunki za ogrzewanie poddasza. Kolejnym ważnym aspektem jest podkreślanie idei smart home. FAKRO posiada produkty stolarki w wersji elektrycznej, które z powodzeniem stosowane są w domach inteligentnych. Te działania to nasze dostosowanie się do nowych okoliczności i panujących trendów.
KRZYSZTOF RATAJCZAK, Dyrektor Handlowy Winkhaus Polska
W 2023 r . c hcemy w pełni w ykorzystać potencjał naszej firmy, który został zdecydowanie rozbudowany w minionych dwóch latach. Inwestycje we wzmocnienie mocy produkcyjnych, automatyzację i przede wszystkim utworzenie nowego centrum logistycznego sprawiły, że jesteśmy gotowi na nowe wyzwania. Rynek okienny, notujący bardzo dobre wyniki do połowy 2022 r., w ostatnim czasie nieco wyhamował, co odczuwają zwłaszcza producenci obsługujący głównie polskich odbiorców. Sytuacja gospodarcza i wzrost oprocentowania kredytów znacząco przystopowały nowe budownictwo, co zapewne będziemy odczuwać przez jakiś czas. Wydaje się jednak, że coraz większą dynamikę osiąga akcja termomodernizacji i wszelkie związane z tym programy. Może to być całkiem niezły motor napędowy dla branży. Firma Winkhaus przygotowuje się do wdrożenia na rynek nowej linii produktowej. Ma być ona odpowiedzią na nowe wyzwania w zakresie stolarki o podwyższonych parametrach termicznych, co wiąże się ze znacznym wzrostem ciężaru tych produktów. Zasadniczo 2023 r. będzie u nas przebiegał pod hasłem zmian w zakresie oferty produktowej, usług okołoproduktowych oraz obsługi logistycznej.
TOMASZ GRELA, Prezes Zarządu Aluprof SA
Poza zapotrzebowaniem na produkty wysokiej jakości zauważamy dziś poszukiwanie ciekawego designu przy zachowaniu wysokiej funkcjonalności. W trendach jest minimalizm, czyli rozwiązania o lekkiej i delikatnej konstrukcji. Widać to na przykład w systemie panoramicznych drzwi przesuwnych MB- -SKYLINE TYPE R, które cechują wąskie profile, przez co odnosi się wrażenie, że ramy ukryte są w ścianach, podłodze i suficie, a dzięki przeszkleniu zaciera się granica pomiędzy wnętrzem a otoczeniem za oknem. Właśnie to przenikanie się światów zewnętrznego i wewnętrznego jest dzisiaj istotne dla naszych klientów. Z drugiej strony kluczowy jest komfort termiczny i energooszczędność, co ma niebagatelne znaczenie przy tak wysokich cenach energii, jakie spowodował obecny kryzys energetyczny. Zastosowanie ciepłych okien i żaluzji fasadowych, pozwalających na ochronę przed nadmiernym nagrzaniem, przy równoczesnym zapewnieniu odpowiedniego komfortu optycznego to nasza odpowiedź na trendy i potrzeby rynku.
TADEUSZ WIŚNIOWSKI, Wiceprezes Zarządu firmy WIŚNIOWSKI
Rok 2023 jest pełen nowych wyzwań dla naszej branży. W czasach, w których rzeczywistością jest permanentna zmiana, konsekwentnie realizujemy strategię zrównoważonego rozwoju. Montaż instalacji 8000 mkw. paneli fotowoltaicznych o mocy powyżej 1 MW pokryje około 1/6 dziennego zapotrzebowania naszego zakładu na energię elektryczną. Wysokie ceny energii sprawiają, że klienci koncentrują się dzisiaj na rozwiązaniach energooszczędnych, a co za tym idzie – proekologicznych. Jednym z nich jest wymiana starej stolarki na nową. W ofercie marki WIŚNIOWSKI klienci mogą znaleźć bramy, okna i drzwi stworzone z myślą o termomodernizacji, spełniające wymagania rządowego programu „Czyste Powietrze”. Oferujemy również kompleksowe wsparcie w wypełnieniu programowych formalności. W odpowiedzi na rosnący rynek e-commerce rozwijamy sklep internetowy, który pozwala na zakup bram, okien, drzwi i ogrodzeń bez wychodzenia z domu. Odważnie patrzymy w przyszłość, stawiając na ekspansję zagraniczną.