1. Home
  2. Realizacje
  3. MILIARDOWY KONTRAKT NA MODERNIZACJĘ LINII KOLEJOWEJ W KRAKOWIE
MILIARDOWY KONTRAKT NA MODERNIZACJĘ LINII KOLEJOWEJ W KRAKOWIE
0

MILIARDOWY KONTRAKT NA MODERNIZACJĘ LINII KOLEJOWEJ W KRAKOWIE

0

To obecnie największa inwestycja kolejowa w Polsce, której wartość wynosi 958 mln zł netto. Realizacja projektu potrwa do kwietnia 2021 r.

18 kwietnia 2017 r. konsorcjum składające się ze spółek Grupy STRABAG oraz firmy Krakowskie Zakłady Automatyki SA. podpisało umowę na zmodernizowanie 20-kilometrowego fragmentu linii E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej.

Podpisaliśmy umowę na realizację największej inwestycji kolejowej w kraju. Jest to projekt złożony pod względem inżynieryjno-technicznym i stanowi pod tym względem duże wyzwanie. Jesteśmy do niego doskonale przygotowani – od 30 lat realizujemy w Polsce kluczowe kontrakty infrastrukturalne, również w Krakowie. W projektach kolejowych wykorzystujemy najnowocześniejsze  technologie i urządzenia, które gwarantują najwyższą jakość i niezawodność – mówi Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o.

– Od początku roku to już piąty kontrakt, który podpisała nasza spółka na modernizację linii kolejowych. Cieszę się, iż również w tym perspektywicznym segmencie budownictwa STRABAG potwierdza swój profesjonalizm i umacnia swoją pozycję. To również kolejny duży projekt infrastrukturalny, który realizujemy w Krakowie – w lipcu tego roku oddajemy mieszkańcom miasta i regionu fragment trasy S7 wraz z mostem na Wiśle – tzw. Trasę Nowohucką. Jesteśmy dobrze przygotowani do realizacji tego kontraktu, który jest  nie tylko dużym wyzwaniem technologicznym, ale przede wszystkim organizacyjnym. Jestem przekonany, iż przy dobrej współpracy z Inwestorem i miastem uda nam się ten trudny kontrakt zakończyć w terminie – podsumowuje Wojciech Trojanowski, członek zarządu STRABAG Sp. z o. o

Nowe tory, mosty na Wiśle, estakady
W ramach kontraktu powstanie nowa Szybka Kolej Aglomeracyjna w Krakowie (SKA). Dobudowane zostaną dwa dodatkowe tory kolejowe między Dworcem Towarowym a Krakowem Płaszowem oraz jeden dodatkowy tor do Bieżanowa. I tu powstaną dwa kolejne przystanki – jeden w ścisłym centrum Krakowa, drugi na obrzeżach. Pierwszy planowany jest na Grzegórzkach, w rejonie ul. Kopernika. Będzie to kolejny, po Dworcu Głównym, największy węzeł przesiadkowy w Krakowie. Drugi zlokalizowany zostanie przy ul. Złocieniowej.

Ponadto Konsorcjum wybuduje dwa mosty kolejowe na Wiśle o długości 234 m oraz 227 m każdy.  Kluczowe obiekty mostowe powstaną w rejonie ulic Dietla i Grzegórzeckiej. Kontrakt przewiduje również przebudowę czterech stacji kolejowych: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów. Wszystkie stacje wyposażone zostaną w elementy małej architektury oraz system informacji pasażerskiej. Prace obejmą łącznie 55 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady i kładki dla pieszych.

Wymiana sieci trakcyjnej, większy komfort podróży
Poza budową Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i obiektów inżynieryjnych, Konsorcjum zmodernizuje linie kolejowe nr 133 i 91 o długości 20 km na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Realizacja inwestycji zwiększy przepustowość ruchu pociągów i skróci czas przejazdu podróżujących.

Zmodernizowane stacje i nowa Szybka Kolej Aglomeracyjna zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei dalekobieżnych na linii E30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla oraz łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju. Inwestycja zrealizowana zostanie w ramach unijnego programu finansowego Connecting Europe Facility w formule projektuj i buduj. Dzięki budowie nowego odcinka kolejowego powstanie wygodny węzeł przesiadkowy z komunikacją miejską.


STRABAG SE jest europejskim koncernem budowlanym, liderem w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii z silnym kapitałem własnym. Działalność STRABAG obejmuje pełen zakres usług budowlanych, wykwalifikowaną kadrę inżynierską, wysokiej jakości materiały budowlane oraz najnowszej generacji park maszynowy. Dzięki temu możliwa jest kompleksowa realizacja inwestycji – terminowo, na najwyższym poziomie pod względem jakości i w najlepszej cenie. STRABAG korzysta z całej gamy usług oferowanych przez wyspecjalizowane spółki koncernowe, które przejmują odpowiedzialność za ich wykonanie, generując w ten sposób wartość dodaną dla swoich Klientów. Dzięki zaangażowaniu blisko 72 tys. pracowników STRABAG SE osiąga roczne obroty w wysokości około 14 mld EUR. Koncern rozszerza swoją działalność daleko wykraczającą poza granice Austrii i Niemiec. Za pośrednictwem sieci należących do niego spółek jest obecny w wielu krajach europejskich i coraz częściej reprezentowany na innych kontynentach. Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.com
Grupa STRABAG działa w Polsce od 1987 roku. Przy zatrudnieniu ok. 4.500 tys. pracowników, roczne obroty Grupy wynoszą ok.  800 mln EUR.
Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl

PS