Od ponad miesiąca mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego mogą cieszyć się efektami zakończonych prac pomiędzy Szczecinkiem, a Runowem Pomorskim. Roboty w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie” prowadziła firma NDI. Dzięki inwestycji czas przejazdu na tej trasie skrócił się o około 20 minut.
Prace trwały od 2017 do 2019 roku. Dzięki inwestycji przywrócony został ruch dwutorowy na około 25 kilometrowym odcinku Szczecinek – Łubowo, ale prace torowe w tym projekcie objęły aż 70 kilometrów. Dzięki rewitalizacji pociągi mogą jechać z prędkością do 120 km/h, czyli nawet o 40 km/h szybciej niż poprzednio. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem oraz prace na 54 przejazdach kolejowo – drogowych wpłynęły również na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.
Wykonanie prac w terminie było dużym wyzwaniem i wymagało dobrej organizacji pracy – mówi Tomasz Mróz zastępca dyrektora projektu w grupie NDI. Tym bardziej, że w czasie prac podejmowano decyzje o znacznych zwiększeniach zakresów i konieczności wykonania robót dodatkowych. Trudny do prowadzenia robót rejon bagien i jezior wymagał między innymi wzmocnienia nasypów poprzez zastosowanie kolumn iniekcyjnych o długości sięgającej nawet 14 m. Zwiększenia wymagał także zakres prac torowych, szczególnie na stacji Czaplinek, gdzie wymieniono dodatkowy tor.
Mimo kolejnych prac dodatkowych, każdy z etapów pośrednich inwestycji był oddawany terminowo. Wysokie tempo utrzymano do samego końca doprowadzając do zakończenia robót kilka dni przed terminem ustalonym przez Zamawiającego.
Z efektów remontu linii 210 mogą już korzystać turyści. Pojezierze Drawskie jest chętnie odwiedzane ze względu na swoje walory turystyczne, a teraz podróż w ten rejon Polski jest też znacznie wygodniejsza. Przeprowadzony szeroki remont infrastruktury kolejowej ma duże znaczenie dla mieszkańców, którzy dzięki temu zyskali sprawniejsze połączenia ze stolicą regionu – Szczecinem.
Zadanie obejmowało między innymi:
- Ponad 70 km prac torowych
- Budowę 16 peronów w pełni wyposażonych w wiaty, miejsca do siedzenia, informacje dla podróżnych a także dostosowane dla osób o ograniczonej mobilności
- Remont 25 i budowę 4 nowych przepustów
- Remont 1 mostu i 3 wiaduktów
- Przebudowę 51 przejazdów kolejowo-drogowych
- Modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym wraz z budowa półsamoczynnej blokady liniowej na 5 szlakach
Zobacz film z pracy pociągu szlifierskiego SPENO tuż przed oddaniem linii do ruchu:
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie” został zrealizowany w systemie „Projektuj i buduj”, a sfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Dofinansowanie z UE wynosi 85 proc