„Na dzień dzisiejszy dynamika zmian zależy w największym stopniu od procesu odmrażania gospodarki. Wszyscy liczymy na sukcesywne otwieranie się granic i powrotu do normalnego trybu działania łańcuchów dostaw”. Komentuje Janusz Komurkiewicz, Prezes Związku Polskie Okna i Drzwi.
Polska branża okienna od lat jest liderem eksportu, wyprzedzając takie kraje, jak Niemcy, Francja czy Włochy. Z roku na rok odnotowywaliśmy imponujące wyniki sprzedażowe. Jeszcze na początku roku wszystkie prognozy wskazywały, że mimo spowolnienia polska branża stolarki odnotuje minimalne, ale jednak wzrosty. Optymizm zniknął w chwili pojawienia się koronawirusa, który rozprzestrzeniał się szybko i w sposób nieprzewidywalny. Dzisiaj już wiemy, że sytuacja wywołana pandemią, wpłynie niekorzystnie na wielkość eksportu. W obszarze spekulacji pozostanie skala spadków sprzedaży eksportowej i wpływ na producentów. W Polsce branża budowlana i tak pozostaje jednym z sektorów, który najlepiej radzi sobie z kryzysem. W większości przypadków w miesiącach kwarantanny producenci realizowali zamówienia z poprzednich tygodni. Nie zostały wstrzymane budowy, co pozwoliło na ciągłość w realizacji inwestycji. Największym wyzwaniem, z którym zmagają się wszyscy producenci to absencja pracowników, która wywołała zmniejszenie wydajności produkcyjnej nawet do 70 procent. Dotyczy to zarówno pracowników z Polski, jak również pracowników z Ukrainy, którzy w obawie przed zamknięciem granic masowo wracali do siebie.
Na dzień dzisiejszy dynamika zmian zależy w największym stopniu od procesu odmrażania gospodarki. Wszyscy liczymy na sukcesywne otwieranie się granic i powrotu do normalnego trybu działania łańcuchów dostaw. Zarówno przedsiębiorcy, jak i organizacje pozarządowe konsolidują działania na rzecz walki ze skutkami kryzysu gospodarczego, ratowania miejsc pracy i ochrony przedsiębiorców. My jako organizacja zrzeszająca branżę wychodzimy również z naszymi inicjatywami, które mają na celu pobudzenie popytu dla branży stolarki budowlanej w nowej rzeczywistości. Już w lipcu uruchamiamy ogólnopolski program społeczny „Wymiana stolarki + Dobry Montaż”, który prezentować będzie benefity produktów, inspirować konsumentów i angażować ich, skłaniając do zakupu nowej stolarki. Kampania ma zachęcić Polaków do wymiany okien, osłon, drzwi, bramy, zakupu sterowania smarthome, narzędzi czy akcesoriów związanych z tym procesem. Chcemy jednocześnie zwrócić uwagę Polaków na możliwości, które mogą wykorzystać w ramach ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Dzięki programowi „Czyste powietrze” możemy nie tylko zyskać pomoc finansową na wymianę pieca grzewczego, ale także otrzymać dopłatę na wymianę stolarki okiennej oraz drzwiowej. Kampania „Wymień stolarkę”, która rekomenduje okna, drzwi i bramy produkowane przez firmy członkowskie Związku POiD będzie do tego dodatkowo zachęcać.