1. Home
  2. Biznes i Ludzie
  3. FRANÇOIS-XAVIER MOSER – ZAPEWNIAMY KOMFORT
FRANÇOIS-XAVIER MOSER – ZAPEWNIAMY KOMFORT
0

FRANÇOIS-XAVIER MOSER – ZAPEWNIAMY KOMFORT

0

W naszym życiu 80–90% czasu spędzamy w budynkach i różnego rodzaju pomieszczeniach. Dlatego też wpływ materiałów na nasze codzienne samopoczucie jest ogromny.

Z François-Xavier Moserem, Prezesem Grupy Saint-Gobain w Polsce, Rumunii, Bułgarii i Turcji, rozmawiał Grzegorz Przepiórka.

Grzegorz Przepiórka: Zarysujmy aktualną sytuację firmy. Jak w liczbach przedstawia się obecny potencjał Grupy Saint-Gobain?
François-Xavier Moser:
Przede wszystkim chciałbym podziękować kapitule konkursu „Buildera” za przyznanie Grupie Saint- -Gobain tytułu Budowlanej Firmy Roku 2017 oraz uhonorowanie mnie tytułem Osobowości Branży. To dla wszystkich pracowników Grupy i dla mnie osobiście ogromne wyróżnienie.
Saint-Gobain jest światowym liderem na rynkach związanych z budownictwem, jedną ze 100 największych grup przemysłowych na świecie, a także jedną ze 100 najbardziej innowacyjnych, co potwierdziła w styczniu po raz siódmy z rzędu agencja Clarivate Analytics w swoim rankingu Top Global Innovators 2017. Wynika to między innymi z faktu, że co roku na badania i rozwój przeznaczamy ponad 400 mln euro.

G.P.: Jakie są obroty Grupy, nakłady inwestycyjne i liczba pracowników? Jak na tym tle przedstawia się jej sytuacja w Polsce?
F.X.M.:
Saint-Gobain jest obecna w 67 krajach, w 2016 roku jej obroty wyniosły 39,1 miliarda euro. Zatrudniamy na całym świecie ponad 170 tysięcy pracowników. W Polsce rozpoczęliśmy naszą działalność w 1994 roku. Dziś mamy 25 fabryk i zatrudniamy ponad 7 000 pracowników. W 2017 roku obroty Grupy w Polsce wyniosły 4,7 mld PLN. Jesteśmy producentem wyrobów dla budownictwa, takich jak: wełna mineralna ISOVER, systemy suchej zabudowy RIGIPS, chemia budowlana WEBER, sufity akustyczne ECOPHON, rury wodociągowe i kanalizacyjne z żeliwa sferoidalnego PAM. Produkujemy szkło dla budownictwa GLASSOLUTIONS i przemysłu motoryzacyjnego SEKURIT, specjalistyczne materiały techniczne (np. narzędzia ścierne NORTON). Saint-Gobain w Polsce ma także marki związane z dystrybucją materiałów dla budownictwa: Tadmar i Platformę dla Remontu i Budowy. Jak widać, rozwój Saint- -Gobain w Polsce jest niezwykle dynamiczny.

G.P.: „Materiały, które zmieniają życie” – to jedno z haseł, którym Grupa Saint-Gobain w ostatnim czasie sygnowała swoją działalność. Czy można z niego wnioskować, że budownictwo dzisiaj – w obliczu współczesnych wyzwań – powinno być jak najbliżej życia i ludzi?
F.X.M.:
W naszym życiu 80–90% czasu spędzamy w budynkach i różnego rodzaju pomieszczeniach. Dlatego też wpływ materiałów na nasze codzienne samopoczucie jest ogromny. Co więcej, coraz większą wagę przywiązujemy do trwałości wyrobów, bo to, co zostanie użyte dziś, będzie miało na nas wpływ również w przyszłości. I właśnie z takimi – trwałymi, doskonałymi jakościowo produktami Saint-Gobain spotkamy się na co dzień w budynkach, samochodach, przemyśle czy infrastrukturze, np. w sieciach wodociągowych. Wielką wagę przywiązujemy do tego, by zapewniały one komfort życia ich użytkownikom, równocześnie sprzyjając zrównoważonemu rozwojowi. Za przykład tego, jak innowacyjne są nasze rozwiązania, niech służy fakt, że zostały użyte w łaziku Curiosity, który wylądował na Marsie.

G.P.: W celu realizacji misji zrodził się standard MultiComfort Saint-Gobain, choć mówi się, że to więcej niż standard. Więcej – czyli?
F.X.M.:
Pojęcie komfortowego domu ewoluuje. Dziś, inwestując w nowe mieszkanie, mamy na względzie niskie koszty eksploatacji, dobrą jakość powietrza, ochronę przed hałasem, optymalną ilość światła w pomieszczeniu czy design. Standard budownictwa MULTICOMFORT Saint-Gobain wychodzi naprzeciw potrzebom świadomych inwestorów stawiających na równi kontrolę wydatków z troską o zdrowie i środowisko. W roku 2016, we współpracy z Krajową Agencją Poszanowania Energii oraz deweloperami specjalizującymi się w budownictwie energooszczędnym, opracowaliśmy szczegółowy proces certyfikacji domów w standardzie MULTICOMFORT Saint-Gobain. To parasol ochronny dla inwestora. Firmy, które budują w standardzie, zapewniają klientowi profesjonalną opiekę na każdym etapie projektowania i realizacji domu. Jednocześnie zgadzają się na zewnętrzną kontrolę inwestycji. Proces zakończony jest przyznaniem certyfikatu potwierdzającego osiągnięcie zakładanych parametrów. Inwestor może zatem spać spokojnie. Innymi słowy to nie tylko standard, ale kompleksowy model biznesowy stworzony z myślą o rozwoju rynku mieszkaniowego wysokiej jakości.

