Home IT&BIM BAUAPP – ABSOLUTNY STANDARD
BAUAPP – ABSOLUTNY STANDARD
0

BAUAPP – ABSOLUTNY STANDARD

0
0

Digitalizacja na polskich budowach sukcesywnie się rozwija. Ma w tym swój udział między innymi BauApp Polska, która wprowadziła na rynek aplikację niezbędną do zarządzania dokumentacją budowlaną, zadaniami i usterkami. O korzyściach płynących ze stosowania aplikacji, a także sposobie wdrażania systemu pracy w oparciu o nią – Natalia Chylińska rozmawia z Pawłem Smolarkiem, Dyrektorem ds. Nowych Technologii w BauApp Polska.

Natalia Chylińska: Jak postrzega Pan polski rynek budowlany z perspektywy digitalizacji i COVID-19?

Paweł Smolarek: Polski rynek budowlany nie jest rynkiem rozwiniętym technologicznie. Jednakże zeszły rok był przełomowy. Sytuacja pandemiczna obnażyła wiele problemów, których większość branży nie zauważała. Nagle tradycyjne metody prowadzenia projektu, które były znane od kilkudziesięciu lat, stały się nieefektywne. Coraz więcej firm zaczęło zauważać, że digitalizacja to naturalny kierunek rozwoju – nie jest już tylko domeną największych konsorcjów budowlanych, ale jest w pełni dostępna dla każdego, i to przy niewielkich nakładach finansowych. Firmy zaczęły szukać prostych, łatwych w użytkowaniu oraz dostępnych rozwiązań, żeby móc od razu przełożyć je na sprawniejszą pracę na swoich projektach.

Musimy sobie jednak uświadomić, że digitalizacja to nie proces budowlany. Tutaj próżno planować efekt końcowy, tak jak w przypadku wieloletnich kontraktów. Digitalizacja to długa droga. Klient rzadko wie, czego będzie potrzebował za kilka miesięcy, dlatego tak ważna jest bliska współpraca i zwinne dopasowanie rozwiązania do bieżących potrzeb. Wspomnianą drogę często rozpoczynamy razem z naszymi klientami. Wdrożenie BauApp jest bardzo proste, przygotowanie nie angażuje czasu całego zespołu a po godzinie szkolenia użytkownicy są w stanie już w pełni samodzielnie pracować. Jesteśmy dumni, obserwując, że coraz częściej kartka i długopis zostają na biurku, a nasz klient na plac budowy wychodzi ze smartfonem lub tabletem.

N.Ch.: Jakie korzyści niesie ze sobą korzystanie z mobilnej aplikacji BauApp kierowanej do branży budowlanej?

P.S.: Narzędzie pozwala zaoszczędzić 5–10% kosztów budowy. Zwrot z inwestycji obliczamy przy każdym wdrożeniu aplikacji, zwykle są to dwa miesiące w skali całego projektu. To ogromne oszczędności, których wiele firm niestety nie dostrzega. Aplikacja obejmuje moduły zarządzania dokumentacją budowlaną, zadaniami i usterkami, które z łatwością można oznaczyć na planach. Pozwala na zarządzanie jakością poprzez tworzenie list kontrolnych zawierających kolejne zadania, jakie muszą wykonać poszczególni podwykonawcy – co szczególnie sprawdza się na etapie odbiorowym. Od teraz osoby mogą nadzorować projekt z każdego miejsca, ponieważ dostęp do rozwiązania opartego o chmurę jest możliwy również offline. Rejestracja usterki trwa kilkanaście sekund, a cała dokumentacja jest udostępniana automatycznie, co pozwala oszczędzić mnóstwo czasu, ale też pracować bezkontaktowo. Rozwiązanie pozwala ograniczyć poprawki wynikające z pracy na nieaktualnej dokumentacji o 68% oraz skrócić czas przestojów o 15%. Jednakże BauApp to nie tylko aplikacja mobilna. Ideą jest zbudowanie środowiska, w które możemy włączyć wszystkie strony procesu budowlanego – inwestora, generalnego wykonawcę, podwykonawców. W ramach narzędzia wszyscy użytkownicy mają dostęp do wersji webowej, aplikacji mobilnej oraz możliwość udostępniania dokumentacji w ramach MS OneDrive. BauApp jest wykorzystywany w każdej fazie projektu: od projektowania, wykonawstwa, odbiorów po prace gwarancyjne i związane z utrzymaniem budynków. Warto również wspomnieć, że oprócz prostoty wykorzystania rozwiązanie jest bardzo łatwe we wdrożeniu. Cały proces może trwać tylko 1 dzień, a szkolenie użytkowników kilkadziesiąt minut.

