WODNE INWESTYCJE – CAŁA NAPRZÓD
Z początkiem roku zakończyła się warta ok. 30 mln euro rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w Porcie Gdańsk. Przed nami kolejne duże wodne inwestycje – realizacja gdańskiego Portu Zewnętrznego czy przekop Mierzei Wiślanej.
Na podstawie projektów wpisanych do bazy serwisu KompasInwestycji.pl przygotowaliśmy kolejne zestawienie polskich inwestycji budowlanych. Tym razem koncentrujemy się na sektorze obiektów wodnych, przeznaczonych do realizacji od pierwszego kwartału 2014 roku. Uwzględniamy wszystkie fazy inwestycji – od planowania, poprzez projektowanie, budowę, aż do jej zakończenia. Nasze zestawienie ma wskazać najbardziej aktywnych inwestorów i generalnych wykonawców.
Inwestorzy
W naszym zestawieniu najbardziej aktywnych inwestorów prowadzi Urząd Morski w Gdyni z wynikiem 19 projektów. Trzy z nich zostały zakończone: przebudowa nabrzeża nr XIV rzeki Motławy, przebudowa Portu Rybackiego w Nowej Pasłęce – Nabrzeże Postojowe oraz remont i odbudowa umocnienia brzegowego w rejonie Oksywia (wartość inwestycji to ok. 20 mln zł). W realizacji znajdują się dwa projekty: rozbudowa kamiennej grobli oddzielającej rzekę Wisłę Śmiałą od Jeziora Ptasi Raj (prace mają zakończyć się w listopadzie br.) oraz przebudowa nabrzeża nr VII rzeki Motławy. Na etapie projektowania znajduje się inwestycja budowy falochronu osłonowego w porcie rybackim w Pucku. Realizacja projektu o wartości 78 mln zł rozpocznie się prawdopodobnie w II kwartale br. Etap projektowania zakończył się dla 8 inwestycji Urzędu Morskiego w Gdyni. Większość z nich to projekty o wartości od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych. Przebudowa falochronu północnego w Porcie Północnym w Gdańsku wyceniana jest na 46 mln zł, modernizacja toru wodnego do Portu Północnego pochłonie ok. 35 mln zł, przebudowa Nabrzeża Flisaków wyceniana jest na 20 mln zł, podobnie – przebudowa Nabrzeża Retmanów przy Martwej Wiśle w Gdańsku. Przebudowa nabrzeża nr XVIII rzeki Motławy ma kosztować 15 mln zł, drugi etap prac przy Nabrzeżu Szyprów przy Martwej Wiśle to koszt ok. 13 mln zł, natomiast przebudowa nabrzeży w porcie rybackim we Fromborku będzie wymagała nakładów w wysokości 26 mln zł. Najbardziej kosztowne będzie wydłużenie i przebudowa falochronu wschodniego oraz budowa nowego obiektu osłonowego o długości 822 m w Porcie Północnym w Gdańsku. Inwestycja ma pochłonąć ok. 600 mln zł, a przetarg na realizację robót budowlanych zostanie ogłoszony najwcześniej w II połowie roku.
Urząd Morski w Gdyni ma w planach 5 inwestycji. Największa z nich to przekop Mierzei Wiślanej. Inwestycja jest szacowna na ponad 600 mln zł i ma być prowadzona na terenie gminy Sztutowo, między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Według założeń kanał ma mieć 1400 m długości, szerokość 60 m, śluzy, wrota przeciwsztormowe i port od strony morza. Założeniem inwestycji jest połączenie Bałtyku z Zalewem Wiślanym dla żeglugi transportowej i turystycznej. Według planów Ministerstwa Gospodarki Morskiej prace budowlane mają rozpocząć się w 2017 r. Na ok. 35 mln zł szacowana jest przebudowa nabrzeża gdańskiej Martwej Wisły na Wyspie Ostrów, w pobliżu Polskiego Haka. Przebudowa nabrzeża o długości 0,77 km ma zwiększyć bezpieczeństwo ruchu portowego, pasażerskiego i rekreacyjnego po torze Martwej Wisły i umożliwić cumowanie jednostek tam, gdzie brakuje infrastruktury. Urząd Morski, w porozumieniu z władzami miasta, chce wystąpić o unijne dofinansowanie na realizację tego projektu. Prace mogą ruszyć nie wcześniej niż w 2020 roku. Po 25 mln zł mają wynieść koszty modernizacji nabrzeża Martwej Wisły na wyspie Stogi i od strony Młodego Miasta. Na 10 mln zł szacowane jest zabezpieczenie przeciwpowodziowe brzegu Zalewu Wiślanego w Krynicy Morskiej.
Na drugiej pozycji naszego zestawienia znajduje się Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Spółka odpowiada za 18 inwestycji, w tym 5 zakończonych. Zrealizowane inwestycje to: modernizacja falochronu brzegowego Pola Refulacyjnego nr 1 w Porcie Gdańsk na odcinku Gaspolu, przebudowa nabrzeża Kapitanatu Portu Basenu Roboczego Portu Północnego, przebudowa nabrzeża przemysłowego w Porcie Gdańsk (18,5 mln zł), umocnienie dna przy nabrzeżu połączeniowym w Porcie Gdańskim oraz modernizacja Nabrzeża Południowego Basenu Roboczego. Na etapie projektowania znajduje się 5 inwestycji. Do 50 mln zł wyniesie koszt modernizacji nabrzeża północnego przy Falochronie Półwyspowym w Gdańsku. W pierwszym etapie przewiduje się rozbudowę infrastruktury oraz budowę nabrzeża uniwersalnego, w drugim etapie powstanie nabrzeże przeładunkowe. Inwestycję ma zakończyć umocnienie dna. Na 27 mln zł szacuje się rozbudowę Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeża Mew w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku. Ponad 40 mln zł wyniosą modernizacje nabrzeży: Dworzec Drzewny, Rudowe III i Węglowe oraz Zbożowe i Wisłoujście. Blisko 50 mln zł ma kosztować rozbudowa toru wodnego w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku. W pierwszym kwartale br. rozpocznie się budowa akwenu manewrowego pomiędzy Pirsem Rudowym a granicą toru podejściowego do DCT 1w Gdańsku. Zostanie on pogłębiony do 16,5 m, co umożliwi wpływanie statków o zanurzeniu do 15 m. Obszar akwenu wynosić będzie 22,4 ha. Zakończenie inwestycji ma nastąpić w sierpniu 2016 r.
W realizacji znajduje się 6 – w większości raczej niewielkich – inwestycji: remont dalb cumowniczych i umocnienie dna Pirsu Węglowego w Porcie Północnym, modernizacja Nabrzeża Westerplatte i Nabrzeża Oliwskiego oraz remont abrzeża Administracyjnego i wzmocnienie Nabrzeża Węglowego w Porcie Gdańsk. Wyjątkiem jest przebudowa nabrzeża WOC w Porcie Gdańskim. Wykonawcą inwestycji została firma Navimor Invest. Umowę z Zarządem Portu Morskiego w Gdańsku o wartości 2,6 mln zł podpisano w marcu 2014 r. Do końca października 2017 r. przeprowadzony zostanie remont oczepu Nabrzeża WOC I, na długości odcinka zlokalizowanego pomiędzy punktami konstrukcyjnymi nr 3 i 4 (odcinek o długości 566 mb).
W planach jest realizacja jednej dużej inwestycji – rozbudowy gdańskiego portu. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk planuje do 2027 roku inwestycje własne i prywatnych firm. Zakłada się powstanie na wodach Zatoki Gdańskiej kolejnej głębokowodnej części portu. Projekt budowy Portu Zewnętrznego obejmuje powstanie klasycznego portu przeładunkowego, centrum dystrybucji towarów z kompleksową obsługą transportu intermodalnego oraz centrum przemysłowo-magazynowego. Obecnie Zarząd portu prowadzi dla tego projektu fazę analityczno-koncepcyjną. Koncepcja ma powstać do roku 2018, faza dokumentacyjna – rok później, natomiast realizacja inwestycji ma się rozpocząć w 2020 roku. Koszt 5-letniego programu inwestycyjnego Morskiego Portu Gdańsk
jest szacowany na ok. 1 mld zł.
Trzecie miejsce wśród najaktywniejszych inwestorów z wynikiem 12 inwestycji zajął Urząd Morski w Słupsku. Zakończono 9 inwestycji, będących w większości kolejnymi etapami umocnienia brzegów morskich Pobrzeża Koszalińskiego. W gronie zrealizowanych projektów znalazły się także: modernizacja morskiej przystani rybackiej oraz przebudowa opaski brzegowej w Ustroniu Morskim. Obecnie w realizacji są warte 122 mln zł prace związane z ochroną brzegów morskich na wysokości miejscowości Łeba, Rowy i Ustka. Projekt obejmuje m.in. 4 odcinki progu podwodnego o łącznej długości 4 100 mb i przebudowę odcinka opaski brzegowej o długości 462 mb. Do I kwartału 2016 r. przedłużono realizację II etapu inwestycji związanej z ochroną brzegów morskich na wysokości miejscowości Rowy. Prace o wartości 13,4 mln zł wykonuje Navimor-Invest. W planach jest przebudowa wejścia do portu w Ustce. Inwestycja, szacowana na 200 mln zł, zakłada gruntowną modernizację portu, który dzięki rozbudowie ma wzbogacić się o marinę, centrum przeładunkowe i promowe. Urząd Morski w Słupsku złożył dwa projekty o dotację przedsięwzięcia. Koncepcja zakłada również przesunięcie zachodniego falochronu o 250 metrów, co umożliwi wpływanie do portu dużo większym jednostkom. W tym roku ma powstać projekt inwestycji, rozbudowa ma się zacząć w 2017 roku i potrwać do 2020 roku.
Generalni wykonawcy
W zakresie inwestycji z sektora budownictwa wodnego w przyjętym przez nas okresie najbardziej aktywnym generalnym wykonawcą jest Navimor Invest. Firma ma na koncie 8 inwestycji o wartości od kilku do kilkunastu milionów złotych. Zakończono realizację 4: budowę basenu rybackiego w Ustce, przebudowę nabrzeża nr XIV rzeki Motławy i Portu Rybackiego w Nowej Pasłęce oraz Śluzy Miejskiej w Bydgoszczy. Firma prowadzi obecnie 4 projekty. Wspomnianą powyżej realizację II etapu prac związanych z ochroną brzegów morskich na wysokości miejscowości Rowy, rozbudowę kamiennej grobli oddzielającej rzekę Wisłę Śmiałą od Jeziora Ptasi Raj (prace potrwają do końca roku), przebudowę nabrzeża nr VII o długości ponad 200 metrów na odcinku pomiędzy kanałem Raduni i Motławy oraz przebudowę oczepu nabrzeża WOC I w Gdańsku.
Całkiem nieźle w sektorze budownictwa hydrotechnicznego radzi sobie również Skanska. Firma w naszym zestawieniu odpowiada za 6 inwestycji, przy czym zakończono 5 z nich. Zrealizowane projekty to: II etap remontu Kanału Raduni w Pruszczu Gdańskim (20 mln zł), odbudowa zapory bocznej Zalewu Zegrzyńskiego na odcinku Łacha-Kania o długości 5150 m (9,5 mln zł), budowa suchego zbiornika retencyjnego o pojemności 130 tys. m3 przy rzece Serafa na Bieżanowie wraz z przebudową koryta rzeki (13,5 mln zł). Firma prowadziła również budowę wałów przeciwpowodziowych na rzece Odrze i Małej Panwi w gminie Dobrzeń Wielki (15,5 mln zł) oraz na Odrze w miejscowości Turze (11,8 mln zł). Obecnie Skanska prowadzi wartą 200 mln zł realizację kanału ulgi Odra – Widawa na odcinku od przelewu Odra – Widawa do mostu kolejowego przy ul. Krzywoustego we Wrocławiu. W ramach inwestycji powstaną wały przeciwpowodziowe, odbudowany zostanie jaz na kanale przelewowym, natomiast na środkowej części kanału wyremontowany zostanie przepust melioracyjny. Zakończenie prac przewidziano na koniec 2016 roku.
