1. Home
  2. Biznes i Ludzie
  3. BIZNES TO COŚ WIĘCEJ NIŻ SPRZEDAŻ PRODUKTU
BIZNES TO COŚ WIĘCEJ NIŻ SPRZEDAŻ PRODUKTU
0

BIZNES TO COŚ WIĘCEJ NIŻ SPRZEDAŻ PRODUKTU

0

Z PRZEMYSŁAWEM POKORSKIM, Dyrektorem Rynku w VELUX Polska, rozmawia Danuta Burzyńska, Redaktor Naczelna „Buildera”.

Danuta Burzyńska: Jaki jest plan Przemysława Pokorskiego na nową kadencję szefa VELUX Polska, jego wizja i strategia na rozwój biznesu, w tym zwiększenie sprzedaży rozwiązań firmy w Polsce, a także w krajach bałtyckich?
Przemysław Pokorski: Cieszę się, że mogę pracować dla VELUX – marki, która dużą wagę przykłada nie tylko do dostarczania produktów bardzo wysokiej jakości, ale także do takich wartości jak dbałość o ludzi, o planetę i ograniczenie zmian klimatycznych. Drogowskazem do dalszego rozwoju firmy jest, niezwykle ambitna, Strategia Zrównoważonego Rozwoju 2030. Kierunkowo więc w działalności firmy nic się nie zmienia, nadal będziemy tworzyć innowacyjne produkty, dzięki którym ich posiadacze cieszyć się będą z większej dostępności naturalnego światła i świeżego powietrza, ale robimy to z poszanowaniem i atencją dla środowiska naturalnego. Zgodnie z przyjętą Strategią zmierzamy do osiągnięcia neutralności węglowej oraz zmniejszenia o połowę emisji CO2 z łańcucha wartości. Oczywiście dzięki wdrażaniu strategii globalnej chcemy w Polsce utrzymać i dalej budować pozycję lidera w naszej kategorii. Osiągniemy to tylko poprzez jeszcze lepszą współpracę z naszymi partnerami handlowymi i zdrową konkurencję na rynku, skupiając się na ostatecznym użytkowniku – jego potrzebach i marzeniach.

D.B.: Jakie dotychczasowe osiągnięcia i aktywność firmy są dla Pana wyznacznikiem jej rozwoju?
P.P.:
Bez wahania wskażę, że miarą rozwoju VELUX jest doskonały produkt, który stał się wzorem w kategorii i wyznacznikiem standardów, także dla wielu producentów w Polsce. Nie bez znaczenia jest również to, w jaki sposób budujemy nasz biznes – tzw. nowoczesne przedsiębiorstwo modelowe wyznacza nam sposób działania i priorytety co do relacji naszej organizacji z otaczającą nas społecznością, środowiskiem czy samymi pracownikami. A fundamentem są wartości i silna kultura organizacyjna VELUX, które w mojej ocenie wyróżniają firmę na tle innych. Dla VELUX prowadzenie biznesu to coś więcej niż sprzedaż produktu. To wdrożenie w życie idei prowadzenia przedsiębiorstwa, które pozytywnie oddziałuje na otoczenie – na środowisko i na ludzi. To budowanie długofalowych i trwałych relacji, zarówno z naszymi klientami, partnerami handlowymi, dekarzami, jak i interesariuszami. Dzięki wartościom VELUX zdobyliśmy zaufanie i lojalność kontrahentów i klientów.

D.B.: Które z Pana doświadczeń z pracy w biznesie dla różnych marek spoza branży budowlanej można implementować w VELUX?
P.P.: Branża budowlana jest motorem polskiej gospodarki. To niezwykle ciekawy i barwny sektor, który jeszcze na lata będzie dla naszego państwa jednym z ważniejszych obszarów rozwoju. Mimo pewnych różnic odnoszących się ściśle do tego sektora widzę także dużo podobieństw z biznesami, w których miałem przyjemność pracować. Z pewnością w pracy wykorzystam moje dotychczasowe doświadczenia w rozumieniu potrzeb ostatecznego użytkownika (konsumenta) czy efektywnego budowania ścisłych relacji z partnerami biznesowymi – naszymi dystrybutorami czy dekarzami. Wierzę, że pozwoli to na zbudowanie przewag konkurencyjnych na rynku opartych na „wartości dodanej”. Zależy mi także, by zarówno silna kultura organizacyjna tej firmy, jak i wartości, na których się opiera, znalazły jeszcze większe przełożenie na sposób naszego działania na rynku.

