1. Home
  2. Architecture Design
  3. Biurowy beat architektury
Biurowy beat architektury

Biurowy beat architektury

0

Estetyka wnętrza, funkcjonalny układ, odpowiednie parametry oświetleniowe, akustyczne czy technologiczne – to są naczynia ze sobą połączone i ich odpowiedni dobór stanowi o jakości projektu. Ponadto biuro musi być dzisiaj wyposażone w najnowsze technologie wpływające na efektywność działań, a jego przestrzeń dostosowana do obecnego modelu pracy i specyfiki danej organizacji. Jak radzimy sobie z tymi wyzwaniami? Zapraszam w krótką podróż po biurach zaprojektowanych przez BIT Creative.

W projekcie dla kancelarii Greenberg Traurig kluczowym elementem była dla nas strefa wejściowa, łącząca funkcje gościnną, konferencyjną i eventową. Postawiliśmy na elegancką przestrzeń, w której dominują jasne i ciepłe barwy. Minimalistyczne w wyrazie wnętrze zostało uzupełnione odważną formą rzeźby i dziełami sztuki, tworząc na poły muzealny klimat. Całość dopełniają minimalistyczne detale, gra światłem i niebanalna kompozycja sufitów. Nietuzinkowym elementem tej przestrzeni jest również widok – z okien rozciąga się panorama Warszawy z Pałacem Kultury i Nauki na pierwszym planie. Staraliśmy się zaprojektować wnętrze kancelarii tak, aby nie zaburzać tej perspektywy. Estetyka strefy wejścia wyznaczyła również kierunek wystroju pozostałych części biura zaprojektowanych w jasnych, ciepłych barwach. Postawiliśmy na klasyczne, ponadczasowe materiały, takie jak drewno i kamień. W połączeniu z ciekawymi detalami, dziełami sztuki zdobiącymi ściany i nowoczesnymi meblami tworzy to niepowtarzalny klimat.

Klasycyzm i nowoczesność
Posmak klasycyzmu w doborze rozwiązań tworzących estetykę tego miejsca nie stoi jednak w sprzeczności z nowoczesnością przestrzeni, w której zastosowano szereg innowacyjnych technologii. To, że sale konferencyjne zostały wyposażone w elektryczne zasłony, stanowi zaledwie przedsmak. Sercem byłby tutaj być może BMS, za pomocą którego możemy monitorować stężenie CO2 w pomieszczeniu i inteligentnie sterować świeżym powietrzem za pomocą siłowników przepustnic. W przypadku przekroczenia 800 ppm system aktywuje się i obniża stężenie do poziomu 550 ppm. W salach konferencyjnych powyżej pięciu osób zastosowaliśmy dodatkowo przepustnice on/off, które ograniczają dystrybucję świeżego powietrza podczas nieużytkowania tych przestrzeni. Wymienione rozwiązania nie wyczerpują listy technologii zastosowanych w kancelarii Greenberg Traurig, niemniej jednak wystarczająco sygnalizują to, co w projektowaniu biur jest kluczowe. Poza ergonomią i designem nieodzownym aspektem jest bowiem wewnętrzne środowisko, na które składa się choćby jakość powietrza, klimatyzacja, odpowiednie oświetlenie i akustyka. Nowe biura muszą spełniać szereg wymagań, abyśmy się w nich dobrze czuli. Najemcy mają świadomość znaczenia środowiska wewnętrznego i jego wpływu na dobrostan pracowników, dlatego poprzeczka jest podnoszona coraz wyżej. Wyrazem tego trendu jest popularność certyfikacji budynków, np. WELL Building Standard czy Leed Platinum.

Wyzwaniem przy projektowaniu biur
jest odpowiednie zaaranżowanie funkcji
i dostosowanie przestrzeni do obecnego modelu pracy.

