KADR, KTÓRY BRZMI
Kadr jest wyjątkowym obiektem nie tyko dlatego, że to największy dom kultury w Warszawie, w dodatku atrakcyjny wizualnie. Charakter tego miejsca definiuje przede wszystkim brzmienie profesjonalnej jakości i o niespotykanych walorach dynamicznych oraz szczególnych możliwościach.
Projekt nagłośnienia w przypadku Kadru spotkał się z dużymi wymaganiami. Musiał spełnić potrzeby akustyczne w mniejszych salach, we foyer oraz kawiarni i sali kameralnej, ale przede wszystkim musiał zrealizować wysokie wymogi sali widowiskowej. Rozpisano przetarg na nietypowy system, który miał w sobie łączyć dwie funkcje w zależności od chwilowego przeznaczenia sali: kinową oraz koncertową. Firma Audio Plus z Łomianek zaoferowała te zastosowania w systemie najwyższej klasy, opartym na rozwiązaniach francuskiej marki L-Acoustics.
Koncertowo lub kinowo
Jako główna linia nagłośnienia grają dwa grona złożone z elementów szerokopasmowych L-Acoustics ARCS: dwóch ARCS Wide (o szerokiej dyspersji) i jednego ARCS Focus (o wąskiej dyspersji) na stronę. Jako linia niskotonowa pracują cztery elementy SB18i, zamontowane na przodzie sceny. W linii frontfill grają trzy miniaturowe elementy 5XT, ustawione na skraju sceny i skierowane w pierwsze rzędy. System jest zasilany z sześciu wzmacniaczy LA4X poprzez wejścia cyfrowe AES/ABU i w ten sposób pełni funkcję koncertową. W tym ustawieniu na stanowisku FOH pracuje konsoleta Midas PRO2, a na stanowisku monitorowym – Midas PRO1. Aby skorzystać z funkcji kinowej systemu, realizatorzy Kadru przełączają preset w sieci Midas, który zmienia konfigurację wejść i korzysta z analogowych gniazd wzmacniaczy. Wówczas włączają się uzupełniające elementy: linia L/C/R (trzy zestawy X12), małe zestawy „wedge” lub efekty na horyzoncie sceny (dwa zestawy X8) oraz surroundy po bokach widowni (14 zestawów 5XT). Natomiast gdy realizator wraca do trybu stereofonicznego, zestawy X8 i X12 mogą pracować jako monitory. Kadr dysponuje łącznie sześcioma zestawami X12. Takie rozwiązanie systemu nagłośnieniowego nie tylko sprawiło, że zaspokojone są potrzeby produkcyjne instytucji, ale także pozwoliło utrzymać koszt urządzeń na rozsądnym poziomie.
W systemie L-Acoustics, zainstalowanym w domu kultury Kadr, wyróżniają się zestawy 5XT. Te niepozorne sześciany, ważące zaledwie 3,5 kg, dysponują niewiarygodnym maksymalnym poziomem ciśnienia akustycznego: 119 dB. Gdy specjaliści z Audio Plus mierzyli system po jego zainstalowaniu, korzystając z kinowych norm Dolby, okazało się, że dysponują zapasem mocy ok. 10 decybeli.
Wszystko gra
W sali zajęć wokalowych zamontowano na stałe sześć głośników, zaś do pozostałych sal dostarczono cztery mobilne systemy nagłośnieniowe, które mogą być rozstawione i zdemontowane w zależności od potrzeb. Wszystkie wykonane są w oparciu o urządzenia marki Electro-Voice z serii ZXA i ZLX. Dodatkowymi elementami realizacji był system podglądu akcji scenicznej oraz wyposażenie studia nagrań. Wykonano je w oparciu o urządzenia wielu różnych marek, w tym Samsung, Apple, Midas, Klark-Teknik i BENQ. Ponadto instalacje uzupełniono o przewody Klotz i złącza Switchcraft, a także własnej produkcji elementy przyłączeniowe, w których firma Audio Plus specjalizuje się od 1987 roku pod marką Sokool.
Paweł Kuhn
Dyrektor Marketingu, Audio Plus Sp. z o. o.
Zdjęcia arch. Audio Plus