GREEN SUMMER
ALE W KOŁO JEST… ZIELONO!
Zrównoważone budownictwo, zielone budownictwo, ekologiczne budownictwo, niskoemisyjne budownictwo, ślad węglowy, certyfikacje, dekarbonizacja…
…jednym słowem ENVIRONMENTAL! E jak ŚRODOWISKO – pierwszy element strategii ESG, który obliguje do ochrony i przeciwdziałania degradacji środowiska naturalnego.
Rozmawiając z branżystami, czytając fachową prasę, biorąc udział w licznych konferencjach, trudno nie zauważyć „zielonej ®ewolucji” branży!
GREEN SUMMER – trudno o lepszego faworyta letniej akcji BUILDERA! Jak bardzo jesteśmy GREEN? Czy możemy być bardziej GREEN? Jak to przyjmuje rynek? (GREEN FORUM)
Przykłady „zielonych” produktów, technologii, rozwiązań, ale też inwestycji, realizacji, raportów, strategii itd. (GREEN GALLERY)
Z tego typu pytaniami, z prośbą o takie „zielone wzorce” zwróciliśmy się do wybranej grupy firm, żeby dać szkic tego, co robi BUDOWNICTWO DLA PLANETY.
GREEN SUMMER to otwarta formuła – warto do nas dołączyć, pokazać, jak bardzo jesteście GREEN, już w sierpniu!
DOMINIK SUWIŃSKI, WICEPREZES ZARZĄDU, DYREKTOR MARKETINGU I SPRZEDAŻY
GREEN FORUM
W jakim stopniu jesteśmy GREEN? Czy branża może jeszcze bardziej ograniczyć wpływ na naturę? Z jaką recepcją rynku, klientów spotyka się „zielone” podejście? W ramach letniej akcji pt. „Green Summer” publikujemy wypowiedzi prezentujące dorobek firm oraz plany rozwoju w zakresie budownictwa z poszanowaniem środowiska.
JOANNA PODSTUFKA, Marketing Localisation Specialist, BIMobject Poland
Tworząc platformę z obiektami BIM, od początku – zgodnie z wizją naszej firmy – zakładaliśmy właśnie podążanie w stronę „zielonej” przyszłości. Całkowite zdigitalizowanie budownictwa będzie kamieniem milowym w tej branży i mamy nadzieję, że uda nam się dołożyć do tego swoją cegiełkę. Do tych najbardziej „zielonych” rozwiązań z naszej oferty możemy z pewnością zaliczyć naszą partnerską platformę Prodikt, która pomaga w kalkulowaniu wpływu na klimat poszczególnych produktów oraz projektu jako całości, jak i w tworzeniu deklaracji danych środowiskowych produktu (EPD). W ten sposób chcemy zachęcić i wspomóc tworzenie budynków przyjaznych klimatowi. Widzimy wśród zagranicznych architektów, ale powoli też tych rodzimych, coraz większe zapotrzebowanie na informacje z zakresu zrównoważonego rozwoju produktów. Dlatego za pośrednictwem technologii chcemy pomóc im zmienić budownictwo.
WALDEMAR CZARNOCKI, Manager ds. Wsparcia Sprzedaży i Marketingu, VELUX Polska & Kraje Bałtyckie
Grupa VELUX konsekwentnie wdraża założenia ambitnej Strategii Zrównoważonego Rozwoju 2020, w której zobowiązała się m.in. do zmniejszenia o 50 proc. śladu węglowego produktów. Przykładem takiego działania jest wprowadzenie na rynek rolet z kolekcji Nature. Rolety zostały wykonane głównie z materiałów pochodzących z recyklingu, co obniża o połowę ich ślad węglowy w porównaniu z produktami z innych kolekcji. Łagodne odcienie zieleni, błękitu, szarości, bieli i beżu inspirowane są barwami przyrody. Kolejnym ważnym krokiem w realizacji Strategii są nowe projekty w ramach partnerstwa z WWF. Grupa VELUX zobowiązała się do wychwycenia historycznych emisji CO2 ze swojej działalności w latach 1941–2041. W realizacji tego celu mają pomóc projekty leśne finansowane przez Grupę VELUX, a opracowane i zarządzane przez biura WWF w każdej z wybranych lokalizacji, we współpracy z lokalnymi władzami i społecznościami. Najnowsze projekty realizowane będą w Wietnamie i na Madagaskarze.