Od mocnego wejścia po konferencyjną
Kolejnym wyzwaniem przy projektowaniu biur jest odpowiednie zaaranżowanie funkcji i dostosowanie przestrzeni do obecnego modelu pracy. Szczegółowe rozwiązania są oczywiście uzależnione od potrzeb danej organizacji, niemniej jednak można dostrzec kilka wspólnych mianowników. I tak choćby strefa wejściowa to już nie tylko strefa powitalna z meblem recepcyjnym oraz miejsce do spoczynku, ale przestrzeń wielofunkcyjna do spotkań z gośćmi lub członkami zespołu. Możemy w niej zaparzyć kawę czy herbatę, a przy okazji – jak to ma miejsce w biurze Bouygues Immobilier – popatrzeć na panoramę miasta. Strefa wejścia, zrealizowana dla wspomnianego dewelopera, została zaprojektowana na całą głębokość traktu. Rozwiązanie to daje duże możliwości multifunkcyjne, a ponadto zapewnia odpowiednie doświetlenie przestrzeni. Pozytywne wrażenie na wejściu – murowane. Z kolei w projekcie dla Net Company w strefie wejściowej zaprojektowaliśmy coffee point i bibliotekę. Przykładu jeszcze innego rozwiązania dostarcza recepcja w Greenbergu, która w połączeniu ze strefą konferencyjną i otwartą kuchnią stanowi przestrzeń eventową do spotkań biznesowych. Jak widać, strefa wejścia zaczyna spełniać coraz więcej funkcji.Jeżeli chodzi o miejsca stricte do pracy, obecnie dostrzegamy zapotrzebowanie na projekty stanowisk zarówno w przestrzeni otwartej, jak i zamkniętej, przy czym pokoje pracy często są wykorzystywane również jako miejsca do spotkań. Open space generuje dzisiaj dużo więcej niż kiedyś zagadnień do wdrożenia w projektach, z uwagi chociażby na hybrydowy model pracy. Od przestrzeni biurowych wymaga się również, aby dawały możliwość wyboru sposobu, w jaki chcemy pracować, a tym samym były dostosowane do potrzeb pracowników. Dlatego w przestrzeni open space mamy strefy współdzielone, strefy do szybkich, mniej formalnych spotkań – project table. Ponadto coraz częściej spotykane są strefy focus – do pracy w ciszy i skupieniu oraz strefy creative – z funkcjami mobilnymi, gdzie użytkownicy dostosowują układ strefy do swoich potrzeb. W związku z upowszechnieniem się zdalnego i hybrydowego modelu pracy wzrosło też znaczenie sal konferencyjnych. Dlatego niezbędne jest wyposażenie przestrzeni biurowej w odpowiednią liczbę stref spotkań i stosowne – w zależności od zapotrzebowania danej organizacji – rozwiązania AV.

W projektach Leroy czy DXC zaprojektowaliśmy szereg rozwiązań do pracy kreatywnej/ zespołowej w ramach open space’u. W tym celu przestrzenie zostały wydzielone akustycznymi przegrodami i wyposażone w rozwiązania multimedialne oraz tablice do pisania. W projekcie Axpo opracowaliśmy oddzielną strefę kreatywną, która ma funkcje mobilne z możliwością dostosowania przestrzeni i jej układu do potrzeb użytkowników. Obecnie we wszystkich projektach kładziemy duży nacisk na projekt mniejszych, jedno- i kilkuosobowych sal, aby pracownicy mieli możliwość pracy zarówno w ciszy i skupieniu, jak i podczas realizacji połączeń wideo. Warto dodać, że wysoki standard jakości i unikalny wygląd wspomnianych biur DXC i Axpo uzyskaliśmy również dzięki zastosowaniu szklanych ścian CreoConcept.

Nie samą pracą…
Strefa wejścia, open space, pokoje do pracy, sale konferencyjne – wszystko to brzmi jak najbardziej biurowo. A kuchnia? Jak wygląda współczesne biuro od kuchni? Okazuje się, że całkiem okazale. Obecnie projektujemy bardzo wiele kuchni, których metraże często sięgają 100–200 m2 i więcej, w zależności od wielkości biura. Są to strefy multifunkcyjne, w których można nie tylko spożyć posiłek czy wypić kawę. Wyposażone w systemy AV pozwalają na wykonanie prezentacji czy odbycie spotkania większej liczby osób. W projektach tych przestrzeni niejednokrotnie uwzględniamy np. konsole do gier, piłkarzyki, bilard itp. Strefy te mają służyć do integracji i krótkiego resetu. Przykładem tego typu realizacji jest biuro AXPO, w którym w obrębie kuchni wydzielony został pokój do gier w piłkarzyki. Naprzeciwko kuchni stworzono strefę multifunkcyjną, w której przewidzieliśmy siedzisko w formie schodów, bujane kosze, drabinki do ćwiczeń i bibliotekę. Pomieszczenia oddzieliliśmy za pomocą ściany szklanej i ścianki meblowej z zielenią.

