1. Home
  2. Builder Awards
  3. BUDOWLANA FIRMA 20-LECIA
  4. TINES Rail SA
TINES Rail SA

TINES Rail SA

0

TINES od 20 lat zmienia oblicze infrastruktury torowej, łącząc innowacyjność z niezawodnością. Firma zrealizowała ponad 600 projektów, wychodząc poza granice kraju – od zielonych torowisk w miastach, przez uczestnictwo w budowie stołecznego metra, po realizację pierwszego odcinka KDP z bezpodsypkową nawierzchnią torową w Łodzi. TINES to dwie dekady polskiej myśli technicznej, która inspiruje i wyznacza nowe standardy w branży.

W 2004 r. Tomasz Szuba, inżynier materiałowy z pasją do nowoczesnych technologii, założył TINES – firmę, która miała stać się nie tylko dostawcą innowacyjnych rozwiązań, ale również wyznaczać nowe standardy w infrastrukturze szynowej. Po dwóch dekadach działalności TINES może pochwalić się portfolio obejmującym ponad 600 projektów w Polsce i za granicą. – Od pierwszego dnia działalności przyświecał mi jeden kierunek. Sektor budownictwa wykazywał duży potencjał do wdrażania innowacji, transport szynowy pozostawał w dużej mierze zaniedbany. Widziałem w tym obszar o ogromnym potencjale i postanowiłem działać nieszablonowo. Byłem przekonany, że transport szynowy wymaga nowoczesnego podejścia i świeżego spojrzenia, które podniosłoby standardy bezpieczeństwa oraz jakość infrastruktury – mówi Tomasz Szuba, Prezes Zarządu TINES Rail SA.

Jednym z kluczowych osiągnięć TINES było wprowadzenie do Polski systemowych rozwiązań stosowanych w bezpodsypkowych konstrukcjach nawierzchni torowych. Klasyczna nawierzchnia podsypkowa opiera się na warstwie tłucznia, który zapewnia elastyczność i amortyzację obciążeń emitowanych od przejeżdżających Railpojazdów szynowych. Choć jej budowa jest tańsza, wymaga częstych zabiegów utrzymaniowych – uzupełniania i regulacji podsypki, co generuje dodatkowe koszty eksploatacyjne.

Nawierzchnia bezpodsypkowa to taka, w której szyny mocowane są za pomocą systemów przytwierdzenia do betonowej płyty. Charakteryzuje się wyższym kosztem początkowym, ale dzięki znacznie mniejszym wymaganiom utrzymaniowym okazuje się bardziej ekonomiczna w długim okresie użytkowania. Współczesne budownictwo komunikacyjne stawia coraz większy nacisk na bezawaryjne konstrukcje nawierzchni dróg szynowych. TINES wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, oferując kompleksowe systemy dostosowane do wymogów współczesnego świata.

Nowoczesne rozwiązania na kolei
Od pierwszych realizacji tramwajowych, przez zabudowę systemu szynowych podpór blokowych w otulinie w warszawskim tunelu średnicowym, po nowoczesną, zintegrowaną nawierzchnię kolejowo-drogową, zabudowaną po raz pierwszy w Krakowie – wprowadzone przez firmę konstrukcje od lat są bezawaryjnie eksploatowane na liniach kolejowych, trasach tramwajowych i w systemach metra w Polsce i za granicą. Zabudowa nawierzchni bezpodsypkowej stała się standardem w przypadku wymagających projektów inwestycyjnych u najważniejszych zarządców infrastruktury w Polsce. Udział TINES w budowie stacji Łódź Fabryczna wraz z tunelem, będącym częścią przyszłej sieci kolei dużych prędkości, to początek zmiany oblicza polskiej kolei. Wieloletni plan inwestycyjny Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmuje kolejne kolejowe tunele w Polsce, w których na szeroką skalę wykorzystana zostanie nawierzchnia bezpodsypkowa.

Sprawdzone w eksploatacji rozwiązania spod szyldu TINES® zapewniają trwałość, redukcję hałasu i drgań, a co najważniejsze – bezpieczeństwo ruchu pojazdów szynowych. Kluczem do sukcesu TINES jest współpraca z polskimi uczelniami i instytutami badawczo-naukowymi. Wszystkie materiały i technologie są rozwijane w Polsce, co wzmacnia gospodarkę i promuje krajową myśl techniczną. Firma, stawiając na zrównoważony rozwój, inwestuje w badania mające na celu wprowadzanie na rynek infrastruktury szynowej wyrobów pochodzących z recyklingu.

Dowodem na skuteczność wprowadzanych przez TINES rozwiązań są liczne nagrody. Jednym z ostatnich wyróżnień jest statuetka im. Ernesta Malinowskiego – przyznana przez Zarząd Krajowy Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej za zasługi dla SITK RP oraz wkład w rozwój nowoczesnych systemów nawierzchni szynowych. To potwierdzenie, że historia, którą firma pisze już od 20 lat, pozostawia trwały ślad na ścieżce rozwoju branży budownictwa infrastruktury szynowej.

Patrząc w przyszłość, TINES planuje zwiększyć swoje zaangażowanie w rozwój kolei dużych prędkości w Polsce oraz ekspansję zagraniczną, w tym m.in. odbudowę infrastruktury szynowej w Ukrainie. – Transport szynowy jest kluczowy nie tylko w czasach pokoju, ale także podczas kryzysów. Chcemy kontynuować naszą misję, razem budujemy lepszą przyszłość mobilności, opartą na zaawansowanej technologii i trosce o środowisko naturalne – podsumowuje Tomasz Szuba.

tags: