1. Home
  2. News
  3. Modernizacja Stacji Warszawa Zachodnia, czyli fundamenty pod przyszłość transportu
Modernizacja Stacji Warszawa Zachodnia, czyli fundamenty pod przyszłość transportu
0

Modernizacja Stacji Warszawa Zachodnia, czyli fundamenty pod przyszłość transportu

0

Firma Soletanche zrealizowała istotny zakres prac w ramach jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce – przebudowy Stacji Warszawa Zachodnia. Na zlecenie generalnego wykonawcy, firmy Budimex S.A., zaprojektowano i wykonano fundamenty oraz podziemną obudowę całego nowego obiektu, obejmującą perony, halę dworcową, przejście podziemne oraz tunel tramwajowy zlokalizowany na poziomie -2.

Zastosowane technologie geotechniczne

W trakcie realizacji wykorzystano zaawansowane technologie geotechniczne, które pozwoliły na dostosowanie konstrukcji do skomplikowanych warunków gruntowo-wodnych oraz wysokich wymagań inwestycyjnych:

  • zastosowano ściany szczelinowe o grubości od 60 do 100 cm i głębokości do 27 m,
  • wykonano 128 baret o przekroju od 120 do 150 cm,
  • zastosowano przesłony przeciwfiltracyjne typu jet-grouting,
  • wykonano pale CFA pod podpory kładki pieszej łączącej dzielnice Wolę i Ochotę,
  • zamontowano kotwy gruntowe wzmacniające elementy konstrukcyjne.

Wyzwania technologiczne

O najważniejszych wyzwaniach inżynieryjnych oraz zastosowanych rozwiązaniach technologicznych opowiedziano w materiale filmowym z udziałem członków zespołu projektowego Soletanche: Wiktorii Rzońcy (asystentki projektanta) oraz Mateusza Lecha (inżyniera budowy). Wskazano na konieczność zachowania najwyższych standardów trwałości, dokładności i bezpieczeństwa konstrukcji, przy jednoczesnym prowadzeniu prac w bezpośrednim sąsiedztwie czynnej infrastruktury kolejowej.

Kontynuacja prac – nowy tunel tramwajowy

Obecnie prowadzone są prace nad kolejnym etapem inwestycji – wykonaniem posadowienia nowego odcinka podziemnego tunelu tramwajowego w dzielnicy Ochota, który połączy Stację Warszawa Zachodnia z nowo powstającą trasą tramwajową w kierunku Wilanowa.

Projekt Soletanche realizowany jest we współpracy z konsorcjum firm: Grupa ZUE S.A. oraz Fabe Polska Sp. z o.o., na zlecenie inwestorów: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.. Za projekt architektoniczny odpowiada DWAA ARCHITEKCI Sp. z o.o.

Dla mieszkańców i przyszłości miasta

Zrealizowane prace stanowią fundament nowoczesnej infrastruktury transportowej Warszawy. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym możliwe będzie usprawnienie codziennego przemieszczania się mieszkańców stolicy oraz osób przyjezdnych, a także zwiększenie dostępności komunikacyjnej kluczowych obszarów miasta.

tags: