27 stycznia 2020 r. w Poznaniu i Szczecinie podpisane zostały dwie umowy na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej E59 z Poznania do Szczecina.
Łączna wartość inwestycji: 1 017 650 000 PLN brutto.
Modernizacja dwóch odcinków o łącznej długości ponad 51 km
Zwiększenie prędkości przejazdu pociągów pasażerskich do 160 km/h
27 stycznia 2020 r. w Poznaniu i Szczecinie podpisane zostały dwie umowy na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej E59 z Poznania do Szczecina.
W Poznaniu podpisany został kontrakt na odcinek Wronki – Krzyż. Projekt ten obejmuje kompleksową przebudowę linii dwutorowej o długości 28,37 km. Umowa opiewa na kwotę 489,7mln zł. W ramach zadania zmodernizowane zostaną dwie stacje kolejowe w miejscowościach Miały i Drawski Młyn. Zakres prac obejmuje: roboty torowe – w tym budowę 30 rozjazdów, roboty pomiarowe, roboty sieci trakcyjnej, roboty drogowe, budowę obiektów inżynieryjnych wraz z budową nowych peronów, a także prace hydrotechniczne i odwodnienie terenu.
W Szczecinie odbyła się uroczystość podpisania umowy na realizację odcinka Dobiegniew – Słonice na kwotę 527,9 mln zł. Zadanie polega na modernizacji 22,86 km linii dwutorowej wraz przebudową trzech stacji: Dobiegniew, Bierzwnik, Słonice. Także na tym odcinku STRABAG wykona: roboty torowe i przebuduje sieć trakcyjną, przeprowadzi modernizację 41 rozjazdów, zbuduje nowe obiekty inżynieryjne, zrealizuje prace drogowe, wykona nowe perony i obiekty kubaturowe, a także prace hydrotechniczne i odwodnienie terenu.
Na obydwu zadaniach powstanie łącznie 15 nowych mostów, 3 wiadukty, 1 przejście podziemne oraz zmodernizowanych zostanie 16 przejazdów kolejowych.
Uroczyste podpisanie umów na obydwa odcinki miało miejsce w Szczecinie i Poznaniu. Dokumenty podpisali: Waldemara Wójcik – członek zarządu STRABAG, Andrzej Śliwiński i Jacek Krupiński – dyrektorzy Dyrekcji Kolejowej STRABAG oraz Ryszard Magdziak z PKP PLK. W podpisaniu umów uczestniczył Arnold Bresch- członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Modernizacja strategicznej pod względem komunikacyjnym linii E59 ma na celu skrócenie czasu przejazdu pociągów pomiędzy Poznaniem i Szczecinem, a tym samym poprawę dostępu do zespołu portów Szczecin – Świnoujście. Po zakończeniu modernizacji obydwu odcinków linii E59 nastąpi zwiększenie prędkości poruszających się nią pociągów osobowych do 160 km/h, a składów towarowych do 120 km/h
Rozbudowa linii E59 to kolejna, realizowana przez STRABAG, inwestycja na polskiej sieci kolejowej powstająca w ramach Krajowego Programu Kolejowego, który obejmuje modernizację infrastruktury kolejowej w Polsce. STRABAG, któremu powierzona została realizacja tych kontraktów, jest również generalnym wykonawcą rozbudowy 20 km odcinka linii średnicowej E30 w Krakowie, jako konsorcjant uczestniczy w modernizacji 63 km odcinka korytarza E20 Warszawa – Poznań na odcinku Kutno – Barłogi. W roku 2019 firma zrealizowała wraz z partnerami prace na ponad 60 km odcinku linii Żory – Chybie – Nędza na Górnym Śląsku, a także wybudowała nowy przystanek PKP Warszawa Powązki i prace związane z przebudową linii obwodowej nr 20 w Warszawie wraz z nowymi obiektami mostowymi w centrum miasta. Jest również liderem konsorcjum wykonującego linię kolejową nr 8 z Warszawy do Radomia na odcinku Czachówek- Warka.
mapka: odcinki linii E59 modernizowane przez STRABAG
źródło: STRABAG