Producenci materiałów budowlanych od wielu lat poszukują złotego Graala, który umożliwi im wyróżnienie swoich produktów na tle konkurencji i realizowanie swojego podstawowego celu, jakim jest zaopatrywanie budów w materiały czy mówiąc wprost – sprzedaż. Postępująca digitalizacja rynku budowlanego, w tym wdrażanie standardów oraz procesów BIM, stwarza ku temu nowe możliwości.
Wiele profesjonalnie funkcjonujących firm ma wyspecjalizowane zespoły z szeroką wiedzą techniczną, które już na etapie preskrypcji świadczą projektantom usługi doradztwa technicznego, rozwiązując często skomplikowane problemy dzięki swoim produktom i wiedzy technicznej. Z jednej strony oczywiście buduje to zaufanie oraz autorytet, ale z drugiej jest typowym działaniem reaktywnym.
Na przeciwległym biegunie mamy do dyspozycji możliwości proaktywnego działania bazującego na bardzo dobrej i elastycznej komunikacji z uczestnikami procesu oraz wykorzystującego dedykowane, dostosowane do potrzeb, ale przede wszystkim efektywne narzędzia cyfrowe.
Skuteczne rozpoznanie potrzeb uczestników procesu BIM w całym jego cyklu w połączeniu z możliwościami, jakie daje nam technologia, pozwala zaproponować pełen, zintegrowany pakiet rozwiązań dla budownictwa. Otwiera to drogę producentom materiałów budowlanych do tworzenia komplementarnych ofert składających się z rozwiązań systemowych oraz usług serwisowych, takich jak np. szybki dostęp do cyfrowych materiałów szkoleniowych, programy wsparcia technicznego, serwis posprzedażowy, gwarancje czy też plany rewitalizacyjne. Zwiększa to znacząco szansę na zbudowanie zaufania i stanie się wyborem numer 1 pośród wielu graczy na rynku.
WIELKA ZMIANA – HyperBIM
Firma Creoox wdrożyła na rynek technologię HyperBIM, która wpisuje się w strategię proaktywnego podejścia do rynku oraz dedykowana jest producentom materiałów budowlanych chcącym wyróżnić swoją ofertę spośród wielu innych dostępnych na rynku. HyperBIM to zintegrowany proces, który umożliwia tworzenie bibliotek BIM i CAD, zarządzanie nimi oraz ich publikację z wykorzystaniem jednego, przyjaznego środowiska. Wszystkie procesy składowe są niezwykle proste. Nie wymagają dodatkowego oprogramowania czy zaawansowanych umiejętności projektowych lub programistycznych. Całość zarządzania zasobami BIM odbywa się poprzez zautomatyzowane funkcje, np.: „one-click”, a modyfikowanie obiektów parametrycznych jest możliwe w każdej chwili dzięki generatorom pracującym w czasie rzeczywistym („on-the-fly”). HyperBIM to swego rodzaju inteligentne środowisko.
Wiarygodność = zaufanie
Skuteczna odpowiedź na oczekiwania ze strony uczestników całego cyklu życia budynku możliwa jest jedynie wtedy, kiedy dostarczane informacje dotyczące produktów wbudowywanych w obiekty pochodzą z wiarygodnego źródła oraz są zawsze aktualne. Dzięki zintegrowanemu rozwiązaniu HyperBIM producent ZAWSZE jest właścicielem zasobów i narzędzi oraz to on, i tylko on, ma wpływ na jakość danych.
Aplikacja desktopowa HyperBIM pozwala tworzyć biblioteki produktów we własnym zakresie, również poprzez integrację z systemami zewnętrznymi, jak ERP czy PIM.
Katalog produktów HyperBIM dzięki swojej elastyczności pozwala na utrzymywanie zasobów cyfrowych zarówno na ogólnodostępnych serwisach, jak i w zamkniętym środowisku producenta oraz udostępnianie ich w dowolny sposób, np. poprzez www producenta.
Konfigurator online produktów HyperBIM umożliwia tworzenie modeli cyfrowych konkretnych rozwiązań z bazowego modelu parametrycznego w czasie rzeczywistym.
Publisher HyperBIM pozwala udostępniać biblioteki BIM i CAD stronom zainteresowanym – w pełnym bądź też ograniczonym zakresie oraz bezpośrednio, poprzez swoje zasoby www lub też zewnętrzne serwisy.
Generator formatów HyperBIM umożliwia współpracę z różnymi środowiskami, takimi jak Revit, Allplan, Archicad, Tekla dzięki możliwości generowania natywnych plików BIM w tychże formatach.
