1. Home
  2. Biznes i Ludzie
  3. Ludzie
  4. Nowoczesny i praktyczny
Nowoczesny i praktyczny
0

Nowoczesny i praktyczny

0

Wywiad z Andrzejem Chłopkiem, Dyrektorem Handlowym w Probet-Dasag Sp. z o.o.

Joanna Gólczyńska: Firma Probet- -Dasag dostarczyła materiały do wielu ogromnych inwestycji w Polsce i w Niemczech. Należą do nich dworce, lotniska, obiekty sportowe, biurowce. Udział w rozbudowie metra warszawskiego to kolejny sukces. Jaki jest przepis firmy na pozyskiwanie tak dużych zleceń i klientów?
Andrzej Chłopek: Jako przepis z pewnością musimy wymienić naszą elastyczność i zdolność dopasowywania się do aktualnych oczekiwań rynku. Słuchamy naszych klientów i wspólnie wypracowujemy najlepsze rozwiązania. Nierzadko wiąże się to z koniecznością przeprowadzenia procesu wprowadzenia nowego wyrobu lub nowego wzoru. Wybór kolorystyki jest żmudnym procesem dobierania odpowiednich frakcji kruszyw przy zachowaniu oczekiwanych parametrów twardości, odporności na działanie warunków atmosferycznych czy ścieralności. Mamy jednak pewność, że wszyscy nasi partnerzy otrzymują zadowalający ich efekt końcowy. Potwierdza to wieloletnia współpraca i udzielane rekomendacje. A takie obiekty jak metro warszawskie bronią się same.

Fot. arch. Metro Warszawskie Sp. z o.o.

Metro warszawskie

J.G.: Nowe stacje na odcinku zachodnim wyróżnia zastosowanie betonu szlachetnego. Skąd pomysł na takie rozwiązanie i jakie są cechy tego niezwykłego materiału, dostarczanego przez Państwa firmę?
A.Ch.: Beton szlachetny, znany jako lastryko, stosowany jest od setek lat na powierzchniach poddawanych dużym obciążeniom i częstej eksploatacji. Dworce kolejowe, stacje metra, terminale lotnicze – to najbardziej znane miejsca przeznaczenia tego materiału w infrastrukturze komunikacyjnej. Niezwykła estetyka, bardzo duża wytrzymałość, łatwość utrzymania w czystości i komplementarność oferty są największymi atutami prefabrykowanych płyt. Możliwość realizacji indywidualnych pomysłów na kolor, format i fakturę powierzchni bezapelacyjnie stanowią o atrakcyjności i przewagach betonu. Jednym z ciekawszych pomysłów jest zastosowanie tego samego materiału, tego samego wzoru, często też formatu, w różnych wykończeniach powierzchni. Wewnętrzne posadzki np. szlifowane, a zewnętrzne uszorstkowione poprzez piaskowanie lub kwasowanie.

J.G.: Jak wyglądała współpraca z projektantem, zdradzi Pan szczegóły?
A.Ch.: Projektanci, przed którymi stoi zadanie wykonania zarówno nowoczesnej, jak i praktycznej posadzki, nierzadko zmuszeni są wybierać jedno kosztem drugiego. Praca z betonem szlachetnym umożliwia zrealizowanie pełnej koncepcji wizualnej z zachowaniem zarówno bezpieczeństwa użytkowników, jak i łatwości utrzymania w czystości. Ponadto oferujemy możliwość wykonania innych niezbędnych w takich obiektach systemów komunikacji, jak oznaczenia dotykowe dla osób niewidomych czy kontrasty na biegach schodowych dla osób niedowidzących. Mamy możliwość przygotowania zbrojonego prefabrykatu czy też elementu zawierającego wtopione oprawy oświetleniowe, dysze wodne wraz z kanałami na instalację elektryczną lub wodną.

J.G.: Jak pierwsi użytkownicy oceniają pomysł wkomponowania betonu zamiast tradycyjnego materiału używanego na stacjach metra, czyli kamienia? Docierają do Was opinie?
A.Ch.: Wszystkie opinie, które do nas dotarły, są bardzo pozytywne. Użytkownicy chwalą sobie bardzo odważne zastosowanie jasnego materiału na posadzkach, który doskonale rozjaśnia podziemną przestrzeń. Chwalone są również nasze systemy oznakowania dotykowego, które idealnie współgrają z całą posadzką. Dostarczyliśmy elementy w szarościach, bieli, a także w odcieniach zieleni. Systemy te, wykonane z betonu, barwione w masie są niesłychanie trwałe, a zarazem bardzo bezpieczne dla innych użytkowników.

Fot. arch. Metro Warszawskie Sp. z o.o.

Dworzec kolejowy w Hamburgu

J.G.: Probet-Dasag działa prężnie zarówno wewnątrz obiektów, jak i na zewnątrz, w przestrzeni publicznej. Jakie jeszcze inwestycje wymieniłby Pan wśród tych sztandarowych? Proszę o uzasadnienie.
A.Ch.: Probet-Dasag jest również dostawcą wyrobów zewnętrznych. Tu ciekawą inwestycją komunikacyjną jest dworzec w Solcu Kujawskim. Dostarczamy produkty również do Niemiec. Uczestniczymy w projekcie remontów dworców w Hamburgu, a także dworca ZOO w Berlinie. Oprócz nawierzchni zewnętrznych na remontowanych dworcach kolejowych w Polsce, gdzie dostarczamy płyty i systemy dotykowe dla osób niewidomych, realizujemy ciekawe inwestycje natury rekreacyjnej. Skończyliśmy niedawno dostawy na bardzo interesującą inwestycję w Świnoujściu, gdzie z naszych impregnowanych płyt 60 x 60 x 8 cm wykonano bardzo atrakcyjne promenady nadmorskie.

J.G.: Patrząc w perspektywie przyszłości: jak oceniłby Pan zainteresowanie na rynku betonem szlachetnym? Czy prognozy są korzystne?
A.Ch.: Prognozy są bardzo korzystne. Zainteresowanie projektantów nie maleje. Nasza elastyczność i praktycznie nieograniczone możliwości doboru kruszyw do produkcji betonu pozwalają dedykować każdej inwestycji nowy, niepowtarzalny wzór. Jesteśmy polskim producentem oraz staramy się opierać produkcję w większości na lokalnych komponentach, więc i ryzyka zerwania łańcucha zagranicznych dostaw są mniejsze, a także coraz częściej zauważane przez inwestorów, gdyż gwarantujemy stabilność i terminowość zaopatrzenia. W nowej rzeczywistości poepidemicznej będzie to z pewnością jednym z kryteriów wyboru. Poza tym decydują też walory estetyczne, a beton szlachetny od kilku lat jest przecież znowu w modzie.

Fot. arch. Probet-Dasag Sp. z o.o.

Dworzec kolejowy Solec Kujawski


UWAGA

Cyfrowe wydania dostępne bezpłatnie!
Aktualny numer magazynu Builder, numery archiwalne oraz pozostałe publikacje z Biblioteki Buildera do pobrania bezpłatnie w wersji cyfrowej: na urządzenia mobilne (tablet, smartfon) w bezpłatnej aplikacji Builder Polska dostępnej w App StoreGoogle Play; do przeglądania na komputerach w dowolnej przeglądarce na stronie e.buildercorp.pl.

PS