Po 5 inwestycji posiadają w naszym zestawieniu Strabag oraz Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Hydrobud Adam Dzik. Pierwsza z firm zakończyła realizację 4 projektów (Nabrzeże Rumuńskie – faza I, ochrona brzegów morskich Pobrzeża Koszalińskiego – zadanie V, ochrona brzegów morskich Pobrzeża Koszalińskiego – zadanie IV, opaska brzegowa w m. Ustronie Morskie), obecnie prowadzi odbudowę brzegów i udrożnienie Kanału Jeglińskiego między jeziorami Seksty i Roś. Inwestycje prowadzone przez Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Hydrobud Adam Dzik zostały zakończone. Największa z nich to warta 17 mln zł budowa basenu rybackiego na Wyspie Solnej w Porcie Rybackim Kołobrzeg.
Uwzględniając inwestycje rozpoczęte w 2013 r., warto zwrócić uwagę na realizacje Korporacji Budowlanej Doraco. Firma odpowiada za II etap modernizacji Portu Rybackiego w Mrzeżynie (wartość inwestycji to ok. 50 mln zł), przebudowę ujścia Wisły w Mikoszewie (35 mln zł) oraz przebudowę nabrzeża Szwedzkiego w Gdyni (97 mln zł). W ramach pierwszej z tych inwestycji przeprowadzona została kompleksowa modernizacja nabrzeży portowych o łącznej długości 429 metrów, które wyposażono w punkty poboru wody i energii elektrycznej. Dodatkowo wybudowano basen remontowy wraz z budynkiem warsztatowym i slipem do obsługi jednostek rybackich stacjonujących w porcie, budynek Bezpośredniej Sprzedaży Ryb z magazynem, chłodnią i wytwornicą lodu. Prace zakończyły się w 2015 r. Z kolei przebudowa ujścia Wisły koncentrowała się na odbudowie istniejących kierownic (zachodniej na długości 550 m oraz wschodniej na długości 600 m) i wydłużeniu kierownicy wschodniej o 200 m. Aby zmniejszyć oddziaływanie inwestycji na środowisko, została wykonana sztuczna łacha (ok. 150-180 tys. m3). Przebudowa nabrzeża Szwedzkiego w Gdyni była częścią wartego blisko 600 mln zł programu inwestycyjnego Portu na lata 2013-15. W ramach inwestycji wykonano przebudowę konstrukcji hydrotechnicznej, roboty czerpalne do głębokości 13,5 m, umocnienie dna skarp podwodnych oraz przebudowę układu kolejowego i nawierzchni drogowych. Przebudowano również sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, energetycznej i teletechnicznej. Oddanie całej inwestycji do użytkowania odbyło się w listopadzie 2015 roku.
Wśród wcześniejszych projektów hydrotechnicznych na uwagę zasługuje budowa falochronu dla Gazoportu LNG w Świnoujściu. Wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm: Boskalis International B.V., Hochtief Construction AG, Hochtief Polska, Per Aarsleff A/S, Aarsleff i Korporacja Budowlana Doraco. Zbudowano falochron o długości ok. 3 kilometrów, nowy tor podejściowy dla statków, powstały także obrotnice statków. Umowa obejmowała również dobudowanie do istniejącego falochronu wschodniego ostrogi o długości ok. 250 m. W basenie portu zewnętrznego powstały m.in. stanowiska przeładunkowe dla terminalu LNG. Koszt budowy falochronu przekroczył 1 mld zł.
Michał Oksiński, redaktor portalu Kompasinwestycji.pl