Trendy w architekturze, a rozwój branży stolarki według marki Auprof – mecenasa konkursu POiD Building Awards 2021
Rozwój rodzimej stolarki napędzany jest coraz bardziej wygórowanymi wymaganiami w zakresie ekologii i technologii. Dlatego dzisiejsze okna, drzwi czy bramy już nie tylko pełnią swoją podstawową funkcje, ale też np. potrafią oszczędzać energię i produkować ją z wykorzystaniem słońca. Dlatego z cała pewnością możemy powiedzieć, że rodzima branża stolarki wychodzi z sektora materiałów budowlanych, szturmem podbijając segment systemów zarządzania energią w budynkach.
Po trudnym i nieprzewidywalnym dla wszystkich roku 2020 możemy zaobserwować, że ten trend wyraźnie przyspiesza. Na co jeszcze będą zwracać uwagę producenci i dostawcy w najbliższych latach w kontekście rozwoju stolarki otworowej? Na te i inne pytania, w ramach konkursu POiD Building Awards 2021, odpowiada Małgorzata Wojtasik dyrektor handlowa, członek zarządu Aluprof SA (fot.)
Stolarka otworowa w trzech słowach:
Energooszczędność vs komfort cieplny, bezpieczeństwo rozumiane przez pryzmat człowieka, ale także jako przyszłość środowiska oraz design. Trudno sparafrazować tylko w trzech słowach to, co daje nam stolarka otworowa. Okna i drzwi to niezbędna część każdego domu i obiektu komercyjnego, produkcja ich elementów wpływa na pozostawiany ślad węglowy, a także późniejszy komfort użytkowania oraz eksploatację. Zgodnie z zaktualizowaną strategią ALUPROF na najbliższe lata myśląc o przyszłości stolarki otworowej, realizujemy wizję tworzenia rozwiązań neutralnych klimatycznie, o znikomym śladzie węglowym, która poprawi warunki życia ludzi oraz znacząco wpłynie na polepszenie klimatu na naszej planecie. Do tej pory jako lider wśród dostawców architektonicznych rozwiązań aluminiowych wyznaczaliśmy jakościowe trendy dla całej branży – nie zamierzamy zwalniać tempa. Kolejnym krokiem w walce o lepsze jutro jest nasza ulepszona, szczegółowa analiza śladu węglowego wyrobów własnych i nowe deklaracje związane ze zrównoważonym rozwojem firmy.
Jakie ogólnoświatowe trendy mają swoje odbicie również w naszej branży?
Branża budowlana w skali globalnej odpowiada za 39% rocznej emisji dwutlenku węgla do atmosfery. To właśnie nasz sektor ma największy wpływ na efektywną dekarbonizację. Nic więc dziwnego, że najważniejszym ogólnoświatowym trendem są obecnie programy i akcje nakierowane na osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Aluprof zmierza właśnie w tym kierunku, stawiając sobie za cel wraz z całą Grupą Kapitałową Grupą Kęty m.in. obniżenie śladu węglowego o 15%. Wizja ogłoszona w trakcie szczytu klimatycznego w Paryżu i powstałe na jej podstawie porozumienie to obecnie temat najistotniejszy – szczególnie w Europie, która jest niekwestionowanym liderem na tym polu. Działania w zakresie ochrony środowiska, bezpieczeństwa pracowników, odpowiedzialność w łańcuchu dostaw oraz zaangażowanie w rozwój społeczności lokalnej to także kluczowa część naszej strategii, która stanowi swoiste odzwierciedlenie w ambicjach zawartych w Europejskim Zielonym Ładzie. Firmy i organizacje, które jeszcze nie są na takim etapie jak ALUPROF, wkrótce z pewnością do nas dołączą.
Warto wspomnieć również o drugim ważnym trendzie w naszej branży – digitalizacji i cyfryzacji. Wzrost znaczenia technologii informatycznych oraz dalsza automatyzacja przemysłu i postępująca digitalizacja to kierunki, w których podąża również nasza firma.
Zrównoważone budownictwo opiera się na wykorzystaniu naturalnego światła. Jak będą rozwijać się produkty stolarki otworowej w tym kontekście?
Wykorzystanie naturalnego światła ma swoje odbicie w coraz większych przeszkleniach, które stały się trendem i kierunkiem, w którym zmierza branża. Rozwój naszej firmy w tym aspekcie już nastąpił, a jego pierwsze efekty możemy zobaczyć w m.in. rynkowej nowości, czyli systemie drzwi przesuwnych MB-SKLYLINE TYPE R. Z myślą o maksymalnym wykorzystaniu naturalnego światła i materiałach przyjaznych środowisku naturalnemu stworzyliśmy produkt o najwyższych parametrach izolacyjności termicznej. Jak wiemy, w zielonym budownictwie wykorzystywanie energii słonecznej ma ogromne znaczenie zarówno pod kątem zasilania źródłami odnawialnymi, jak i komfortu użytkowania samych przestrzeni. Projektując nowe rozwiązania, postawiliśmy na osiągnięcie możliwie największych przeszkleń, które mogą ważyć nawet do 700 kg – dzięki temu wkrótce w inwestycjach naszych partnerów zagoszczą jeszcze bardziej spektakularne szklane tafle, a wszystko to przy spełnieniu rygorystycznych wymogów technicznych. Bazując na własnych doświadczeniach, śmiało stwierdzam więc, że kolejne produkty stolarki otworowej będą starały się w optymalny sposób wykorzystywać dar natury – słońce. Mam tylko nadzieję, że nie zapomną w tym procesie o równie ważnym aspekcie, czyli ekologicznej produkcji tworzonych rozwiązań.
Czym różni się proces powstawania projektu obiektu publicznego od prywatnego?
Proces ten różni się przede wszystkim procedurami i wymogami prawnymi związanymi z przetargami oraz skalą poszczególnych przedsięwzięć. Projekty obiektów publicznych często powstają na bazie spaceplanów, które z założenia określają potrzeby zamawiającego. W przypadku obiektów prywatnych, począwszy od wizji po jej wykonanie, wszystko pozostaje w rękach inwestorów, a to daje większą swobodę architektom. Mimo różnic, w obu przypadkach na pierwszym miejscu stawiana jest jakość. Każdy budynek zasługuje na najlepsze materiały, dlatego ALUPROF kieruje swoje rozwiązania zarówno do inwestycji prywatnych, jak i publicznych. Ponadto współpracujemy z podmiotami w obu obszarach, ponieważ obecne trendy w budownictwie i działania proekologiczne globalnych potęg gospodarczych odcisnęły piętno na całej branży. Obiekty publiczne i prywatne coraz częściej są budowane również z myślą o ich funkcji środowiskowej. To, czy inwestycja jest udaną fuzją architektury, urbanistyki oraz designu i spełnia wymogi zrównoważonej architektury, świadczy o jej klasie. Jako firma konsekwentnie realizująca cele z zakresu środowiskowego i socjalnego utożsamiamy się z tym ruchem, dostarczając proekologiczne rozwiązania aluminiowe.
Czy pierwiastek eko w DNA firmy będzie jednym z kluczowych argumentów wyboru danej marki dla młodych pokoleń?
Myślę, że nasz obecny claim jednoznacznie wskazuje, jaka jest odpowiedź firmy ALUPROF. Hasłem „Let’s build a better future” chcemy promować ideę zrównoważonego rozwoju w budownictwie, ale też edukować partnerów biznesowych i klientów finalnie korzystających z naszych rozwiązań. „Future” odgrywa tu rolę nadrzędną. Aktualne statystyki i raporty tj. Green Generation 2020 wskazują na to, że nasze społeczeństwo jest coraz bardziej świadome ekologicznie. Wzrost zainteresowania jest szczególnie zauważalny wśród osób aktywnie korzystających z Internetu. Do tej grupy zaliczamy szeroko pojęte młode pokolenie. Już teraz zwracają oni uwagę na to, czy dany produkt może zostać poddany recyklingowi, a dodatkowo obserwują swoje ulubione marki pod kątem podejmowanych przez nie działań CSR. Podsumowując: pierwiastek EKO staje się/jest ważny. Czy takie same tendencje występują również w branży budowlanej? Po części tak, szczególnie przy zakupie mieszkań – nabywcy są gotowi zapłacić więcej za udogodnienia ekologiczne, choć przed nami jeszcze daleka droga. Jednym z celów, które zawarliśmy w aktualnej strategii ALUPROF, jest precyzyjne dotarcie również do tej grupy odbiorców oraz zaangażowanie ich w budowanie planety nieemitującej gazów, niegenerującej odpadów i pozostawiającej zerowy ślad węglowy. Czyli świata przyszłości.
Co powinny wziąć pod uwagę firmy planując swoją strategię na najbliższe lata?
Przede wszystkim otoczenie. Nie można kreować wizji firmy, mając na uwadze tylko własny interes ekonomiczny. Na podstawie naszych doświadczeń, w aktualnych założeniach strategiczno–koncepcyjnych wzięliśmy pod uwagę m.in. to, co chcemy reprezentować jako przedsiębiorstwo i jakimi wartościami będziemy kierować się na wszystkich płaszczyznach naszej działalności. Tak, by powstające z naszym udziałem miasta funkcjonowały na podstawie transparentnych zasad etyki prowadzenia biznesu i relacji międzyludzkich. Z myślą o odpowiedziach na poprzednie pytania dodam tylko, że naszym zdaniem bardzo ważne jest, by nowe strategie uwzględniały to, co istotne: troskę o ludzi i środowisko. W tym kierunku swoją działalność prowadzi ALUPROF.
Dlaczego jesteście najlepszymi specjalistami w branży?
Kreujemy przyszłość branży budowlanej. Od niemal 70-ciu lat jesteśmy jednym z czołowych producentów systemów aluminiowych w Europie, a od 12 lat niekwestionowanym liderem rynku stolarki Polski, co potwierdzają liczne tytuły, nadawane na podstawie opinii architektów i konsumentów, m.in. coroczny Ranking Liderów Rynku Stolarki. Nawiązujemy długoletnie i trwałe relacje, dzięki którym cieszymy się zaufaniem inwestorów. Aż 7/10 budynków w naszym kraju powstaje w systemach ALUPROF. Ponadto jako firma zaangażowana w rozwój zrównoważonej architektury i budownictwa, wprowadzamy przełomowe zmiany produkcyjne w ramach systemu zarządzania środowiskowego ISO 14001. Tworzymy innowacyjne i dopasowane do wymogów zielonego budownictwa rozwiązania, tj. wspomniany system MB-SKLYLINE R TYPE. Ponadto w ramach ESG (ang. Environmental, Social, Corporate Governance) działamy proaktywnie z organizacjami ekologicznymi i poddajemy nasze produkty obiektywnej certyfikacji, oceniającej jakość naszych materiałów np. Cradle to Cradle Certified™.