N.Ch.: Czym różni się BauApp od innych programów tego typu dostępnych na rynku?

P.S.: Przede wszystkim BauApp skupia się na rynku Europy Środkowej. Widzimy dużą różnicę w funkcjonowaniu firm budowlanych w Polsce, a w krajach takich jak Niemcy, Austria czy USA. Na rodzimym rynku digitalizacja na placach budowy dopiero stawia pierwsze kroki. Stąd niezwykle ważne jest zagospodarowanie podstawowych procesów, takich jak zarządzanie dokumentacją, usterkami czy odbiorami. Budujemy nasze rozwiązanie razem z klientami, a to największa różnica między nami a konkurencją. Tylko w zeszłym roku wyszliśmy z 6 wersjami produktu zawierającymi prawie 200 funkcjonalności. Każda z nich była bezpośrednią potrzebą naszych klientów.

Mamy też najlepszą ofertę cenową, która jest zarazem bardzo prosta. Od tego roku nasz cennik będzie się w 100% opierał na użyciu rozwiązania. Nie żadnego minimalnego kosztu, co jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom klientów z branży. Nikt nie musi się wiązać długimi kontraktami, a płatność następuje dopiero w kolejnym miesiącu. Nasi klienci płacą tylko za realne wykorzystanie rozwiązania. Parafrazując, ponoszą koszty subskrypcji tylko w momencie, gdy dzięki nam oszczędzają na swoich projektach. Zwrot z inwestycji zawsze jest kilkukrotnie wyższy.

Na koniec nie mogę nie wspomnieć o bardzo zaangażowanym polskim zespole. Każdy z naszych klientów ma dedykowanego opiekuna, jesteśmy z klientami od początku projektu do samego końca, wspieramy ich na placach budowy. To bezpośrednie wsparcie jest często kluczem do sukcesu całego rozwiązania w firmie, bo na budowach pracownicy rzadko mają czas, żeby zapoznać się z rozwiązaniem samodzielnie. Nierzadko zdarza mi się słyszeć, że stanowimy część zespołu klienta – co tylko pokazuje, że idziemy w bardzo dobrym kierunku.

N.Ch.: Aplikacja jest nowością na polskim rynku. Czy korzystano z niej już przy jakichś inwestycjach w kraju?

P.S.: Nowością jest nie tyle aplikacja, co zmiana podejścia do zarządzania projektem. Do tej pory większość firm wykorzystywało tradycyjne metody. Przez ostatni rok przekonaliśmy się, że jest duże zapotrzebowanie na narzędzie, które w prosty sposób zacznie zmieniać polski rynek budowlany. Rozwiązanie w większości jest wykorzystywane przy budowie obiektów kubaturowych mieszkalnych i biurowych. Przykłady projektów, na których pracujemy to Alchemia Gdańsk, Osiedle Sol Marina czy Osiedle Bookowska 18. Współpracujemy z takimi klientami jak Grupa Unibep, Dekpol, CBRE, JLL, GEO-KAT.

