1. Home
  2. Biznes i Ludzie
  3. NOWA, STRATEGICZNA INICJATYWA NA PRZYSZŁOŚĆ
NOWA, STRATEGICZNA INICJATYWA NA PRZYSZŁOŚĆ
0

NOWA, STRATEGICZNA INICJATYWA NA PRZYSZŁOŚĆ

0

adVANce – oraz Vision Van – Mercedes-Benz Vans prezentuje użytkowy samochód przyszłości: elektryczny, inteligentny i skomunikowany. 

  • Z myślą o dalszych wzrostach i opracowaniu nowego modelu biznesowego Mercedes-Benz Vans rozpoczyna nową inicjatywę przyszłości – adVANce
  • W ciągu najbliższych 5 lat oddział zainwestuje około 500 mln euro w cyfryzację, automatyzację i robotykę w samochodach użytkowych, a także w innowacyjne rozwiązania z zakresu mobilności
  • Nowa jednostka organizacyjna w ramach środowiska start-upów w Stuttgarcie, Berlinie i Dolinie Krzemowej – już teraz nad szeregiem projektów pracuje około 200 pracowników
  • Bliska współpraca ze start-upami, w tym pierwsze strategiczne inwestycje, m.in. w kooperację z firmą Matternet
  • W pełni elektryczne studium samochodu użytkowego przyszłości – Vision Van, z zasięgiem do 270 km, całkowicie zautomatyzowaną przestrzenią ładunkową oraz zintegrowanymi dronami 

Stuttgart. Mercedes-Benz Vans – odnoszący sukcesy na całym świecie producent samochodów użytkowych – ujawnił swoją strategiczną inicjatywę na przyszłość dla branży transportowej: adVANce. W ten sposób oddział konsekwentnie podąża za zmieniającymi się potrzebami klientów. Transformacja sektora transportowego jest efektem różnych trendów – ekonomicznych i społecznych, m.in. urbanizacji, wzrostu znaczenia e-handlu, tworzenia inteligentnych sieci dla szerokiej gamy technologii w zakresie Internetu Rzeczy, a także rozprzestrzeniania się platformowych modeli biznesowych.

Mercedes-Benz Vans systematycznie korzysta z obecnych i przyszłych możliwości technologicznych, jakie daje cyfryzacja, automatyzacja i robotyka. Z producenta samochodów rozwija się w kierunku dostawcy systemowych rozwiązań, który w przyszłości poza swoimi pojazdami oferować będzie zintegrowane i inteligentne systemy mające uczynić transport dóbr i pasażerów jeszcze efektywniejszym. Przed klientami otworzą one nowe możliwości biznesowe, zapewniając im dodatkowe korzyści ekonomiczne.

„W ciągu pierwszych 6 miesięcy osiągnęliśmy najlepsze wyniki w historii Mercedes-Benz Vans. To zapewnia nam doskonałe podstawy do konsekwentnego wzmacniania pozycji naszego oddziału aut użytkowych w przyszłości” – powiedział szef Mercedes-Benz Vans Volker Mornhinweg podczas Van Innovation Campus w Stuttgarcie.

„Aby sprostać ogromnym zmianom w naszym sektorze, wdrażamy strategię »Mercedes-Benz Vans goes global« i rozszerzamy ją poza produkty oraz niewykorzystane rynki. Naszą uwagę skupiamy nie tylko na samochodach, ale na całym łańcuchu wartości i środowisku biznesowym naszych klientów. Zapewniamy rozwiązania transportowe dopasowane do epoki cyfrowej i zmieniamy auta dostawcze w inteligentne, skomunikowane centra informacji na kołach. W tym celu przez kolejne 5 lat zainwestujemy sumę około 0,5 mld euro i stworzymy osobną jednostkę organizacyjną. Jak dotąd nasze podejście nie ma sobie równych w sektorze pojazdów użytkowych”.

Rozpoznawanie przyszłych potrzeb klientów
Dzięki inicjatywie adVANce oddział Mercedes-Benz Vans systematycznie dostosowuje się do nowych, dynamicznie zmieniających się wymagań nabywców – np. rosnącą popularność jedzenia i codziennych towarów zamawianych przez internet. Gwałtownie przybywa tu klientów, którzy oczekują dostawy tego samego dnia, a nawet w ciągu godziny. Jednocześnie coraz więcej ludzi żyje w miastach – do 2030 roku tereny zurbanizowane ma zamieszkiwać ponad 2/3 światowej populacji. Nie ma wątpliwości, że już wkrótce rosnące wymagania transportowe będzie trzeba spełniać szybciej i efektywniej, a przede wszystkim w sposób przyjazny dla środowiska.