Transparentność i przewidywalność kosztów
Na efektywność działań producentów materiałów oprócz samej sprzedaży mają również wpływ generowane koszty. Technologia HyperBIM pozwala wyróżnić się na rynku i zwiększyć szansę na to, aby zostać wyborem numerem 1 już na etapie specyfikacji projektowej rozwiązań. Równolegle HyperBIM ma pozytywny wpływ na optymalizację kosztów wynikających bezpośrednio z procesu zarządzania produktem w jego cyfrowej formie, które często są pomijane. Należą do nich między innymi:
- koszty stworzenia bibliotek obiektów BIM i CAD – jeden model daje możliwość generowania wielu wariantów produktu czy systemu w wielu formatach cyfrowych;
- koszty zarządzania, aktualizacji i publikacji – dane, które są zawsze aktualne, minimalizują ryzyko wprowadzenia błędnych danych do procesu BIM;
- koszty potencjalnych ryzyk oraz utraconych szans efektywnej sprzedaży komplementarnych produktów i usług (np.: systemowych rozwiązań, programów gwarancyjnych, serwisów posprzedażowych);
- koszty niewykorzystanych zasobów wewnętrznych firmy oraz outsourcingu usług;
- koszty pozyskania szans sprzedażowych – monitoring rzeczywistego wykorzystania bibliotek BIM oraz budowanie baz klientów.
Dlaczego HyperBIM?
Technologia HyperBIM to unikalne rozwiązanie pozwalające z jednej strony na elastyczne zarządzanie „własnością” cyfrową BIM w zintegrowanym środowisku z na-stawieniem na bezpieczeństwo informacji, a z drugiej na zwiększenie efektywności działań producentów poprzez budowanie unikalnej i kompleksowej oferty w ramach BIM content oraz optymalizację kosztów z tym związanych. Mimo że HyperBIM pracuje we własnym środowisku, wspiera szereg różnych standardów projektowania BIM, co czyni go jeszcze bardziej unikalnym dzięki swojej wysokiej elastyczności i „demokratycznemu” podejściu.
HyperBIM pozwala na wybór. Daje możliwość decentralizacji i odejścia od globalnych dostawców usług, co sprzyja ochronie danych patentowych, produktowemu know-how, ale również zbudowaniu wizerunku firmy innowacyjnej, stawiającej na zrównoważony rozwój i dbającej o swoich klientów.
Więcej informacji na: hyperbim.com oraz creoox.com.
DEMOKRATYZUJEMY BIM
Grzegorz Przepiórka: Czym jest Creoox?
Tomasz Basiński: Creoox to organizacja, która działa w branży technologicznej IT. Gros naszych aktywności jest związanych z BIM-em. Stanowimy grupę ludzi, której zadaniem jest identyfikacja problemów, z jakimi borykają się nasi klienci, i ich rozwiązywanie. Główną, choć nie jedyną, technologią, która temu służy, jest HyperBIM.
G.P.: Co pomaga Wam zrozumieć problemy klientów?
T.B.: Przede wszystkim jesteśmy inżynierami budownictwa, więc z natury rozumiemy tę branżę. Co więcej, mamy doświadczenie w obszarze zarządzania i marketingu, a to pozwala nam tym mocniej skupić się na rozwiązywaniu problemów biznesowych, gdzie technologia jest tylko środkiem.
G.P.: Jakie wartości Wam przyświecają?
T.B.: Przede wszystkim wolność oraz poszanowanie dla cudzej własności. Ponadto zaufanie, które jest fundamentem do budowania długoterminowych relacji z partnerami. Mamy świadomość, że na zaufanie trzeba zapracować, dlatego zamiast oczekiwać od naszych klientów, to my im je dajemy, wychodząc naprzeciw.
G.P.: Wolność i poszanowanie dla cudzej własności – to brzmi jak demokratyzacja. Co konkretnie rozumiecie pod tym pojęciem?
T.B.: Globalizacja, oprócz dobrodziejstw, niesie też zagrożenia, m.in. dotyczące bezpieczeństwa danych. Tymczasem w dobie digitalizacji nową bezcenną wartością jest właśnie informacja. Z tego względu postanowiliśmy wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów w zakresie ochrony danych. Co więcej, w kontrze do globalnych zapędów dużych graczy zdecydowaliśmy się zaproponować rozwiązania, które dają naszym klientom wybór – pozwalają na użycie naszej technologii w sposób dla klienta najkorzystniejszy. To nasz partner decyduje w 100 procentach, jak wykorzysta nasze technologie.
G.P.: Dlaczego jest to takie ważne?
Informacje, aby były skuteczne i efektywne, muszą być wiarygodne i aktualne. Kiedy ogranicza się klientom pewne prawa, trudno mieć wpływ na jakość informacji, a tym samym generowane jest niepotrzebne ryzyko.
G.P.: Nabieracie rozpędu. Co dalej?
T.B.: Po pierwsze czeka nas silny rozwój produktowy. Po drugie mamy tyle projektów, że konieczne będzie rozbudowanie zespołu. Po trzecie geografia. Planujemy otwarcie biur m.in. w Ameryce Północnej i Europie Wschodniej. Docelowo chcemy być organizacją, która będzie widoczna na rynku jako jeden ze znaczących graczy w zakresie BIM contentu.
Zdjęcia arch. Creoox