1. Home
  2. Biznes i Ludzie
  3. ROK DUŻYCH INWESTYCJI
ROK DUŻYCH INWESTYCJI
0

ROK DUŻYCH INWESTYCJI

0

Pomimo wielu zawirowań 2022 r. był okresem dużych inwestycji. W Pabianicach powstał w szybkim tempie pierwszy etap centrum logistycznego, które urośnie do 95 tys. m kw., w Warszawie rozpoczęła się budowa długo wyczekiwanej tramwajowej trasy na Wilanów, w Ostrołęce zaś nowej elektrowni. Mijający rok przyniósł też zapowiedź gigantycznych projektów rewitalizacyjnych.

W bazie danych serwisu Kompas Inwestycji na przestrzeni czterech kwartałów 2022 r. zarejestrowaliśmy niemal 4 tys. projektów (liczba wszystkich inwestycji w bazie to ponad 15 tys.) na różnych etapach prac budowlanych: od rozpoczęcia budowy do jej zakończenia. Szczególnie aktywny był IV kwartał – z wynikiem lepszym o 1/3 w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Na przestrzeni minionych miesięcy 2022 r. zainicjowano wiele dużych projektów – przyjrzeliśmy się wszystkim sektorom, wybraliśmy 12 inwestycji. Ich łączna wartość przekracza 24 mld zł – realizacja części lotniskowej Centralnego Portu Komunikacyjnego jest szacowana na 19 mld zł. Subiektywny przegląd najciekawszych inwestycji minionego roku rozpoczynamy w Bydgoszczy, a zakończymy w podwarszawskiej gminie Baranów.

Muzyka i nowe technologie
Pod koniec stycznia 2022 r. rozpoczęła się budowa nowego kampusu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obiekt powstanie pomiędzy ulicami Chodkiewicza oraz Kamienną, na terenie o powierzchni 3 hektarów. Wykonawcą inwestycji o wartości 393 mln zł został Unibep.
Zaprojektowany przez pracownię Plus3 Architekci ośmiokondygnacyjny obiekt to 644 pomieszczenia, w tym cztery sale: koncertowa symfoniczna, koncertowa kameralna, teatralno-operowa oraz koncertowa organowa. Gmach pomieści również sale pomocnicze, przestrzenie dydaktyczne, restaurację i akademik.
Budynek został zaprojektowany w standardzie pasywnym, z mocnym naciskiem na wykorzystanie odnawialnych źródeł energii oraz maksymalną efektywność energetyczną. Na budowie będą wykonywane odwierty geotermalne, zainstalowane zostaną pompy ciepła, na dachu znajdzie się instalacja foto- woltaiczna. Obiekt ma być gotowy w 2026 r.
W lutym poznaliśmy wyniki konkursu na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej rewitalizacji budynków po kopalni KWK Wieczorek w Katowicach. W ramach projektu powstanie HUB Gamingowo-Technologiczny. Zwycięska praca wykonana została przez AMC – Andrzej M. Chołdzyński z Lublina. Hybrydowy projekt zakłada zagospodarowanie budynków należących do nieaktywnej kopalni Wieczorek, a także budowę nowego zaplecza. Obiekty będą mieścić się wokół szybów Pułaski i Poniatowski. Kompleks zaoferuje wynajem powierzchni biurowych i coworkingowych, usługi korzystania ze współdzielonej infrastruktury, wynajem studiów telewizyjnych i nagrań, laboratoria, zaplecze infrastruktury IT, sale konferencyjne i pomieszczenia edukacyjne. Wartość pierwszego etapu inwestycji, dotyczącego rewitalizacji już istniejących budynków KWK Wieczorek, szacowana jest na około 200 mln zł. Do końca marca 2023 r. ma być gotowy projekt budowlany wraz z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Na kolejnym etapie zostanie wybrany wykonawca inwestycji.

Logistyka i nowa elektrownia
W marcu wystartowała budowa centrum logistycznego Panattoni Park Pabianice. Duży projekt Panattoni to kompleks trzech budynków na działce o powierzchni ćwierć miliona mkw. Wszystkie budynki kompleksu przy ul. Lutomierskiej osiągną wysokość dwunastu metrów, a cały park przejdzie certyfikację środowiskową metodą BREEAM na poziomie „excellent”. Inwestycja zostanie wyposażona w liczne rozwiązania z zakresu oszczędności energii i wody. Panattoni postawi również na rozwiązania poprawiające samopoczucie użytkowników, m.in. zapewniając zwiększony dostęp światła czy oferując pomieszczenia biurowe zbadane pod kątem akustyki, komfortu termicznego i jakości powietrza. Na potrzeby tej inwestycji Panattoni wybudowało około kilometra drogi w Pabianicach, będącej łącznikiem ul. Batalionów Chłopskich oraz ul. Lutomierskiej.
Pierwszy obiekt Panattoni Park Pabianice – o powierzchni 44 tys. m kw. – został wybudowany już w czerwcu dla jednej z sieci sklepów elektronicznych. Docelowo całe centrum logistyczne będzie miało powierzchnię 95 tys. mkw.