Samo rozwiązanie jest bardzo uniwersalne. Mamy przykłady klientów, którzy wykorzystują je przy innych projektach – inwestycjach infrastrukturalnych lub w procesach jakościowych przy produkcji np. domów modułowych, segmentów mieszkalnych czy prefabrykatów. Współpracujemy również z deweloperami, którzy za pomocą naszej aplikacji rejestrują zmiany lokatorskie, prowadzą odbiory z lokatorami lub, w przypadku obiektów biurowych, najemcami. Jesteśmy na placach budowy praktycznie każdego większego miasta.

N.Ch.: Jak widzi Pan najbliższą przyszłość, czyli 2021 rok? Co przyniesie dla BauApp Polska?

P.S.: Z jednej strony przez najbliższy rok będziemy kontynuować pracę rozpoczętą z kluczowymi klientami. Widzimy, że firmy z projektu na projekt zaczynają traktować nas jako absolutny standard. Mamy przykłady, gdy rozpoczęliśmy współpracę od jednego projektu, a teraz z tym samym klientem jesteśmy na kilkunastu – i to w trakcie niecałego roku. Z drugiej strony ten rok będzie rokiem ekspansji. Wspólnie z naszymi polskimi klientami zaplanowaliśmy wiele nowych funkcjonalności, które wprowadzamy średnio co 1,5 miesiąca. Będziemy rozbudowywać polski zespół, żeby móc z niezmienną jakością podchodzić do każdego z klientów, ponieważ traktujemy każdego równo. Warto wspomnieć, że w tym roku utrzymujemy bezpłatny okres testowy, który obejmuje także wdrożenie i pełne wsparcie przez cały czas użytkowania aplikacji. Początkowy koszt inwestycji w digitalizację został więc zredukowany do zera. Po okresie testowym wspólnie z klientami obliczamy wygenerowane oszczędności i rozmawiamy na temat partnerstwa w kwestii dalszej digitalizacji.

W celu uzyskania większej ilości informacji zapraszamy na naszą stronę bauapp.pl.

Fot. arch. BauApp Polska


Arkadiusz Hejzner
Dyrektor ds. Zapewnienia i Kontroli
Jakości Dekpol SA

Wraz z rozwojem na przestrzeni ostatnich lat Dekpol rozpoczął wdrażanie procesów wewnętrznych opartych o rozwiązania innowacyjne. Wierzymy, że digitalizacja projektów znacznie zwiększy naszą konkurencyjność. Wybraliśmy BauApp jako rozwiązanie globalne i jak dotąd mamy dobre doświadczenia. Wdrażamy narzędzie na kolejnych projektach, aby obsługiwać procesy odbiorowe, usterkowe oraz zapewnić sprawny obieg dokumentacji. Dodatkowo aplikacja pozwoli nam na usprawnienie komunikacji z klientami oraz podwykonawcami. Bezpośrednie wsparcie na budowach i pomoc we wdrożeniu sprawiają, że proces ten przebiega płynnie. Kilka tygodni użytkowania pozwoliło nam odnotować fakt, że wdrożone rozwiązanie jest przyjaznym środowiskiem pracy dla naszych pracowników. Miłą niespodzianką było dla nas również, że BauApp to nie tylko firma informatyczna, ale także zespół z imponującą wiedzą budowlaną.


Dawid Cybulski
Dyrektor Zarządzający
DM Building Sp. z o.o.

W naszej pracy wykonujemy wiele krótkoterminowych projektów, więc czas jest kluczowym czynnikiem. Jako firma stawiamy na stałe zwiększanie produktywności, między innymi dzięki zastosowaniu nowych technologii. Na projektach musimy zarejestrować drobne usterki, przydzielić zadania podwykonawcom. Tradycyjnie zajmowało nam to wiele godzin. Teraz wspólnie z BauApp każda z tych czynności zajmuje kilkanaście sekund, a dzięki zawsze aktualnej dokumentacji na naszych urządzeniach mobilnych pracownicy większość prac wykonują na miejscu. Podsumowując, polecam BauApp do zarządzania dokumentacją oraz kwestiami jakościowymi na projektach.

open