ROZWÓJ, INNOWACYJNOŚĆ, WIARYGODNOŚĆ, ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Jak zbilansować wcześniejsze cele i strategie z aktualnymi wyzwaniami? Na jakich fundamentach i wartościach spółka opiera dzisiaj swoją działalność? Jaka strategia prowadzi ją w przyszłość? Z JANUSZEM KOMURKIEWICZEM, Członkiem Zarządu FAKRO, Prezesem Związku Polskie Okna i Drzwi, rozmawia Danuta Burzyńska, Redaktor Naczelna „Buildera”.
Danuta Burzyńska: Ponad trzy dekady biznesowej aktywności na wymagającym polskim rynku to powód do satysfakcji. Co jest największym powodem do dumy dla tak doświadczonego gracza na rynku i prekursora w budowaniu oraz promowaniu wartości mocnej polskiej marki?
Janusz Komurkiewicz: Pierwszym i najważniejszym powodem do dumy jest z pewnością sukces samej marki FAKRO nie tylko na polskim rynku, lecz także na wielu rynkach zagranicznych. FAKRO jest obecnie jednym z wiodących światowych producentów okien dachowych i akcesoriów. Z powodzeniem eksportujemy swoje produkty do ponad 60 krajów na całym świecie, co stanowi dowód na wysoką jakość i innowacyjność oferowanych przez nas rozwiązań. Nasz sukces to także zaangażowanie w rozwój nowoczesnych produktów i technologii. Regularnie wprowadzamy na rynek nowe rozwiązania, które pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu mieszkania oraz na oszczędność energii i redukcję emisji CO2. Dokonaliśmy ponad 200 zgłoszeń patentowych, z czego autorem wielu z nich jest sam założyciel – Ryszard Florek.
Kolejny powód do dumy stanowi zaangażowanie społeczne FAKRO. Wspieramy szereg inicjatyw, których celem jest poprawa jakości życia w społecznościach lokalnych oraz rozwój edukacji i kultury. FAKRO jest również aktywnie zaangażowane w programy ekologiczne, np. w programy ochrony przyrody czy w rozwój energetyki odnawialnej – powierzchnie naszych hal produkcyjnych pokrywają panele fotowoltaiczne.
D.B.: Jak zbilansować wcześniejsze cele i strategie z aktualnymi wyzwaniami? Na jakich fundamentach i wartościach spółka opiera dzisiaj swoją działalność? Jaka strategia prowadzi ją w przyszłość?
J.K.: W FAKRO opieramy się na kilku fundamentalnych wartościach, takich jak rozwój, innowacyjność, wiarygodność oraz odpowiedzialność. Te wartości są aktualne i stanowią podstawę naszych działań. Obecnie FAKRO skupia się na rozwijaniu i wdrażaniu innowacyjnych technologii, które pozwalają na zwiększenie efektywności energetycznej i redukcję emisji CO2. Koncentrujemy się również na wprowadzeniu nowej generacji okien dachowych, aby lepiej spełniać potrzeby klientów i rynku. To także krok w stronę ochrony środowiska. W naszej współpracy jesteśmy wiarygodni i odpowiedzialni zarówno w stosunku do naszych partnerów, jak i pracowników. W strategii FAKRO na przyszłość kluczowym elementem jest również dalszy rozwój e-commerce i digitalizacja. Stawiamy na zwiększenie swojej obecności w Internecie oraz na rozwój narzędzi umożliwiających klientom łatwiejsze i bardziej intuicyjne korzystanie z oferowanych przez nas produktów i usług.
D.B.: W jaki sposób realizujecie Państwo strategię zrównoważonego rozwoju? Co oznacza dla FAKRO filozofia Go Green?
J.K.: Już od wielu lat angażujemy się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, wdrażając rozwiązania, które przyczyniają się do ochrony środowiska i redukcji emisji gazów cieplarnianych. Zgodnie z naszą filozofią GO GREEN prowadzimy działalność w myśl zasady, że dbałość o środowisko jest równie ważna jak osiągnięcie zysku. W ramach realizacji filozofii GO GREEN wdrażamy wiele rozwiązań proekologicznych w swoich produktach. Przykładowo, okna dachowe i akcesoria FAKRO zostały zoptymalizowane pod kątem efektywności energetycznej, co pozwala na zmniejszenie zużycia energii w budynkach. Stosujemy również materiały i technologie przyjazne dla środowiska. Drewno, jako jeden z najbardziej ekologicznych materiałów, stanowi podstawę w produkcji okien dachowych w FAKRO. Pozyskiwane jest ono z lasów o planowanej gospodarce leśnej, wszystko przebiega więc w zgodzie z naturą i z troską o przyszłe pokolenia. Posiadamy certyfikat FSC®, stanowiący dowód na przestrzeganie zasad ekologii i zrównoważonego rozwoju w procesach produkcji leśnej. Ponadto angażujemy się w wiele inicjatyw związanych z ochroną środowiska, takich jak programy recyklingowe czy wsparcie inicjatyw edukacyjnych. Prowadzimy aktywności w ramach współpracy z różnymi organizacjami, jak Związek Polskie Okna i Drzwi, dzięki czemu wspólnie z innymi uczestnikami branży mamy możliwość wypracowywania rozwiązań, których założeniem jest przyspieszenie realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
D.B.: Czy może nam Pan przybliżyć, na czym polegają te działania?