Panattoni Park Pabianice


Pod koniec marca spółka celowa CCGT Ostrołęka przekazała generalnemu wykonawcy polecenie rozpoczęcia prac w ramach umowy na budowę bloku gazowo-parowego w Ostrołęce, pierwotnie planowanego w technologii węglowej. Koszt budowy elektrowni gazowej szacowany jest na ok. 2,5 mld zł. Blok CCGT w Ostrołęce, o mocy 745 MW, będzie jednostką jednowałową: z jedną turbiną gazową, kotłem odzyskowym, turbozespołem parowym kondensacyjnym i chłodnią wentylatorową mokrą. Projekt jest realizowany w formule brownfield – z maksymalnym wykorzystaniem infrastruktury budowlanej przygotowanej dla projektu węglowego – i pod klucz. Generalnym wykonawcą jest GE Power oraz General Electric Global Services. Powierzchnia terenu pod budowę nowej elektrowni wynosi około 27 ha. Blok gazowo-parowy w Ostrołęce ma zostać przyłączony do interkonektora Polska-Litwa. W przyszłości będzie on miał możliwość współspalania gazu ziemnego z innymi paliwami, np. wodorem lub biometanem. Elektrownia będzie spełniała standardy emisyjne wymagane po 2030 r.

7,5 km nowych torów w Warszawie
W ostatnich dniach marca warszawski magistrat podpisał umowę z wykonawcą tramwajowej trasy łączącej Wilanów i Śródmieście. Nowa linia o długości 7,5 km rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i ul. Goworka. Następnie trasa będzie przebiegać ul. Belwederską i ul. Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy, przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów, znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i ul. Branickiego.

Na całej trasie powstanie aż 31 przystanków, będzie działał system zielonej fali, dzięki któremu tramwaje nie będą musiały czekać przed skrzyżowaniami na zmianę światła. W ramach projektu zostaną zbudowane trzy nowe podstacje trakcyjne, w tym pierwsza w Warszawie podstacja podziemna. Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko na długości 5 km będzie obsadzone rozchodnikiem – rośliną odporną na wyższe temperatury i niewy- magającą podlewania. Na części peronów pojawią się drzewa – będą to lipy i platany. Łącznie wzdłuż trasy tramwaju do Wilanowa zostanie posadzonych 488 drzew. Budimex zrealizuje inwestycję w 22 miesiące i zakończy prace w pierwszym kwartale 2024 r. Łączna wartość robót budowlanych to ponad 685 mln zł.

Park handlowy, zielony akademik i hotel
TUF RE zapowiedział budowę parku handlowego w Ciechanowie. Obiekt wraz z marketem budowlanym będzie stanowił największą jak dotąd inwestycję warszawskiego dewelopera. Inwestycja powstanie na działce o powierzchni około 6 ha, przy głównej obwodnicy Ciechanowa. Projekt parku handlowego jest wykonywany przez pracownię Pejot Studio. Inwestycja jest na etapie planowania i komercjalizacji, wykonawca nie został jeszcze wybrany. W pięciu budynkach o łącznej powierzchni ok. 20 tys. mkw. GLA zlokalizowanych będzie ponad 20 lokali. W ofercie obiektu znajdą się sklepy odzieżowe, obuwnicze, sportowe, dyskonty wielobranżowe, drogeria, elektromarket oraz sklep spożywczy i market budowlany. Dla zmotoryzowanych klientów obiekt udostępni parking na około 680 aut. Rozpoczęcie budowy jest planowane w 2023 r., obiekt ma ruszyć rok później.