D.B.: Jakie jest najważniejsze zadanie na ten, przyszły rok i kolejne lata dla VELUX Polska, a jakie wyzwania dla branży okiennej w Polsce i Europie? Co będzie dla Pana wyzwaniem w nowej organizacji?
P.P.:
Obecnie cała branża budowlana stoi przed licznymi wyzwaniami. Niestety nie udało jej się uniknąć spowolnienia gospodarczego, a niepewna sytuacja ekonomiczna w Polsce przekłada się na stagnację inwestycji w budownictwie mieszkaniowym. Przez ostatnie lata  notowaliśmy systematyczne wzrosty sprzedaży, wdrożyliśmy wiele innowacyjnych zmian i strategię, która zapewniła firmie pozycję lidera na rynku. Oczywiście nikt nie spodziewał się aż tak dużego spowolnienia w naszej branży, ale wierzę, że jesteśmy dobrze przygotowani także na takie czasy. Na tym polega dobra strategia. Uważam, że wyzwania dla VELUX Polska są tożsame z wyzwaniami dla branży okiennej. Oczywiście, jak już wspomniałem, zależy nam na budowaniu silnej przewagi konkurencyjnej dzięki rozwiązaniom, jakie dostarczamy. Niemniej nie możemy ukrywać, że obecny okres dla całej branży budowlanej jest dość niepewny. Wiąże się to z ogólną sytuacją ekonomiczną na świecie, wysoką inflacją, wysokimi cenami surowców. Nie bez znaczenia była także ograniczona dostępność kredytów i wysokie stopy procentowe. To są czynniki, które powodują poczucie braku stabilizacji wśród konsumentów i osłabiają popyt, który z kolei przekłada się na liczbę inwestycji. Wydaje się, że wprowadzenie nowych narzędzi finansowych spowoduje, że rozpocznie się kolejna fala inwestycji budowlanych.

D.B.: Czy Pana zdaniem trendy projektowe sprzyjają branży okien dachowych?
P.P.: W ostatnich latach coraz większą uwagę zwracamy na zrównoważone budownictwo, a dostęp do naturalnego światła jest promowany w środowisku architektonicznym. W zamkniętych pomieszczeniach spędzamy nawet 90% czasu. Zdajemy sobie sprawę z tego, że słońce jest nie tylko źródłem światła, ale i ciepła, które wpływa na temperaturę w pomieszczeniu. Niewątpliwie trendy oparte na wykorzystaniu  dóbr natury – czyli np. światła naturalnego w celu lepszego doświetlenia budynków czy stosowanie rozwiązań energooszczędnych sprzyjają branży okien dachowych. VELUX funkcjonuje w Polsce od ponad 30 lat i był pierwszą marką okien dachowych, która zmieniała oblicze polskiego budownictwa mieszkaniowego, wprowadzając światło na ówcześnie nieużywane poddasze. Cieszę się, że od kilku dekad mocna pozycja firmy nie zmienia się. Bez wątpienia VELUX inspiruje i wyznacza nowe trendy, dbając o najwyższe standardy w branży stolarki, które mają służyć klientom i kontrahentom. To wszystko dzięki naszemu podejściu, aby tworzyć produkty potrzebne ludziom, ułatwiające im codzienne funkcjonowanie poprzez poprawę warunków życia i klimatu wewnętrznego w ich domach. Naszą wiedzę, umiejętności i nowe pomysły wykorzystujemy, aby zaspokoić oczekiwania klientów, a te także się zmieniają zgodnie z nowymi warunkami rynkowymi. Dzięki temu, że wsłuchujemy się w głosy otoczenia, inżynierów, architektów i klientów końcowych, możemy dostosować ofertę do aktualnych trendów, niezależnie od preferencji projektowych. Proszę pamiętać, że gama produktów VELUX jest bardzo szeroka i jestem przekonany, że zachwycimy nawet najbardziej wymagające gusta.