J.K.: Są to wielokanałowe aktywności zarówno na linii przedsiębiorców, jak też innych organizacji, instytucji, aż po ustawodawcę. Wśród ważnych bieżących zagadnień należy wymienić pracę nad zmianami w programie Czyste Powietrze, którego celem jest dofinansowanie termomodernizacji, w tym wymiany stolarki okiennej i drzwiowej. Nasza branża pod banderą Związku POiD wypracowała konkretne postulaty i rozwiązania, które w dużej mierze zostały uwzględnione w najnowszej edycji programu, wprowadzonego w styczniu tego roku. W efekcie w programie zmieniono dopłaty do drzwi i bram, urealniono wysokość progów, skalę dofinansowania, waloryzację kosztów przeprowadzenia termomodernizacji, zwiększono zasoby ludzkie powołane do pomocy i nadzoru w czasie składania wniosków, przyspieszono rozpatrywanie wniosków oraz zintensyfikowano działania edukacyjno-informacyjne. Dzięki temu program będzie mógł być realizowany w tempie, które pozwoli w optymalnym czasie przynieść realne efekty, przekładając się na redukcję zużycia energii, zmniejszenie kosztów, a przede wszystkim poprawę komfortu życia milionów Polek i Polaków. Kolejną ważną inicjatywą są projekty związane z recyklingiem poużytkowych wyrobów stolarki. W tym zakresie, wraz z innymi członkami Związku POiD, dążymy do usprawnienia wdrożenia rozwiązań, które pozwolą zamknąć obieg życia wyrobów stolarki bez względu na to, z jakiego surowca są wykonane. Nie możemy również zapomnieć o tym, że cały czas angażujemy się w inne inicjatywy, takie jak Dobry Montaż, którego założenia są także kierunkowane pod kątem energooszczędności, a tym samym ekologii.
D.B.: W jakich jeszcze innych wymiarach, poza ekologicznym, odpowiedzialność determinuje dzisiaj Państwa strategię?
J.K.: Oprócz odpowiedzialności ekologicznej FAKRO stawia również na odpowiedzialność społeczną i biznesową w swojej strategii. Odpowiedzialność społeczna polega na dbałości o dobre relacje z pracownikami, klientami i społecznościami lokalnymi, a także na przestrzeganiu standardów etycznych w biznesie. Walczymy też o przestrzeganie prawa konkurencji, co ma ogromne znaczenie dla polskich firm działających na arenie międzynarodowej. Swoją odpowiedzialność wyrażamy także w działaniach poza firmą. Założona przez Prezesa Ryszarda Florka Fundacja Pomyśl o Przyszłości to inicjatywa, która propaguje świadome wybory zakupowe Polaków. To właśnie charakteryzuje odpowiedzialność za rozwój ekonomiczny i – docelowo – wzrost zamożności Polaków. Fundacja dąży także do naszego lepszego życia w przyszłości i doceniania Polski na arenie międzynarodowej. W tym miejscu ponownie nawiążę do naszego członkostwa w Związku POiD i wszystkich działań, które branża budowlana podejmuje na rzecz stymulowania sprzedaży stolarki otworowej. Mam tu na myśli chociażby koalicję, którą zawiązały największe organizacje branży budowlanej. W ramach tej koalicji podejmowane są kolejne działania, których celem jest zwiększenie popytu na rynku budownictwa mieszkaniowego. Efekty są już widoczne w postaci pojawiających się nowych programów czy np. ulg dla młodych na zakup mieszkania. Te wszystkie elementy są również częścią naszej strategii.
D.B.: Długoletni staż czyni z firmy FAKRO jednego z najbardziej doświadczonych i rozpoznawalnych producentów na globalnym rynku. Czy plany ekspansji na nowe rynki są wciąż rozwojowe? Czy te rynki doceniają innowacyjność marki?
