Home Komentarze BOGDAN PANHIRSZ – TRUDNY, ALE DOBRY ROK
BOGDAN PANHIRSZ – TRUDNY, ALE DOBRY ROK
0

BOGDAN PANHIRSZ – TRUDNY, ALE DOBRY ROK

0
0

Już ponad 50% Polaków rozpoznaje logo PSB-Mrówka. Jak radzi sobie sieć sklepów, która w tym roku obchodzi piętnaste urodziny? Czy obok placówek dla detalistów Grupa PSB zamierza dalej rozwijać sprzedaż inwestycyjną w ramach hurtowni PROFI? Jakie zupełnie nowe kroki zamierza poczynić? Komentuje Bogdan Panhirsz, Dyrektor Zarządzający Grupy PSB SA.

2016 był dla Grupy PSB trudnym rokiem, ale wbrew sporym obawom dotyczącym braku inwestycji przemysłowych, zakończył się stosunkowo dobrze. Hurtownie obroniły swoje wyniki dzięki wzrostom w budownictwie deweloperskim, a szczególnie w budownictwie indywidualnym. Po paru latach spadków nawet małe hurtownie zanotowały ponad 2% wzrostu, większe zaś nawet 6–7%. Hurtownie PROFI miały jeszcze lepsze obroty, co jest wynikiem profesjonalnej obsługi klientów inwestycyjnych oraz optymalizacji procesów zarządzania sprzedażą.
Dla Mrówek rok 2016 był kolejnym, w którym zanotowaliśmy ponad 10% wzrostu, głównie w segmencie ogrodu, narzędzi i dekoracji. To efekt wielu działań, w tym udziału w programie PAYBACK, kampanii społecznościowych (m.in. ogólnopolska akcja „bezpieczna droga do szkoły”), publikacji „M jak Mrówka”. Odczuliśmy też delikatny efekt rządowego programu „500 plus”.
W 2016 roku sieć Mrówek powiększyła się o 27 placówek – w sumie zamknęliśmy rok liczbą 232 sklepów. W roku 2017 planujemy otwarcie ponad 40 nowych obiektów, o ile nasi Partnerzy nie napotkają na przeszkody administracyjne, które często opóźniają procesy inwestycyjne nawet o kilka lat (to jedna z głównych barier rozwoju). Aby sprawnie obsługiwać dostawy do naszych sklepów, dwa lata temu podjęliśmy decyzję o budowie drugiego centrum logistycznego – w maju br. obiekt w Wąbrzeźnie, o pow. 18 tys. m2, powinien osiągnąć pełną zdolność operacyjną. Otwarcie centrum zbiegnie się z rocznicą 15-lecia sieci PSB-Mrówka i z tej okazji planujemy sporą kampanię promocyjną, w tym loterię z nagrodami o znacznej wartości… Logo naszego sympatycznego owada w 2016 roku rozpoznawało ponad 50% Polaków. Pomimo aktywnej pracy w rozwoju sklepów Mrówka nadal większość obrotów Grupy realizowana jest w hurcie, stąd koncentrujemy się na wsparciu działań partnerów z tego segmentu, by optymalizować ich funkcjonowanie, wspomóc logistyczne i marketingowo. W 2017 roku planujemy kilka przekształceń hurtowni w profesjonalne centra PROFI. Aby wspomagać sprzedaż inwestycyjną, prowadzimy szerokie doradztwo dla klientów i organizujemy setki szkoleń produktowych dla personelu i wykonawców. Istotnym elementem jest nasza obecność na youtube.
Po serii spotkań z naszymi Partnerami podjęliśmy decyzję o budowie centralnego e-sklepu PSB; docelowo obsługa będzie prowadzona z nowego, planowanego obiektu w Pińczowie. Mamy świadomość, że sprzedaż materiałów budowlanych w tym kanale nie będzie prostym zagadnieniem, ale nie sposób nie być obecnym w tym segmencie sprzedaży.
Jaki będzie rok 2017? Na pewno mamy bardzo dużo niewiadomych… Wzrosty cen ropy, węgla, metali, wysoki kurs euro oraz dolara na pewno przyniosą istotne zmiany cen, co już teraz zapowiedziało wielu naszych dostawców. Powrót inflacji, duże problemy z pozyskaniem pracowników w sklepach czy hurtowniach, kierowców i wykonawców na budowach, mogą znacząco ograniczać branżę. Martwi nas niestabilność przepisów, częste ich zmiany wstrzymują decyzje o podejmowaniu działań inwestycyjnych. Nadal boimy się wprowadzenia podatku od sprzedaży detalicznej, który może spowodować bankructwo mniejszych sklepów.


Bogdan Panhirsz
Absolwent Wydziału Budownictwa na Politechnice Krakowskiej (1979). W latach 1990–1998 Dyrektor Handlowy Firmy „Nida Gips”, później współzałożyciel i do dziś Dyrektor Zarządu Grupy PSB SA. W związku małżeńskim od 40 lat, ma córkę i syna. Hobby: ogród, psy i konie, turystyka.

open