D.B.: Jaki rynek najbardziej chłonie rozwiązania okien połaciowych i z czego wynika to większe zainteresowanie nimi?
P.P.:
VELUX jest synonimem silnej marki na polskim rynku, ale także liderem eksportu stolarki okiennej z Polski. Grupa VELUX i spółki siostrzane odpowiadają za niemal 20% wartości polskiego eksportu okien. Polskie przedsiębiorstwa kierowały sprzedaż głównie do Niemiec, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Belgii, Czech, Holandii, Słowacji, Szwecji i Węgier. Z kolei udział Polski w łącznym eksporcie okien z krajów UE to prawie 30%. Tworzone w Polsce produkty są innowacyjne, a zasady współpracy z partnerami biznesowymi bardzo przejrzyste. Wspieranie wysokich standardów pracy, ochrony środowiska i poszukiwania zrównoważonych rozwiązań to czynniki, które budują naszą przewagę konkurencyjną.

D.B.: Czym zaskoczy nas jeszcze w tym roku VELUX Polska?
P.P.:
Dotychczasowa historia i działalność VELUX niejednokrotnie udowodniły, że jesteśmy mocno przewidywalną i konsekwentną firmą. Wieloletnia obecność VELUX w Polsce świadczy o tym, że jesteśmy marką opartą na solidnych fundamentach, a naszym głównym celem jest oferowanie nowych możliwości dostarczania światła i świeżego powietrza do domów. To także motywuje nas do poszukiwania coraz lepszych produktów. Nieustannie z myślą o społeczeństwie szukamy nowych rozwiązań, aktualizujemy bieżące parametry, pogłębiamy naszą wiedzę i umiejętności.

D.B.: W IV kwartale zbliżamy się do podsumowań i prognoz wyników sprzedażowych. Jaki to był rok dla branży, Grupy VELUX, oraz jakie budujące wnioski warto wyciągnąć w tym ważnym momencie roku?
P.P.:
Rok 2023 był dużym wyzwaniem i okresem prób dla wszystkich graczy z branży, którym rynek stolarki okiennej będzie nadal musiał sprostać. Wspomniałem już o niepewności gospodarczej, zmniejszonej liczbie udzielanych kredytów hipotecznych, co miało wpływ na zastój w inwestycjach budownictwa mieszkalnego. Wierzę, że dzięki wprowadzonym nowym instrumentom ten trend będzie się zmieniać. Dodatkowo przed nami także dalsze zadbanie o czyste powietrze w naszych domach, wymiana starej stolarki okiennej zamontowanej w latach 90. na nowszą, energooszczędną, dostarczającą nie tylko odpowiednią ilość światła, ale także świeże powietrze. Wedle naszych szacunków do 2025 roku na polskich dachach będzie funkcjonowało ok. 3 mln okien dachowych starszych niż 20 lat. To ogromny potencjał do zagospodarowania i do wdrożenia wartości VELUX w życie naszych klientów. n Przemysław Pokorski – menedżer z wieloletnim doświadczeniem, które zdobył w międzynarodowych i polskich firmach. Poprzednio pełnił funkcję prezesa zarządu w firmie Nesperta. Pracował także dla takich firm jak Procter & Gamble, Danone, gdzie przez ponad 11 lat rozwijał swoje umiejętności zawodowe jako dyrektor zakupów, dyrektor sprzedaży oraz country manager na kraje bałtyckie. Był również związany z firmą Tchibo, w której odpowiadał za sprzedaż na terenie Polski i w krajach bałtyckich, a także rozwijał sprzedaż w firmie GSK na stanowisku dyrektora sprzedaży. 

tags: