RECYKLING – JAKUB KUSZEWSKI
Jakub Kuszewski, Country Manager, Forbo Flooring Polska
Czy recykling to pobożne życzenie czy nieodłączny dziś element budowania konkurencyjności?
Zdecydowanie tak. Teraz, żeby odnieść sukces trzeba zatoczyć koło i myśleć o produkcie od fazy projektowania po koniec cykl zużycia produktu – co się z nim stanie kiedy będziemy chcieli lub musieli go wymienić. Przy coraz większej świadomości konsumentów jest to dla nich ważne co nabywają i co się stanie z tym produktem kiedy zakończy swój żywot. Zawartość recyklatów to nic złego, to nie są śmieci, to dobrze świadczy o producencie, który go używa zamiast zasilać hałdy z odpadami.
Ile odpadów zużywają firmy do produkcji materiałów?
W Forbo Flooring używamy obecnie okolo 80% odpadów produkcyjnych. 23% naszych wykładzin podłogowych składa się wagowo z materiałów pochodzących z recyklingu, przy czym niektóre pojedyncze produkty zawierają aż 89% materiałów pochodzących z recyklingu. Nasz program ZERO WASTE ma doprowadzić docelowo do 100% wykorzystania odpadów post produkcyjnych.
Jak je pozyskują?
Używamy w zdecydowanej większości recyklatów z naszych odpadów produkcyjnych oraz z krajowych programów take-back (odbieramy nasze wykładziny, które zakończyły swój cykl życia lub materiał pozostały po instalacji). Wtedy jestesmy pewni ich jakości oraz zawartości. W jednym przypadku naturalnej wykładziny Marmoleum Cocoa pozyskujemy łupiny kakaowca, które po poddaniu obróbce używane są do gotowego produktu.
Na jakie przeszkody napotykają, w tym prawne?
Nie dostrzegam przeszkód, to nasza dobra wola oraz myślenie o przyszłości naszej, naszych bliskich, kolejnych pokoleń. W coraz większej ilości krajów legislatorzy wymagają okreslonej zawartości recyklatu w gotowym produkcie więc niejako producenci są zmuszani do myślenia o obiegu zamkniętym, a zarazem użyciem syrowaca z recyklingu. Jako nabywcy musimy i wymagamy od naszych dostawców wszelkich surowców informacji czy wykorzystują recyklaty i jaki mają pomysł na ten produkt po zakończeniu jego użytkowania, jak go poddać ponownej obróbce.
Jak zintegrować środowisko, bo przecież do recyklingu trzeba kooperacji wielu podmiotów?
I tak i nie. W znaczącej większości zużywamy własne odpady, ale pozostale 20% zamiast wyrzucić na wysypisko staramy się zagospodarować z podmiotami trzecimi. Np. część odpadu spodu bitumicznego z płytek dywanowych jest odbierana przez producenta mas bitumicznych, które są używane do łatania dziur w drogach. W innym przypadku wysyłamy pozostalości włókien do jego producetna, który produkuje z nich kolejne włókna, ktore uzywamy do produckji. Wystarczy dobra wola, wspólna idea i pewne nakłady, które z pewnością się zwrócą, a na pewno przysłużą się budowaniu wartości marki.
Jakie działania są niezbędne, by recykling mógł zyskać skalę?
Czy to się w ogóle opłaca?
Zdecydowanie tak.