Niecodzienny pociąg można było zobaczyć w ostatnich tygodniach na torach pomiędzy Szczecinkiem a Drawskiem Pomorskim. Na remontowany przez NDI odcinek wyjechała wysokowydajna szlifierka torowa, której praca oznacza zbliżanie się do końca rewitalizacji odcinka linii 210, biegnącego od Szczecinka, aż do Runowa Pomorskiego.
Pociąg szlifierski SPENO wyposażony jest w 40 kamieni szlifierskich i pracuje z wydajnością 1500 metrów na godzinę zdejmując 0,3 mm materiału z główki szyny. Ma też zintegrowany system pomiarowy, umożliwiający bieżącą kontrolę szlifowania.
„Celem prac jest usunięcie wad hutniczych i zapobieganie powstawaniu innych ukrytych wad szyn,– mówi Cezary Chruściński, dyrektor ds. budownictwa kolejowego w Grupie NDI. Szlifowaniem nadajemy także odpowiednie pochylenie główce szyny. Pozwala również na usunięcie falistości, która wpływa na wzrost natężenia hałasu w trakcie przejazdu pociągów. Jest więc procesem, który poprawia komfort pasażerom i mieszkańcom domów zlokalizowanych w sąsiedztwie torów.”
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie” został zrealizowany w systemie „projektuj i buduj”, a sfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Dofinansowanie UE wynosi 85 proc. W ramach projektu powstały nowe perony na stacji Czaplinek oraz 10 przystankach, m.in. w Suliszewie Drawskim i Żelisławiu. Dzięki inwestycji przywrócony zostanie ruch dwutorowy na około 25 kilometrowym odcinku Szczecinek – Łubowo, zrewitalizowano też 33 obiekty inżynieryjne. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, czyli nawet o 40 km/h szybciej niż przed realizacją projektu. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem oraz prace na 54 przejazdach kolejowo – drogowych wpłyną na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Czas podróży na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie skróci się z 1h 30 minut do około godziny.
Ten ciekawy, zlokalizowany w malowniczej okolicy Pojezierza Drawskiego projekt, zmierza ku terminowemu ukończeniu. Jak podkreśla Cezary Chruściński „Kluczowe znaczenie miała tu dobra współpraca z Kierownictwem Inwestora czyli PKP PLK S.A. oraz Inżynierem Projektu – firmą ECM, z którymi w sposób szybki i merytoryczny rozwiązywaliśmy pojawiające się na placu budowy problemy”.
PKP PLK S.A. przygotowały również drugi etap inwestycji, którego realizacja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał wykonanych już prac oraz poprawi komfort podróżowania pasażerom.
Dla drugiego etapu po przeprowadzonej aukcji elektronicznej oferta NDI osiągnęła najwyższą ilość punktów. Wartość złożonej oferty wynosi ponad 51 mln zł brutto.
materiały prasowe NDI