J.K.: Tak, FAKRO cały czas rozwija swoją działalność na nowych rynkach, a plany ekspansji są ważnym elementem naszej strategii. Posiadamy już obecnie szeroką sieć dystrybucji na świecie, ale wciąż staramy się poszerzać swoje rynki i docierać do nowych klientów. Jesteśmy obecni na targach w różnych krajach i z sukcesem prowadzimy działania edukacyjne i reklamowe. Oferujemy również kompleksową ofertę stolarki oraz produkty specjalnie przygotowane na rynki zagraniczne, które często różnią się od tych oferowanych na rynku polskim. Na pewno przydatne jest wieloletnie doświadczenie i stawianie na ciągły rozwój, dzięki czemu nasze produkty są wciąż konkurencyjne i zgodne z najnowszymi trendami. Ponadto szanujemy lokalne podejście do biznesu i dostosowywanie produktów i usług do specyfiki konkretnego rynku.
D.B.: Jak na przestrzeni lat wraz z kolejnymi pokoleniami zmieniły się potrzeby klientów i jakie nowe trendy dziś wyznaczają?
J.K.: W FAKRO od wielu lat staramy się reagować na zmiany pokoleniowe i dostosowywać swoją ofertę do nowych trendów. Jednym z głównych trendów, który wyznacza obecnie rynek, jest rosnące zainteresowanie zrównoważonym rozwojem i ekologią. Klienci coraz częściej szukają produktów i rozwiązań, które są przyjazne dla środowiska i mają niski wpływ na klimat. Jednocześnie stawiają na rozwiązania pozwalające im także na oszczędności finansowe. Odpowiedź na te potrzeby stanowi wprowadzona przez nas oferta okien dachowych nowej generacji GREENVIEW. Innym trendem, który wyznacza obecnie rynek, jest rosnące zainteresowanie inteligentnymi systemami i technologiami smart home. Klienci coraz częściej szukają rozwiązań, które pozwalają na zdalną kontrolę produktów i urządzeń za pomocą smartfonów lub tabletów. FAKRO stawia na innowacyjne rozwiązania i wprowadza na rynek coraz więcej inteligentnych produktów, jak też oferuje systemy do ich sterowania, np. Z-Wave czy Wi-Fi.
D.B.: À propos… teraz czas na wgląd w portfolio. Proszę pochwalić się perełkami produktowymi.
J.K.: Przy okazji tego pytania chciałbym przede wszystkim podkreślić wprowadzenie do naszej oferty okien nowej generacji GREENVIEW. Te okna stworzone zostały z myślą o rodzinie i jej przyszłości. Oszczędności wynikające z ich posiadania są niepodważalne. Innowacyjna konstrukcja z wyższym profilem skrzydła i pakietem trzyszybowym znacząco wpływa na ochronę ciepła, co przekłada się na mniejsze zapotrzebowanie na energię, aby ogrzać poddasze. Pakiet szybowy ma 44 mm grubości, jest głębiej osadzony w konstrukcji skrzydła i w ten sposób całe okno zyskuje lepszą termoizolacyjność. Okno wykonano w technologii thermoPro, a współczynnik okna FTP-V P50 z kołnierzem Thermo jest na poziomie 0,9 W/(m2K). Dzisiejsza architektura aktywnie się zmienia i coraz częściej powstają budynki z płaskimi dachami. FAKRO w swojej ofercie ma także okna do dachów płaskich. Kilka różnych produktów umożliwia doświetlenie przestrzeni pod płaskim dachem. Są innowacyjne i designerskie, a okno DEF otrzymało nagrodę Red Dot Award właśnie za design. W ofercie FAKRO znajdziemy również stolarkę fasadową pod marką INNOVIEW. Najwyższej jakości drewniano-aluminiowe duże okna czy zbudowane od nowa bramy garażowe i drzwi wejściowe stanowią unikatową ofertę dla wymagających klientów. FAKRO to również szeroka oferta schodów strychowych. Wśród kilkunastu modeli znajdziemy produkty z drewnianą lub metalową drabinką, a także schody nożycowe.
D.B.: FAKRO to marka, która na polskim rynku budowlanym odegrała przełomową rolę, gdyż podobnie jak Junkers, Rigips czy Dryvit wyznaczała 30 lat temu branżowy brand, w tym przypadku – polskich okien połaciowych. Jak ewoluowały produkty FAKRO na przestrzeni minionych trzech dekad?
