1. Home
  2. News
  3. Muzeum Ceramiki w Bolesławcu
Muzeum Ceramiki w Bolesławcu
0

Muzeum Ceramiki w Bolesławcu

0

TOYA DESIGN zaprojektowała Muzeum Ceramiki w Bolesławcu. Jesteśmy świadkami i mamy zaszczyt uczestniczyć w największej jakościowej zmianie następującej w historii Muzeum: przeniesieniu zbiorów do dawnego Pałacu Pücklera.

Muzeum Ceramiki w Bolesławcu jest instytucją o ponad stuletniej tradycji. Powstało jako muzeum miejskie, prezentujące tradycje miasta i regionu – oczywiście z głównym bogactwem – ceramiką na czele. Muzeum od ponad 50 lat działa jako Muzeum Ceramiki i dotąd zajmowało dwie lokalizacje.   

Bolesławiec jest Miastem Ceramiki i pomysł powiększenia ekspozycji i przeniesienia zbiorów w nowe większe i bardziej reprezentacyjne miejsce wpisuje się doskonale w wizerunek miasta. Obiekt ma ponad 2 000 m2 powierzchni użytkowej i swoją skalą stwarza o wiele większe możliwości prezentacji imponujących zbiorów Muzeum, pozwala na dalszy jego rozwój i dalsze prowadzenie misji.

 

Projektanci rozumieją tę misję nie tylko jako sprawowanie pieczy nad dziełami dziedzictwa regionalnego poprzez eksponowanie zabytków kultury materialnej oraz związane z tym działania edukacyjne, naukowe, wydawnicze ale przede wszystkim jako uświadomienie odbiorcy czym jest ceramika, jak powstaje, czemu służy i co znaczy dla nas wszystkich.

Budynek

Projekt nie tylko rewitalizuje zabytkowy obiekt, przywracając jego dawny blask, ale również wprowadza rozwiązania funkcjonalne, które przetwarzają pałac w nowoczesny obiekt wystawienniczy. Nowa klatka schodowa łączy parter i piętro mieszczące ekspozycję z poddaszem będącym zapleczem programowym Muzeum. Samo poddasze zostaje połączone w jedną przestrzeń. Osią nowej klatki schodowej jest winda. Obiekt zyskuje zaplecze konferencyjne, sale warsztatowe i sklep z pamiątkami Muzeum.

Ekspozycja    

historyczny kontent – zawartość, przekaz –  wzbogacony eksponatem, grafiką, multimediami  wyraźnie oddzielone są od ekspozycji ceramiki, kompozycje z artefaktów umieszczane są za szybą pokrytą gradientem z wyciętymi przezroczystymi oknami – kadrami – mieszczącymi cytaty  z historii

ekspozycja ceramiki zostaje umieszczona w dużych gablotach – podział tematyczny robiony w gablotach za pomocą mniejszych ekspozytorów, również podkreślanie kadru poprzez przezroczyste ślady wycięte w szybie pokrytej gradientem

motyw – element prowadzący narrację w każdej sali inny, ale wg jednej zasady : przeskalowany motyw graficzny wynikający z analizy historycznego kontekstu występującego głównie na zdobieniach naczyń + kolor + raport z powtarzalnych motywów  ( pas jak bordiura, fryz pod sufitem, margines uzupełniający kompozycję) sufit bierze udział w grze, niekoniecznie w głównej roli, kolor raczej jako dominujące tło, jako odniesienie do kontentu typografia w formie przeskalowanego akcydensu, w którym inicjał, tytuł i tekst mają równe prawa kompozycyjne gradient na szkle podkreśla istotę ekspozycji, wyłania szczegół, kryje infrastrukturę okuć, zamków i oświetlenia, jest nośnikiem informacji wizualnej, buduje pierwszy plan narracji

Otoczenie

Pałac ma paradny dziedziniec – miejsce spotkań i wydarzeń oraz  ogród z lapidarium. Muzeum zyskuje obszerny parking.

Nowy znak Muzeum

Głównym elementem znaku jest sygnet, którego motyw graficzny jest zaczerpnięty z najbardziej charakterystycznego dla ceramiki bolesławieckiej zdobienia metodą stempelkową. Jednak dynamiczne i świadomie „peryferyjne” umiejscowienie żywego śladu „stempelka” w kobaltowym kole oznacza wykroczenie Muzeum poza prezentację regionalnych wartości na rzecz ciągłego poszerzania obszarów badań w coraz szerszym kontekście i prowadzenia misji Muzeum w kręgu kulturowego dziedzictwa europejskiego.

Nowy znak prowadzi uwagę odbiorcy od wartości lokalnych po globalne. Ta idea to nowy wizerunek Muzeum, to wartość akcentująca jego rolę na rzecz otoczenia i zwiedzających. Jest wyrazem zmiany i ciągłego rozwoju instytucji, która ambitnie tworzy nową jakość kulturową wywiedzioną z tradycji regionalnej, odnajdując w niej uniwersalne wartości na europejską skalę.

TOYA DESIGN jest autorem projektu przebudowy pałacu, projektu wnętrz oraz ekspozycji oraz nowego logo Muzeum Ceramiki. Pracownia założona w 1994 roku przez dr Tomasz Wojtkowiaka ma na swoim kocie takie realizacje jak przebudowa Sali Wielkiej CK Zamek w Poznaniu, projekt Muzeum Archeologicznego na Ostrowie Tumskim, kultowe Kino Muza w Poznaniu czy wnętrza IBB Hotel Długi Targ w Gdańsku. www.toya-design.com.pl

 

PS