Pasaż Ciechanowski

Z kolei we Wrocławiu austriacki deweloper Value One oraz jego partner – firma Nuveen Real Estate wmurowali kamień węgielny pod kolejną inwestycję. Dom studencki Milestone Student Living powstanie przy ul. Fabrycznej 22. Projekt obiektu wyszedł z pracowni Kury- łowicz & Associates Wrocław, a wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco. W nowoczesnym akademiku znajdzie się podziemny parking dla samochodów i prawie 140 rowerów, wokół obiektu zaplanowano budowę ścieżek dla jednośladów. Na parterze domu dostępne będą natomiast: supermarket, kawiarnia, siłownia, pralnia, pokój muzyczny i strefa do wspólnej nauki. Na najwyższych kondygnacjach budynku powstanie strefa rekreacyjna z zielonymi tarasami, obsadzonymi kwiatami, krzewami i małymi drzewami.

W Ustroniu Morskim powstanie wspólny projekt Radisson Hotel Group, Hastenverd Group i VHM Hotel Management. Nowa inwestycja w województwie zachodniopomorskim będzie 23. obiektem grupy Radisson w Polsce. Radisson Resort & Suites Ustronie Morskie będzie posiadał 187 apartamentó o w powierzchni do 67 mkw. oraz 89 pokoi gościnnych lub studiów. Wiele apartamentów zostanie wyposażonych w aneks kuchenny. Bryła obiektu będzie obfitować w przeszklenia, zaprojektowano też tarasy widokowe. W ośrodku znajdzie się restauracja całodzienna z tarasem zewnętrznym, restauracja specjalistyczna i bar. Do dyspozycji gości zostaną przygotowane: duże spa, centrum odnowy biologicznej i fitnessu, a także pokój gier. Na potrzeby spotkań i imprez zaprojektowano trzy sale konferencyjne, które będzie można połączyć w jedną dużą przestrzeń. Hotel resortowy będzie dysponował parkingiem dla gości. Obiekt ma zostać otwarty w 2025 r.

Projekt Góraszka
Inwestycja Nhood Polska to wielofunkcyjny kompleks obiektów o GLA ponad 45 tys. mkw., a także aquapark, wielkopowierzch- niowy sklep budowlany, obiekty gastronomiczne typu drive-thru oraz stacja paliw, które będą realizowane we współpracy z zewnętrznymi partnerami. Projekt Góraszka powstanie według koncepcji pracowni Sud Architectes. Projekt zakłada realizację nowoczesnego obiektu otoczonego zielenią, z otwartą przestrzenią, w którym płynnie przeplatają się funkcje handlowe, usługowe, gastronomiczne, rozrywkowe i sportowe. Pasaże i promenady handlowe będą częściowo zadaszone, jednocześnie otwarte na otaczającą przestrzeń zewnętrzną. Zaproponowane elementy architektury poprzez swoje kształty nawiązują do natury.

Już na etapie przygotowania inwestycji Nhood Polska będzie ubiegał się o certyfikaty BREEAM New Construction oraz BREEAM Communities. W inwestycji pojawią się liczne rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju. Projekt architektoniczny zakłada zastosowanie produkowanych lokalnie materiałów budowlanych, wybudowane obiekty ma charakteryzować niskie zużycie energii, pochodzącej w przeważającej części ze zrównoważonych źródeł, w tym paneli fotowoltaicznych. Projekt w Górasz- ce zakłada również zastosowanie rozwiązań zapewniających retencję wód opadowych i wykorzystanie ich na potrzeby kompleksu: ogrodów deszczowych czy zielonych dachów z ekstensywną zielenią. Woda zgromadzona w zbiorniku retencyjnym zostanie wykorzystana do podlewania zieleni na terenie kompleksu. Rozpoczęcie komercjalizacji obiektu planowane jest na przełomie lat 2022 i 2023. Zakończenie realizacji inwestycji przewidziano na 2025 r.

Rewitalizacje w Poznaniu i Warszawie
Zabudowa nowego projektu Vastint Poland w Poznaniu obejmie ponad 80 tys. mkw. powierzchni użytkowej. Pierwsza część to rewitalizacja dawnych zakładów mięsnych – na terenie poprzemysłowym powstaną lokale usługowe, handlowe, gastronomiczne oraz powierzchnia kulturalno-wystawien- nicza. Koncepcja projektu Stara Rzeźnia w Poznaniu to efekt wielomiesięcznej pracy zespołów architektów pod kierunkiem Przemysława Borkowicza, a następnie pracowni JSK. Starannie odrestaurowane budynki przemysłowe z przełomu XIX i XX wieku będą kontrastować z nowoczesną architekturą. W całości zostaną zachowane zabudowania wodnej, zaś ich wnętrza będą dostosowane do nowych funkcji, również pod względem konstrukcyjnym. Plac przed wejściem głównym, od strony ul. Garbary, stanie się przestrzenią publiczną.