J.K.: Podkreślić chciałbym w tym miejscu, że to także przełomowa rola i ogromny sukces na rynkach zagranicznych. Polska marka z takimi osiągnięciami i rozwojem na arenie międzynarodowej to niespotykana rzadkość. To lata pracy nad rozwojem sieci eksportowej i niejednokrotnie dziesiątki kłód do przeskoczenia. My tę drogę przeszliśmy. Zyskaliśmy szacunek na innych rynkach i dostaliśmy szansę zaprezentowania polskiej myśli technologicznej i wysokiej jakości. Firma FAKRO od początku swojego istnienia skupiała się na produkcji okien dachowych. Od momentu powstania w 1991 roku przez lata stale rozwijała swoje produkty i wprowadzała innowacje, które uczyniły z FAKRO jednego z liderów w branży budowlanej. Z pewnością ważnym etapem było wprowadzenie okien uchylno-obrotowych preSelect, które mają oddzielone systemy otwierania. Dzięki temu okno jest bezpieczne i komfortowe w użytkowaniu. Obecnie na rynku dostępna już jest druga generacja tego okna – preSelect Max. Skonstruowaliśmy także najbardziej energooszczędne okno dachowe FTT U8 Thermo z pojedynczym pakietem szybowym, co pokazuje możliwości FAKRO w tym zakresie.
D.B.: Oprócz okien dachowych firma FAKRO eksportuje myśl techniczną. Na rzecz rozwoju produktów w firmie pracuje ponad 100 inżynierów, autorów ponad 200 zgłoszeń patentowych. Czego dotyczą te zgłoszenia i co jest przedmiotem najnowszych badań?
J.K.: Jak już wspomniałem, innowacyjność to jedna z naszych wartości i tak naprawdę DNA firmy. Od samego początku skupialiśmy się na rozwoju produktów i ten proces trwa aż do dzisiaj. Najnowszym naszym dziełem są okna nowej generacji GREENVIEW, w których zastosowaliśmy osiem rozwiązań zgłoszonych do opatentowania. Osobną kategorią są autonomiczne produkty Solar. Zarówno okna dachowe, rolety, markizy czy okna do dachów płaskich mogą być sterowane pilotem lub aplikacją ze smartfona, będąc częścią domu inteligentnego. Największą zaletą jest fakt, że nie musimy ich podłączać do sieci elektrycznej, ponieważ są zasilane energią słoneczną ładującą baterie przez panel fotowoltaiczny. FAKRO SMARTHOME to projekt, w ramach którego wykonujemy projekt domu inteligentnego wraz z produktami FAKRO w cenie jedynie 300 złotych. Zainteresowanych zapraszamy do konsultacji.
D.B.: Jak trudne czasy wpływają na funkcjonowanie firmy? Co Państwa wzmocniło, a co stanowi wyzwanie? Jakie jest remedium na inflację, spadek zamówień i bezrobocie?
J.K.: Trudne czasy, takie jak pandemia, wojna w Ukrainie czy inflacja, stanowią wyzwanie dla każdej firmy, w tym także dla FAKRO. Jednak dzięki dobrze zaplanowanym strategiom, elastyczności oraz przemyślanym inwestycjom jesteśmy w stanie przetrwać trudne momenty i adaptować się do zmieniającej się sytuacji rynkowej. Wzmocniło nas przede wszystkim doświadczenie zdobyte na przestrzeni wielu lat działalności, a także zdolność do szybkiego reagowania i podejmowania decyzji. Wyzwaniem dla nas są m.in. problemy związane z logistyką i zaopatrzeniem w surowce, które wpływają na terminowość realizacji zamówień. Jednakże staramy się radzić sobie z tymi problemami poprzez na przykład inwestowanie w automatyzację procesów produkcyjnych czy optymalizację łańcucha dostaw.
Remedium na inflację i spadek zamówień to m.in. dostosowanie strategii do obecnej sytuacji rynkowej, np. poprzez inwestycje w rozwój nowych produktów lub poszukiwanie nowych rynków zbytu. W aspekcie bezrobocia staramy się dbać o naszych pracowników poprzez zapewnienie im stabilnego zatrudnienia oraz umożliwienie rozwoju i szkoleń, co przyczynia się do zwiększenia motywacji i zaangażowania w pracę. Jeżeli my, Polacy, chcemy, aby nasz kraj nadal rozwijał się gospodarczo i pod względem ekonomicznym zbliżał się do zamożnych krajów Unii Europejskiej, musimy zmienić sposób postrzegania własnego państwa. Musimy zacząć interesować się gospodarką naszego kraju, gdyż od tego zależy nasza wspólna przyszłość i jakość życia. Musimy wspierać polskich producentów i w swoim procesie zakupowym wybierać właśnie polskie marki. Tak staniemy się silniejszym krajem z dobrze ugruntowaną kondycją gospodarki.