Cicho jak w biurze
Rosnąca świadomość inwestorów i chęć poprawienia dobrostanu pracowników wpływa na podwyższenie standardów w zakresie ergonomii. Podobno punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, więc stąd zacznijmy. W projektach Greenberg oraz Axpo wybór padł na japoński fotel firmy Okamura, zaś w DXC wykorzystany został koreański Sidiz. Są to ergonomiczne fotele z możliwością regulacji wysokości siedziska, podłokietników czy zagłówka. Posiadają również możliwość regulacji odcinka lędźwiowego. We wspomnianych projektach zastosowaliśmy również biurka z możliwością elektrycznego sterowania wysokością blatu.Dobranie jednak odpowiedniego fotela czy biurka to dzisiaj zdecydowanie za mało, by mówić o spełnieniu wszystkich standardów ergonomii. W ostatnim czasie jednym z ważniejszych jej składników, być może równie ważnym jak wentylacja, staje się akustyka. O jej jakości decyduje dobór odpowiednich elementów wykończeniowych, takich jak wykładzina z podkładem bitumicznym czy materiały akustyczne na ścianach i suficie. Równie istotny jest odpowiedni podział pomieszczeń i izolacja akustyczna między nimi, w tym odpowiednie parametry ścian i drzwi szklanych. Optymalne wielkości open space’u, jak i strefowanie oraz izolacja pomieszczeń głośnych też nie pozostają bez znaczenia. W biurach Greenberg, Leroy, Netcompany zastosowaliśmy wykładzinę dywanową Milliken z podkładem akustycznym zapewniającym dźwiękochłonność na poziomie 31 dB. W Axpo mamy zaś sufit EcoBaffle Wave, a w biurze Bouygues ścianę z paneli EcoStripes/WoodenWall firmy Nyquista. Oba te materiały reprezentują klasę A pochłaniania dźwięku. W projektach używamy również materiału akustycznego PET pozyskanego z recyklingu od wspomnianej Nyquisty. Kolejnym niezbywalnym elementem współczesnej ergonomii jest oświetlenie, rozumiane nie tylko jako zapewnienie odpowiedniej liczby luksów, ale możliwość inteligentnego sterowania światłem i jego natężeniem w stosunku do wymagań wynikających z danej sytuacji. Kilka przykładów z tej półki. W projekcie Greenberg w głównej strefie wejściowej został zaprojektowany system dali umożliwiający strefowanie natężeniem światła. Pozwala on też na zaprojektowanie scen, np. pod prezentacje czy spotkanie. Identyczny system został uwzględniony w salach konferencyjnych AXPO. W Netcompany w ciągach komunikacyjnych zaprojektowano czujki ruchu, które włączają oświetlenie.

Projektujemy bardzo wiele kuchni,
których metraże często sięgają 100–200 m2 i więcej,
w zależności od wielkości biura.
Są to strefy multifunkcyjne.

Przyszłość z odzysku
Faktorem mającym w ostatnim czasie coraz większy wpływ na kształtowanie przestrzeni biurowych jest ESG. Jak przekładamy ten popularny trzyliterowiec na praktykę projektową? Przykładowo, gdy dokonujemy rearanżacji, staramy się maksymalnie wykorzystywać stan zastany. W projekcie BIP użyliśmy drzwi i sufitów z odzysku, podobnie uczyniliśmy ze ścianami szklanymi oraz gipsowo-kartonowymi. Zastosowaliśmy ich tyle, ile tylko się dało. W przypadku doboru wykładziny, elementów akustycznych czy ścian szklanych staramy się dobierać je tak, aby co najmniej 80–90 proc. składu pochodziło z recyklingu. Inwestorzy często też decydują się na zabieranie mebli z poprzednich powierzchni, co jest bardzo dobrym pomysłem. Projektując nowe biura, uwzględniamy parametry starych mebli i staramy się je maksymalnie wykorzystać. Tak było w przypadku biura dla BIP i Netcompany, gdzie praktycznie w 80 proc. meble pochodziły z poprzedniej lokalizacji.