Elektryczne studium „Vision Van” – innowacyjna dostawa od drzwi do drzwi
Mercedes-Benz Vans prezentuje fascynujące, zintegrowane rozwiązanie odpowiadające nowym potrzebom klientów – to studium auta użytkowego Vision Van, jeden z elementów strategii adVANce. Elektryczny pojazd łączy szereg innowacyjnych technologii pomocnych przy realizowaniu dostaw w obszarach miejskich i podmiejskich. To pierwszy na świecie samochód użytkowy w pełni cyfrowo połączony z ludźmi oraz powiązanymi procesami, począwszy od centrum dystrybucji aż do odbiorcy. Co więcej, jako pierwszy tego rodzaju pojazd dysponuje on całkowicie zautomatyzowaną przestrzenią ładunkową oraz zintegrowanymi dronami dostawczymi. Przykładowo, jeśli dostawca paczki zatrzyma swój wóz w dzielnicy mieszkalnej, dostawa przesyłek będzie mogła odbyć się nie tylko osobiście, ale i autonomicznie, drogą powietrzną – nawet gdy adresatów nie będzie w domu. Ułatwia to pracę kuriera, skraca czas dostawy i oferuje klientom zupełnie nowe możliwości, takie jak odbiór paczki tego samego dnia, o ustalonej godzinie. Mercedes-Benz Vans przewiduje, że wykorzystanie Vision Vana pozwoli zwiększyć efektywność pracy w ostatniej fazie dostawy nawet o 50%. Pojazd wyposażono w napęd elektryczny o mocy 75 kW, a jego zasięg – zależnie od zastosowań – waha się od 80 do 270 km bezemisyjnej jazdy.

„Vision Van to nasza wizja przyszłej generacji aut dostawczych: inteligentne technologie automatyzacji łączą wszystkie czynności, od ładowania i transportu aż po doręczenie do odbiorcy. Ułatwia to pracę kurierowi i znacznie skraca czas oczekiwania klienta” – dodaje Volker Mornihinweg.„Dysponując napędem elektrycznym, Vision Van porusza się nie tylko bezemisyjnie, ale i niemal bezgłośnie. Dzięki temu może być użytkowany nawet wtedy, gdy obowiązują ograniczenia ruchu, np. dla nocnych dostaw w dzielnicach mieszkalnych. Pozwala to naszym nabywcom oferować niedostępne wcześniej usługi”.

Skupiona na trzech kluczowych polach innowacji: inicjatywa adVANce
W ramach swojej strategicznej, przyszłościowej inicjatywy adVANce Mercedes-Benz Vans skupi się na trzech polach innowacji: pierwsze z nich dołącza auta użytkowe do Internetu Rzeczy. W tym celu pojazdy będą integrowane z inteligentnymi technologiami – tak, aby były jeszcze efektywniejsze i stały się centralnym elementem cyfrowego łańcucha wartości. Oddział koncentruje się tu na odpowiednich zastosowaniach i rozwiązaniach z zakresu łączności (digital@vans). Jednym z przykładów jest rozwój jednostki telematycznej dla aut użytkowych, zbierającej i przetwarzającej dane na temat podróży, obecnej lokalizacji oraz ładunku. Następnie informacje te trafiają do kierownika dystrybucji, który może zza biurka monitorować i na bieżąco zarządzać zmianami w wykorzystaniu floty – zwiększając jej wydajność.

Kolejne zastosowanie dotyczy efektywnego zarządzania częściami i narzędziami do serwisowania pojazdów, np. mobilnymi warsztatami. W przyszłości nowe, holistyczne rozwiązania umożliwią zamawianie części w sposób całkowicie zautomatyzowany, za pomocą inteligentnego zarządzania magazynem w ramach danego pojazdu, oraz ekspresową wymianę części. Etapy pośrednie, takie jak weryfikacja stanu magazynowego, ręczne zamawianie elementów i konieczność zaopatrzenia samochodu przez mechanika, nie będą już potrzebne.

Kolejny ważny punkt obejmuje rozwiązania sprzętowe dla branży transportowej (solutions@vans) – Mercedes-Benz Vans pracuje np. nad zautomatyzowanymi systemami przestrzeni ładunkowej dla pojazdów kurierskich. Obecnie kurierzy muszą 10-krotnie przekładać swoje paczki (średnio 180 na jeden załadunek) w czasie dostawy do dzielnic mieszkalnych i przy każdym postoju poświęcać na to 3-4 minuty. Nowe, połączone systemy przestrzeni ładunkowej znacznie przyspieszają załadunek i rozładunek, zwiększając w ten sposób efektywność pracy. Jednorazowy załadunek (umieszczenie w pojeździe wszystkich paczek za jednym zamachem) zdecydowanie skraca czas postoju auta w centrum dystrybucji. W czasie rozładunku kurier otrzymuje precyzyjną informację co do lokalizacji paczek i w odpowiednim czasie wskaże właściwą przesyłkę – zależnie od celu dostawy. Koncepcja Mercedes-Benz Vans uwzględnia też zastosowanie zautomatyzowanych systemów dostarczania towarów, takich jak drony i autonomicznie poruszające się roboty.

