1. Home
  2. Architecture Design
  3. NIZIO DESIGN DLA ZESPOŁU „MAZOWSZE”
NIZIO DESIGN DLA ZESPOŁU „MAZOWSZE”

NIZIO DESIGN DLA ZESPOŁU „MAZOWSZE”

0

Pracownia Nizio Design International przygotowała projekt ekspozycji dla Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego. Narracja wystawy, która będzie prezentowana w siedzibie zespołu Mazowsze w Pałacu Karolin w Otrębusach, skonstruowana została na kształt widowiska muzycznego.

Architekci połączyli w niej wszystko to co w polskiej kulturze ludowej najcenniejsze. Ujęty w nowoczesną formułę obraz, dźwięk, muzykę, taniec i film uzupełnią oryginalne eksponaty oraz zaprojektowana na potrzeby wystawy scenografia.

Architekci pracowni Mirosława Nizio, nawiązując do bogactwa i unikatowości polskiego folkloru, przygotowali koncepcję ekspozycji, której zakorzeniona w tradycji treść i nowoczesna audiowizualna forma zaintryguje odbiorców z kraju i zagranicy. Wskazówką merytoryczną do zbudowania spójnej koncepcji stał się podział Polski na etnoregiony oraz zaakcentowanie piękna i różnorodności tradycyjnej muzyki, śpiewu, tańca, stroju. Wszystko to pokazane będzie na tle szerszego kulturowego kontekstu i w zestawieniu z działalnością słynnego na całym świecie PZLPiT „Mazowsze”. Sztuka ludowa została tu potraktowana jako źródło współczesnej cywilizacji i zaprezentowana przez pryzmat kulturotwórczego potencjału Zachodniego Mazowsza oraz związanych z regionem artystów.

Dwuwątkowo prowadzona narracja wystawy noszącej tytuł „Piękna nasza Polska cała… Folklor polski w muzyce, śpiewie, tańcu i stroju” pokaże kulturę ludową Pomorza, Mazur z Mazowszem, Wielkopolski i Kujaw, Śląska oraz Małopolski. Powiąże regiony z typowymi dla nich ludowymi tańcami: polonezem, mazurkiem, kujawiakiem, oberkiem i krakowiakiem. Ekspozycja zaaranżowana na kształt muzycznego widowiska, wykorzysta interaktywne i pasywne rozwiązania multimedialne, specjalnie opracowaną scenografię, bazującą na istniejących eksponatach, np. strojach czy instrumentach muzycznych oraz grafikach, napisach i komentarzach wprowadzających zwiedzających w świat polskiego folkloru.

W przestrzeniach dedykowanych poszczególnym regionom zwiedzający poznają kulturę wiodących grup etnicznych. W stanowiskach interaktywnych pojawią się materiały poświęcone  tradycjom i zwyczajom zamieszkującej je ludności, a specjalne infografiki, które zaplanowaliśmy dla tych przestrzeni, prezentować będą charakterystyczne i symboliczne miejsca, ważne dla lokalnych społeczności – mówi Mirosław Nizio. W każdej z galerii pojawią się projekcje audio-video demonstrujące pieśni i tańce regionalne, zarówno w wykonaniu tradycyjnych kapel ludowych, jak i zespołu „Mazowsze”. Pokazując tradycyjną muzykę, śpiew, taniec i strój projektanci z Nizio Design International podkreślą przenikanie się wpływów i stylistyk obecne na pograniczach etnoregionów. We wszystkich galeriach pojawią się również manualne stanowiska i obiekty interaktywne, dzięki którym zwiedzający będą mogli poznać lokalne zwyczaje, tradycję muzyczną czy obrzędy.

Architekci chcieli, by poszczególne przestrzenie wystawy przywodziły na myśl uwerturę, rozwinięcie, kulminację i zakończenie utworu muzycznego, by cechowało je zróżnicowane tempo i stylistyczna różnorodność. –Zarówno najprostsze środki wyrazu – napisy i fotografie, jak również złożone prezentacje audio-video, będą budowały klarowny i zajmujący dla widza przekaz. Zaś każdy z trzech poziomów narracji ekspozycji, będzie wyróżniał charakter rozwiązań formalnych i zastosowanych środków multimedialnych – mówi Mirosław Nizio.

Surowa i jasna przestrzeń foyer, przywodząca na myśl bieloną izbę wiejskiego domu, wprowadzi zwiedzających w świat folkloru i zagadnień związanych z historią regionów. Naprzeciw wejścia na wystawę, na tle okna, architekci umieszczą malowaną na szkle mapę Polski, która pokaże rozmieszczenie ludowych strojów wedle klucza makroregionów z dalszej części ekspozycji. Zaproponowany przez architektów podział zabytkowego wnętrza Pałacu Karolin na 5 stref: wejściową, komunikacyjną, ekspozycyjną oraz edukacyjną i techniczno-gospodarczą, stanowi naturalną konsekwencję korytarzowego układu obiektu. Ścieżka zwiedzania ekspozycji zaplanowanej na wysokim parterze i piętrze Pałacu prowadzi od foyer, poprzez sale na prawo od wejścia i klatkę schodową na pierwsze piętro, które będzie całkowicie podporządkowane celom ekspozycyjnym. Z piętra zwiedzający wrócą na parter, gdzie prezentowane będą ekspozycje poświęcone Mirze Zimińskiej-Sygietyńskiej i Tadeuszowi Sygietyńskiemu. Nie zabraknie także części wystawy przestawiającej znane osobistości, które gościły w Pałacu Karolin bądź były odwiedzane przez artystów PZLPiT „Mazowsze”. Ostatnim etapem zwiedzania będzie ekspozycja poświęcona potencjałowi Mazowsza Zachodniego w odniesieniu do kultury ludowej.

Oprócz wstępnej koncepcji aranżacji wnętrz i ekspozycji wraz ze scenariuszem merytorycznym pracownia Nizio Design International przygotowała również założenia i wytyczne do projektów branżowych w zakresie elementów multimedialnych i systemu sterowania ekspozycją.

PS