Przebudowa odcinka Drogi Krajowej nr 22 wchodzi w decydującą fazę realizacji, a więc układania warstwy ścieralnej nawierzchni. Na budowie trwają intensywne prace, w tym roboty rozbiórkowe, branżowe, ale też m.in. wzmocnienie podłoża.
Rozbudowa 10-kilometrowego odcinka Drogi Krajowej nr 22, od Królewa Malborskiego do granicy województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, rozpoczęła się jesienią 2022 roku. Zakres prac obejmuje wykonanie wzmocnienia podłoża gruntowego, przebudowę warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej, wykonanie przepustów oraz roboty branżowe.
Od granicy Malborka do Królewa zostały wykonane już wszystkie nawierzchnie: – W całości wykonaliśmy wzmocnienie podłoża materacem, podobnie jak wszystkie warstwy nawierzchni do warstwy wiążącej włącznie i większość prac brukarskich – mówi Mateusz Śniczewski, Kierownik Robót Drogowych z Grupy NDI.
Obecnie na budowie wykonywane są prace brukarskie oraz wykończeniowe pod ułożenie warstwy ścieralnej na odcinku głównym. Na ścieżce rowerowej warstwa ścieralna zostanie wykonana z mieszanki mineralno-asfaltowej. Oprócz tego do realizacji pozostała też nawierzchnia betonowa na zatoce ITD, z której będzie korzystać Inspekcja Transportu Drogowego oraz policjanci, którzy sprawdzają, czy kierowcy ciężarówek stosują się do ograniczeń w ruchu tranzytowym.
– Dotychczas największym wyzwaniem na tej inwestycji było prowadzenie robót w ruchu wahadłowym, a więc utrzymanie ruchu oraz przejezdności drogi i jednoczesne kontynuowanie prac budowlanych – dodaje Mateusz Śniczewski.
Aktualnie na terenie budowy
Pod koniec czerwca rozpoczęły się intensywne prace na poszczególnych wahadłach.
– Na wahadle nr 9 prowadzimy roboty rozbiórkowe, a w najbliższym czasie rozpoczniemy też roboty ziemne. Na wahadle nr 10 trwa budowa nasypu dociążeniowego, natomiast na wahadle nr 13 również toczą się prace rozbiórkowe, a następnie zaczną się prace ziemne i branżowe – tłumaczy Paweł Miliński, Kierownik Robót Drogowych z Grupy NDI.
Oprócz tego realizowane są roboty związane ze wzmocnieniem podłoża gruntowego za pomocą kolumn drenażowych. Układany jest też materac geosyntetyczny, który na tym odcinku stanowi wzmocnienie podłoża gruntowego.
Spółki z Grupy NDI, jako generalny wykonawca, są też odpowiedzialne m.in. za zapewnienie poprawnego odwodnienia drogi, ale też zagospodarowanie zieleni, montaż barier ochronnych i balustrad, miejsca do odpoczynku i rekreacji wzdłuż drogi rowerowej, budowę ekranów akustycznych czy zbiorników retencyjno-odparowujących. Przebudowa obejmuje również skrzyżowania z drogami poprzecznymi oraz przepusty, zjazdy i zatoki autobusowe.
Rozbudowa DK 22 odbywa się przy uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Inwestycja zdecydowanie skróci czas podróży i poprawi bezpieczeństwo kierowców oraz pasażerów. Inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Materiały: Grupa NDI