Trzecim polem zainteresowania producenta aut dostawczych ze Stuttgartu są nowe, opracowane we współpracy z różnymi partnerami koncepcje mobilności, dopasowane do potrzeb w zakresie transportu dóbr i pasażerów (mobility@vans). W przyszłości te inteligentne rozwiązania mogą wspierać transport publiczny dzięki koncepcji współdzielenia pojazdów – może ona umożliwić szybki, efektywny indywidualny przewóz osób w godzinach szczytu i poza nimi. Inteligentne sieci technologiczne pozwolą też zwiększyć wydajność transportu dóbr na jego końcowym etapie. W tym zakresie Mercedes-Benz Vans pracuje również nad innowacyjnymi modelami leasingu, wynajmu i współdzielenia samochodów, w pełni dopasowanymi do potrzeb nabywców aut użytkowych.

Nowa jednostka organizacyjna w ramach środowiska start-upów
Aby w pełni wykorzystać szereg możliwości, jakie zapewnia ewolucja systemów biznesowych w sektorze pojazdów dostawczych, Mercedes-Benz Vans stworzył nową jednostkę organizacyjną o nazwie Future Transportation Systems. Zespoły projektowe rozmieszczono tam, gdzie koncentruje się środowisko start-upów: w Stuttgarcie, Berlinie i Dolinie Krzemowej. Łącznie, projektami zajmuje się obecnie około 200 pracowników. Ściśle współpracują oni z klientami i partnerami z branży handlowej, technologicznej, logistycznej,  badawczej oraz z sektora publicznego. Celem kooperacji z młodymi firmami jest połączenie gromadzonej przez wiele lat wiedzy z obszaru aut użytkowych z nowymi perspektywami, nowymi metodami pracy i innowacyjnymi pomysłami.

Strategiczne inwestycje w innowacyjne start-upy
Aby elementy nowej inicjatywy osiągnęły gotowość do wejścia na rynek, Mercedes-Benz Vans w pierwszej kolejności inwestuje w szereg innowacyjnych start-upów z obszaru automatyzacji, robotyki i usług mobilnych. Jedną z takich firm jest Matternet, północnoamerykański deweloper autonomicznych dronów logistycznych. Wspólnie z Matternet oddział pracował nad Vision Vanem, pierwszym w pełni zintegrowanym systemem automatyzacji dostaw na ich ostatnim odcinku. Łączy on transport samochody z logistycznymi możliwościami dronów i pozwala zwiększyć efektywność, tempo oraz opłacalność dostarczania towarów do klientów.

Mercedes-Benz Vans z najlepszym półroczem w historii: rekordowa sprzedaż jednostkowa, przychody, EBIT i marża
W pierwszej połowie 2016 roku oddział Mercedes-Benz Vans osiągnął najlepsze wyniki finansowe w swojej historii. Sprzedaż jednostkowa wzrosła o 21%, do około 176,2 tys. sztuk (analogiczny okres 2015: 145,4 tys.). Swój udział miały tu wszystkie modele z oferty. Przychody wzrosły o 19%, do 6256 mln euro (I półrocze ub.r.: 5244 mln euro). EBIT i marża wzrosły, odpowiednio, o 56% i 30%, do rekordowych 702 mln euro oraz 11,2% (I półrocze ub.r.: 449 mln euro i 8,6%). W całym 2016 roku Mercedes-Benz Vans przewiduje kolejny znaczny wzrost sprzedaży jednostkowej. Oddział spodziewa się też zdecydowanie wyższych niż w zeszłym roku zysku i marży.

Oddział Mercedes-Benz Vans w skrócie
Mercedes-Benz jest globalnym dostawcą pełnej gamy samochodów użytkowych i powiązanych z nimi usług. Poza dużym Sprinterem i mniejszym Vito, w USA znanym jako Metris, globalna oferta obejmuje miejski pojazd dostawczy Citan. W segmencie  nabywców indywidualnych oddział reprezentuje rodzinny van – Klasa V – oraz turystyczne modele Marco Polo i Marco Polo ACTIVITY. Mercedes-Benz Vans dysponuje dziewięcioma fabryki: w Niemczech, Hiszpanii, USA, Argentynie, Chile (joint venture z Fujian Benz Automotive Co., Ltd), Francji (strategiczny alians z koncernem Renault-Nissan) oraz Rosji (partnerstwo z firmami GAZ i YaMZ). Dotychczas głównymi rynkami zbytu są kraje Europy Zachodniej, na które przypada 65% zeszłorocznej sprzedaży oddziału.

 

PS