G.P.: Jakie są postępy w implementacji programu MultiComfort Saint-Gobain w Polsce? Ile już powstało tego rodzaju obiektów? Rozumiem, że program nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o kategorię budynków.
F.X.M.:
Obecnie w Polsce istnieje ponad 25 domów, które pomyślnie przeszły proces certyfikacji. Wśród nich znajdują się budynki murowane, prefabrykowane – zarówno w szkielecie drewnianym, jak i stalowym. Program MULTICOMFORT Saint-Gobain został opracowany nie tylko z myślą o energooszczędnym budownictwie mieszkaniowym, o domach jednorodzinnych lub wielorodzinnych. Na tych kategoriach budynków skupiamy się w Polsce w pierwszej kolejności, jednakże program ten obejmuje też przykładowo budownictwo senioralne. A w dalszej kolejności dołączą inne segmenty.

G.P.: Drugim aspektem misji Saint-Gobain jest redukcja wpływu na środowisko. Krótko mówiąc, komfort podąża w parze z ekologią. Jak bardzo te czynniki wzajemnie się determinują we współczesnym budownictwie?
F.X.M.:
Zmniejszenie wpływu na środowisko naturalne i poprawa efektywności energetycznej to główne cele, jakimi Saint-Gobain kieruje się, projektując innowacyjne rozwiązania dla sektora budownictwa. W ocenie Grupy przyczynia się to nie tylko do ochrony klimatu, ale również sprzyja wzrostowi gospodarczemu i tworzeniu nowych miejsc pracy. Rosnąca świadomość inwestorów w zakresie stosowania wyrobów bezpiecznych oraz sprzyjających środowisku (jak np. szkło czy izolacja, które w swoim cyklu życia przyczyniają się do ograniczenia emisji CO2) determinuje nasze kierunki rozwoju. Za przykład niech posłuży fakt, że w tej chwili wszystkie nasze marki, np. Ecophon czy Rigips, wystawiają deklaracje środowiskowe dla swoich wyrobów.

G.P.: Pod koniec ub.r. Grupa Saint-Gobain nabyła 90% akcji spółki Isoroc Polska. Jak zwiększył się dzięki temu potencjał Grupy? Jakie zamierzenia towarzyszą temu strategicznemu wzmocnieniu?
F.X.M.:
Nabycie akcji Isoroc Polska wychodzi naprzeciw potrzebom rozwijających się rynków izolacji do budownictwa i przemysłu w Polsce oraz krajach sąsiadujących, jak również rosnącym standardom izolacji. W naszej opinii wyroby z wełny mineralnej, ze względu na swe unikalne cechy: izolacyjność termiczną, akustyczną, bezpieczeństwo ogniowe i trwałość, będą cieszyć się stałym uznaniem inwestorów. Dlatego też dodatkowo do istniejącej w momencie nabycia mocy produkcyjnej planujemy uruchomienie drugiej linii o rocznej wydajności 40 tysięcy ton w 2019 roku, w zakładzie w Nidzicy. Już obecnie z naszego zakładu Isover w Gliwicach eksportujemy wyroby do 10 krajów europejskich. Dzięki marce Isoroc będziemy mogli wzmocnić obecność naszych produktów izolacyjnych na rynku polskim i europejskim.

G.P.: W jaki sposób Grupa Saint-Gobain radzi sobie z obecnymi uwarunkowaniami rynkowymi? Mam na myśli chociażby doskwierający branży deficyt pracowników.
F.X.M.:
Rzeczywiście zauważamy problem braku rąk do pracy. Myślę, że w takiej sytuacji jeszcze większego znaczenia nabiera marka pracodawcy. Saint-Gobain, w tym roku po raz piąty z rzędu, została nagrodzona prestiżowym certyfikatem „Top Employers Polska 2018” oraz „Top Employers Europe 2018”. Wyróżniono nas między innymi za szczególne podejście do rozwoju pracowników i ich umiejętności, budowanie wyjątkowej kultury organizacyjnej, a także efektywne zarządzanie talentami. W ostatnim badaniu unikatowych wartości naszej marki pracownicy wskazali trzy hasła, które kojarzą im się z Saint-Gobain: innowacyjność, szacunek oraz pasja – i to jest najlepsze podsumowanie naszych starań o budowanie przyjaznej kultury, dobrej atmosfery oraz sprzyjających warunków pracy. Rozwój i zadowolenie z pracy to dobre argumenty dla przyszłych pracowników Grupy Saint-Gobain w Polsce.

G.P.: Dziękuję za rozmowę.

PS