ESTAKADA KRAKÓW PŁASZÓW
Ostatniego dnia sierpnia tego roku dokonano uroczystego otwarcia wiaduktu w Krakowie Płaszowie łączącego ulicę Lipską i Wielicką. Nowa trasa w całości ma długość 2,19 km, przejazd jest szeroki na 9,2 m i mieści się na nim torowisko, ścieżka rowerowa i chodnik dla pieszych. Estakada mierząca 600 metrów długości jest pierwszym tego typu obiektem w Polsce.
Znacząco została usprawniona komunikację miejska i czas przejazdu tramwajem z centrum miasta do Kurdwanowa i Bieżanowa skróci się o kilka minut. Choć nie pojadą nią samochody to ułatwia ona dojazd do dworca Kraków Płaszów podróżującym tramwajami. Estakada, otwarta również dla rowerzystów, jest ostatnim odcinkiem Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
HAURATON Polska dostarczył dla tej inwestycji produkt przeznaczony pod ruch tramwajowy, a mianowicie ODWODNIENIE LINIOWE FASERFIX®TRAFFIC TRAM. Ten system specjalistycznych korytek wykonanych z betonu włóknistego służy do odwodnienia torowisk i odprowadza wodę zarówno z szyn jak i otaczających je terenów. Składa się on ze specjalnie skonstruowanych modułów, które są indywidualnie dopasowywane (prefabrykowane) do potrzeb danej inwestycji. W tak innowacyjnym i pierwszym tego typu projekcie podwieszonego torowiska projektanci mieli do rozwiązania wiele nietypowych kwestii. Jedną z nich było zabezpieczenie poruszających się po estakadzie tramwajów przed wypadnięciem z torowiska a co za tym idzie również z estakady. Powstał do tego celu specjalny tor awaryjny, który to również przebiegał przez system FASERFIX®TRAFFIC TRAM. Duża elastyczność oraz kreatywność inżynierów z HAURATON POLSKA pozwoliła na dostosowanie systemu odwodnienia torowiska i spełnienie wszystkich stawianym nam wymogów.
Autorzy projektu:
Inwestor: Realizacja finansowana ze środków strukturalnych UE
Architekci: Polimex Engineering Sp. z o.o.
Projektant torowy: Fean Projekt
Wykonawca odwodnień i torowiska: ZUE
Wykonawca estakady: MOTA-ENGIL
Zastosowane produkty: FASERFIX®TRAFFIC TRAM