Redukcja plastiku, segregacja odpadów, zmniejszenie emisji CO2, optymalizacje projektowe i wykonawcze mające na celu troskę o ekologię – to najważniejsze z założeń strategii ekologicznej wypracowanej wspólnie przez pracowników Soletanche Polska. Pisząc ten komentarz, chcę podzielić się naszymi doświadczeniami oraz zainspirować inne firmy z branży do działania. Uda nam się coś zmienić, jeśli wszyscy zaangażujemy się w zmianę świadomości. Jak nie dla nas, to dla naszych dzieci oraz wnuków.
Co łączy BHP z ochroną środowiska? Pozornie niewiele. W praktyce oba zagadnienia są względem siebie komplementarne, w końcu jest to troska o życie. Wspólnym mianownikiem jest konieczność wzrostu świadomości w zakresie bezpieczeństwa nie tylko w kontekście klasycznego BHP, ale w połączeniu z troską o środowisko. Dlatego w grupie Vinci istnieje funkcja QHSE managerów – ludzi, którzy do spraw bezpieczeństwa podchodzą w sposób komplementarny.
Zanim zaoferujesz, zrób symulację emisji CO2
Postawiliśmy sobie ambitny cel, aby do 2030 roku zmniejszyć emisję CO2 wytwarzanego przez firmę o 40%. Robimy to metodycznie na wszystkich polach. Naszym core biznesu jest wykonywanie fundamentowania specjalistycznego oraz robót żelbetowych. Już na etapie projektowym staramy się tak przygotować rozwiązanie lub zaproponować optymalizację projektu bazowego, aby zmniejszyć czas realizacji oraz ograniczyć ilość wykorzystywanego surowca. Misją firmy jest wykonywanie obiektów, które są ważne dla pokoleń. Dlatego m.in. zaangażowaliśmy się w projekty infrastrukturalne, które pomagają obniżyć emisję CO2 i zwiększyć komfort mieszkańców obszarów, na których są prowadzone. Przykładem takich realizacji jest I i II linia warszawskiego metra, kolejowego tunelu średnicowego dla miasta Łodzi, tzw. nowego centrum Łodzi (tunele drogowe pod Rynkiem Kobro) oraz Południowa Obwodnica Warszawy zadanie C na Wawrze oraz zadanie A na Ursynowie. O szczegółach i zaletach proekologicznych największego tunelu drogowego w mieście stołecznym opowiadamy w filmie zatytułowanym Południowa Obwodnica Warszawy – Odcinek A – Ursynów – fundamenty tunelu. Zapraszam w imieniu firmy na nasz kanał YouTube.
Stawiamy na transport zbiorowy i kolej
Nasi pracownicy korzystają z transportu zbiorowego. Firma dofinansowuje bilety komunikacji miejskiej. Staramy się zmniejszać ilość delegacji handlowych i przenieść spotkania z klientami na tele- i wideokonferencje. Jeśli już wybieramy się na spotkanie, korzystamy w pierwszej kolejności z kolei. Tutaj widać pierwszą analogię, z której jasno wynika, że BHP i ochrona środowiska się uzupełniają. Pracownik jest dużo mniej narażony na uczestnictwo w sytuacji niebezpiecznej, jeśli jest wypoczęty. Długie godziny za kierownicą to częsty powód kolizji. Jesteśmy też w trakcie zmiany floty. W wyborze nowych samochodów będziemy się kierowali również troską o to, aby ich eksploatacja odbywała się przy jak najmniejszym wpływie na środowisko.
BHP i troska o środowisko na placu budowy
Dużym dyskomfortem dla mieszkańców okolic placów budowy jest hałas, jaki generują maszyny. Redukujemy go poprzez realizację specjalnych obudów na pompy oraz desandery wykonywane z płyt. Kolejnym aspektem jest zmniejszenie emisji CO2 poprzez dobór technologii, dzięki którym możliwe jest skrócenie czasu realizacji. Następny sposób to korzystanie z trybu ECO w urządzeniach i maszynach pracujących na placu. Nasz nadzór na dużych budowach, takich jak chociażby stacja metra C21 Bródno, przemieszczał się między poszczególnymi odcinkami na rowerze. Zabezpieczenie placu budowy to nie tylko odpowiednie wygrodzenia i procedury. To też dbałość o ochronę substancji chemicznych. W Soletanche korzystamy z dwupłaszczowych zbiorników na paliwa. Dodatkowo zabezpieczamy je folią i innymi materiałami, aby w razie wycieku nie dopuścić do przedostania się substancji szkodliwych do gruntu. Dokładamy wszelkich starań w zakresie segregacji odpadów i redukcji użycia plastiku przez pracowników w kontekście spożywania napojów czy posiłków.
Redukcja plastiku we współpracy z GROHE
W pierwszej kolejności postawiliśmy sobie za cel rozpoczęcie działań edukacyjnych od absolutnych podstaw. Zainaugurowaliśmy działania warsztatem dla pracowników i ich rodzin w czasie tzw. ECO DAY, na który zaprosiliśmy w roli prelegentki Martę Kaczmarek z firmy Rekpol, która zajmuje się organizacją odzysku opakowań, aby przybliżyła temat segregacji odpadów. Spotkanie oprócz mocnego waloru edukacyjnego miało również swoją lżejszą odsłonę. Na zakończenie wspólnie wykonaliśmy lasy w słojach. Kolejnym etapem kampanii był konkurs pod hasłem Green Idea Award. Jego celem było zaktywizowanie pracowników do przygotowania innowacyjnych proekologicznych projektów. Wśród nich znalazły się wdrożenia z zakresu gospodarowania wodami gruntowymi, pozyskiwania energii elektrycznej, ograniczania zużycia energii czy wykonywania odzieży ochronnej z materiałów w 100% pochodzących z recyklingu. W okresie Bożego Nardzenia, na przełomie 2019 i 2020 r., zainstalowaliśmy dwa urządzenia GROHE BLUE PROFESSIONAL w biurze głównym. Tym samym przestaliśmy kupować butelkowaną wodę, ponieważ schłodzoną mineralną niegazowaną, gazowaną i lekko gazowaną mamy we własnych kranach. W ramach prezentu świątecznego pracownicy otrzymali od nas bidony. Wdrożenie jest planowane do zaimplementowania w pozostałych biurach regionalnych oraz na budowach trwających przynajmniej 6 miesięcy.
Green is great – przekonuje Soleanche i zachęca do podobnych działań swoich klientów, partnerów oraz podwykonawców. Zmiany klimatyczne postępują w zastraszającym tempie. To od nas zależy, czy pomożemy Matce Ziemi poradzić sobie z wpływem, jaki powoduje działalność człowieka i biznesu. Pierwszy krok to świadomość. Teraz jest czas na działanie. Nie zwlekajmy. Termin na reakcję już dawno minął.