Realizacja Morskiego Terminala Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej przebiega zgodnie z planem. Prace prowadzone są równolegle zarówno przy części rafineryjnej, jak i przy samym terminalu. W ostatnim czasie wykonano m.in. roboty żelbetowe związane z nadbudową nabrzeża oraz nadbudową pomostów przeładunkowych czy montaż konstrukcji stalowej pomostów komunikacyjnych. Tym samym zrealizowano już 50% inwestycji.
Projekt zakłada budowę około 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metrów i szerokości do 17,6 metrów. Na nabrzeżu powstaną dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Poza tym do wykonania są m.in. budynki, gdzie znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem, a także rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią. Inwestorem budowy jest Grupa ORLEN. Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI. Generalny wykonawca działa w tzw. formule „pod klucz”.
W ostatnim czasie Grupa NDI wykonała m.in. prace kafarowe, prace palowe związane z nadbudową nabrzeża oraz elementy żelbetowe związane z nadbudową pomostów przeładunkowych czy nadbudową samego nabrzeża. Zrealizowano również posadowienie pod pomosty komunikacyjne oraz posadowienie późniejszego dalbowiska. Dodatkowo powstały konstrukcje żelbetowe pomostów komunikacyjnych na których to zamontowano wcześniej sprefabrykowane konstrukcje stalowe. Wykonano też posadowienie budynku BZT wraz z płytą fundamentową. Dodatkowo wykonano również pale przemieszczeniowe pod późniejszy układ drogowy.
– Obecnie na terenie samego terminala wykonywane są prace podczyszczeniowe, zarówno na lądzie, jak i na części wodnej. Trwa montaż wyposażenia hydrotechnicznego: montowane są balustrady na pomostach komunikacyjnych. Dodatkowo na budynku BZT wykonywane są prace instalacyjne oraz murarskie. Rozpoczęliśmy też realizację przepustu w ramach przebudowy ulicy Sztutowskiej. Oprócz tego prowadzone są roboty na części rafineryjnej, między innymi prace fundamentowe, prace związane z montażem konstrukcji stalowych oraz prace związane z wykonywaniem elementów technologii między innymi montaż docelowych rurociągów technologicznych – mówi Maciej Klecha, Kierownik Budowy z Grupy NDI.
Budowa Morskiego Terminala Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej znajduje się w połowie realizacji. Procentowe zaawansowanie poszczególnych zadań na części terminala to około 60%, na części rafineryjnej 50%.
– W najbliższym czasie planujemy prace drogowe, między innymi przebudowę ulicy Sztutowskiej czy wykonanie docelowej nawierzchni na nabrzeżu. Na terenie Terminala przewidziane są prace branżowe oraz instalacyjne między innymi wykonywanie docelowych instalacji: wod-kan, elektrycznej, teletechnicznej czy przeciwpożarowej.
Dodatkowo przy części rafineryjnej planujemy dalszy montaż konstrukcji stalowych oraz prefabrykacji rurociągów. Na kolejne miesiące zaplanowaliśmy montowanie wyposażenia hydrotechnicznego, a w połowie roku całej technologii, między innymi ramion nalewczych na pomostach przeładunkowych – relacjonuje Maciej Klecha.
Realizacja inwestycji poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji biobenzyny i biodiesela oraz transportu produktów powstających w rafinerii w Gdańsku. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Terminal umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych czy paliw żeglugowych. Budżet projektu to ponad pół miliarda złotych.
Materiały prasowe NDI