Nowe budynki, które uzupełnią historyczną zabudowę, zostaną przeznaczone na funkcje biurowe i mieszkalne. W zachodniej i południowej części Starej Rzeźni powstanie szereg budynków mieszkalnych, tworzących pierzeje od strony ul. Grochowe Łąki oraz tzw. Nowej Bóżniczej. Na parterach znajdą się lokale usługowe. Na sprzedaż przeznaczonych zostało 550 mieszkań o metrażu od 30 mkw. do 200 mkw. W północnej oraz północno-wschodniej części kompleksu, od ul. Grochowe Łąki i ul. Garbary, staną dwa biurowce. Będą to obiekty o sześciu kondygnacjach nadziemnych oraz jednej podziemnej. Na parterach budynków zostaną urządzone kawiarnie i punkty usługowe. Powierzchnia biurowa oraz przestrzeń work & living zajmie 23 300 mkw. Całość inwestycji zrealizowana zostanie w duchu zrównoważonego budownictwa i będzie poddana weryfikacji w systemie LEED Neighborhood oraz WELL Community. 20 proc. całkowitej powierzchni kompleksu przeznaczono na zieleń, przewidziano też miejsca parkingowe dla rowerów.

W Warszawie Liebrecht & wooD zrewita lizuje Warszawską Fabrykę Drutu, Sztyftu i Gwoździ przy ul. Kijowskiej na Pradze-Pół- noc. Projekt Drucianka Campus obejmie 42 tys. mkw. powierzchni przeznaczonej na biura i ponad 7500 mkw. dla handlu, usług i wydarzeń. Rewitalizacja będzie prowadzona według projektu architektonicznego pracowni Juvenes Projekt, pod kierownictwem architektów Jacka Świderskiego i Krzysztofa Matwiejuka. Zabytkowe zabudowania z początku XX wieku zostaną odrestaurowane i uzupełnione nowoczesną, lekką architekturą, a cały teren fabryki będzie przekształcony w przestrzeń pełną zieleni i miejsc do wypoczynku. Inwestycję utworzą trzy sześciokondygnacyjne budynki biurowe o łącznej powierzchni 42 tys. mkw. oraz adaptowane do nowych funkcji obiekty zabytkowej fabryki. Zabudowę dopełnią pełne zieleni przestrzenie publiczne placów i ciągów pieszych. Projekt jest przygotowany zgodnie z zasadami zrównoważonego budownictwa, będzie posiadał certyfikat BREEAM na poziomie „outstanding”.

Realizacja Drucianka Campus potrwa około 2,5 roku, a koszt całej inwestycji wyniesie niemal 150 mln euro. Na terenie dawnej Warszawskiej Fabryki Drutu, Sztyftu i Gwoździ rozpoczęto przygotowania do rewitalizacji i budowy – prowadzone są między innymi prace związane z zabezpieczeniem zabytkowych budynków oraz czyszczeniem i odzyskiwaniem cegieł.

Megalotnisko
Na terenie trzech podwarszawskich gmin – Baranowa, Wiskitek i Teresina – ma powstać Port Lotniczy Solidarność. Gigantyczna inwestycja, związana z budową sieci kolei dużych prędkości, budzi sporo emocji – lokalizacja megalotniska została nawet oprotestowana przez okolicznych mieszkańców. W listopadzie spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited, które zaprojektuje budynek terminala pasażerskiego nowego lotniska, dworca kolejowego oraz węzła transportowego. Kontrakt na tzw. master architekta ma wartość 696 mln zł netto. Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 roku. Konsorcjum pod przewodnictwem Foster + Partners będzie także uczestniczyć w konsultacjach z potencjalnymi generalnymi wykonawcami.

Centralny Port Komunikacyjny

Pierwsze koncepcje projektowe zaprezentowane w ramach postępowania przetargowego obejmują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów, którą wypełnia zieleń i naturalne światło. Miejsce to łączy trzy środki transportu węzła: lotniczy, kolejowy i drogowy. Układ terminala ma zoptymalizować przesiadki oraz zapewnić sprawne i płynne przemieszczanie się pasażerów. W projekcie architektonicznym zostanie uwzględniona m.in. modularyzacja i prefabrykacja, co pozwoli na dostosowanie węzła transportowego do stale zmieniających się potrzeb i otoczenia inwestycji. Planuje się, że lotnisko, które ma obsługiwać nawet 40 mln pasażerów rocznie, zostanie wybudowane i uruchomione do 2028 r. Modułowość i przemyślana konstrukcja mają zapewnić efektywną rozbudowę portu lotniczego.