KAROL WIĘCKOWSKI, Dyrektor Techniczny, GEZE Polska
Zmiany klimatyczne i niedobór zasobów oznaczają, że firmy z branży budowlanej muszą dostosować i bardzo często radykalnie zmienić swoją politykę dotyczącą zrównoważonego rozwoju oraz „zielonego” budownictwa. Dlatego coraz częściej w ich działalności ogromną rolę odgrywa szeroko pojęta ekologia oraz produkty i rozwiązania, które wpisują się w ten trend. GEZE w swojej działalności szeroko wspiera budownictwo ekologiczne, począwszy od rozwoju produktu i produkcji, poprzez sprzedaż, aż po serwis posprzedażowy. Długowieczność i niskoemisyjne składniki produktów GEZE są dowodami na ich trwałość. Zastosowane w nich materiały nadają się prawie w całości do recyklingu, dzięki czemu są przyjazne dla środowiska. Nasze automatyczne rozwiązania przyczyniają się w istotny sposób do oszczędzania energii w budynkach, zmniejszając straty ciepłego lub zimnego powietrza przez otwory okienne i drzwiowe.
SYLWESTER JACHNA, Dyrektor SHE&Q, Synthos S.A.
Myśląc o zrównoważonym rozwoju Synthos i odpowiadając na oczekiwania naszych partnerów biznesowych, przyjęliśmy strategię zrównoważonego rozwoju EVERGREEN. Wyznacza ona kierunki rozwoju firmy oraz podkreśla troskę o przyszłe pokolenia i otaczający nas świat. Jej głównym celem jest osiągnięcie zrównoważonego rozwoju w całym łańcuchu dostaw Grupy – od zakupu surowców, poprzez procesy produkcyjne, aż po dostarczenie na rynek zrównoważonych produktów. Główne cele strategii obejmują pozyskiwanie „zielonych surowców”, produkcję „zielonej energii”, obniżanie śladu węglowego w energochłonnych procesach produkcyjnych oraz oferowanie produktów zawierających recyklaty. W ramach zielonych projektów uzyskaliśmy jako jedni z pierwszych w Polsce certyfikację ISCC+ dla wszystkich wyrobów. Uzyskane certyfikaty umożliwiły Synthos zakup certyfikowanych cyrkularnych surowców, z których powstają nasze zrównoważone produkty.
ILONA MEYER, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu, KREISEL Technika Budowlana
Mamy świadomość ważności zrównoważonego rozwoju i konsekwentnie realizujemy nasze strategie i działania. Działamy w sposób zrównoważony, dzięki czemu możemy produkować materiały i systemy budowlane do fasad, ścian i podłóg, wpisując się we współczesne trendy. Wprowadziliśmy projekt „Ekologiczne Klonowanie”, w którym przekazujemy naszym kontrahentom sadzonki klonu czerwonego i przyczyniamy się do poprawy jakości powietrza. W 2023 r. planujemy zasadzić ponad tysiąc drzew! Kierujemy się przy tym wytycznymi inicjatywy ONZ Global Compact, zawierającej 10 podstawowych zasad, i działamy zgodnie z uznanymi na całym świecie kryteriami ESG. KREISEL dostosowuje swoją strategię zrównoważonego rozwoju w taki sposób, aby do zewnętrznych wpływów zmian klimatycznych odnieść się w możliwie najbardziej konstruktywny sposób.
ANDRZEJ CHROMIAK, Kierownik Produktu, Soudal
Firma Soudal od wielu lat zajmuje pozycję lidera na rynku produktów chemii budowlanej. Jest przy tym jednym z najważniejszych rzeczników nowoczesnych technologii i systemów – w pełni odpowiadających europejskiej strategii budownictwa energooszczędnego (EPBD). Soudal Window System (SWS) – szczelny montaż stolarki okiennej jest doskonałym przykładem technologii, która pozwala uzyskać najwyższe parametry izolacyjności termicznej złącza okiennego, zapobiegając tym samym marnotrawieniu energii w domu. Niedawno na rynku pojawiła się nowa propozycja firmy Soudal – SoudaFrame SWI, zaprojektowany na potrzeby budownictwa energooszczędnego i pasywnego, który w połączeniu z SWS pozwala uzyskać jeszcze wyższe parametry izolacyjności złącza okiennego. W ofercie Soudal znajdziemy także m.in. Soudatherm Roof – system skutecznej izolacji dachów czy system ociepleń metodą natryskową z wykorzystaniem pianek Soudafoam SPF oraz innowacyjnej piany natryskowej w sprayu docierającej do trudno dostępnych miejsc. Dbałość Soudal o stan środowiska naturalnego wyraża się również w proekologicznych opakowaniach, które sukcesywnie zastępują tradycyjne kartusze i wiaderka.