
DROGOWY PLAC BUDOWY 2025 – DROGI SAMORZĄDOWE
Na wsparcie inwestycji obejmujących budowę, przebudowę lub remont dróg lokalnych w całym kraju zostanie przeznaczone w tym roku 2,7 mld zł. Po raz pierwszy w obszarze wsparcia znalazły się drogi o znaczeniu obronnym, a zadania położone na terenach popowodziowych otrzymały zwiększone dofinansowanie.
Rozwój lokalnej infrastruktury drogowej stanowi działanie komplementarne do inicjatyw podejmowanych na szczeblu krajowym w odniesieniu do budowy systemu autostrad i dróg ekspresowych, przyczyniając się do stworzenia spójnego i zintegrowanego systemu transportowego.
Źródła finansowania
Źródła finansowania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg to wpłaty pochodzące z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), dotacje z budżetu państwa (w tym z części budżetu, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej), Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa. Ponadto Fundusz może zostać zasilony środkami pochodzącymi z przekazania skarbowych papierów wartościowych, a także dobrowolnych wpłat na rzecz Funduszu, np. przez spółki, w których udziały albo akcje posiada Skarb Państwa.
Środki przekazywane przez Ministra Obrony Narodowej będą w pierwszej kolejności przeznaczane na realizacje inwestycji na drogach istotnych dla obronności państwa.
Tak duże wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe dzięki solidarnemu finansowaniu Funduszu zarówno przez budżet państwa, jak i państwowe osoby prawne i jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. W ten sposób powstało narzędzie o niespotykanej dotychczas skali, pozwalające szczególnie na pomoc mniej zamożnym samorządom w rozwoju ich infrastruktury transportowej i poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg środki przekazywane są na zasadach konkursowych, głównie na dofinansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg powiatowych i gminnych. Wsparcie będzie przyznawane na podstawie wniosków o dofinansowanie, składanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach naborów przeprowadzanych na terenie każdego województwa.
2,7 mld zł wsparcia na drogi samorządowe
Zadania samorządowe na drogach powiatowych i gminnych, którym przyznano dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w 2025 r., zostały zatwierdzone. Na wsparcie inwestycji obejmujących budowę, przebudowę lub remont dróg lokalnych w całym kraju zostanie przeznaczone 2,7 mld zł. Zwiększone dofinansowanie otrzymały zadania położone na terenach popowodziowych.
Wsparcie finansowe z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na realizację zadań na drogach powiatowych wyniesie 1,2 mld zł, a na drogi gminne przyznano 1,5 mld zł. Środki te pozwolą na wykonanie 1520 inwestycji: 453 na drogach powiatowych oraz 1067 na drogach gminnych.
Pieniądze z RFRD będą wspierać budowę, przebudowę lub remont 2,1 tys. km dróg powiatowych i gminnych, z tego 1,05 tys. km dróg powiatowych oraz 1,05 tys. km dróg gminnych.
Podstawowy cel wsparcia inwestycji samorządowych z RFRD stanowią poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej oraz zmniejszenie skali wykluczenia komunikacyjnego.
Dofinansowanie z RFRD zadań powiatowych i gminnych jest uzależnione od dochodów jednostek samorządu terytorialnego: im niższy dochód podatkowy, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie może wynieść do 80 proc. kosztów realizacji zadania.
Na obszarze gmin objętych stanem klęski żywiołowej wprowadzonym w związku z powodzią, do której doszło we wrześniu 2024 r., poziom dofinansowania został zwiększony do 100 proc. wartości zadania. Decyzja Prezesa Rady Ministrów była możliwa dzięki zmianom przyjętym w ustawie z 1 października 2024 r. o zmianie ustawy oszczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw. Na ten cel trafiły środki z pozostającej w dyspozycji Prezesa Rady Ministrów rezerwy, wynoszącej 5 proc. wartości RFRD na 2025 rok.
RFRD – obszary wsparcia
Środki Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg są przekazywane na:
• dofinansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg powiatowych i dróg gminnych;
• dofinansowanie budowy mostów lokalizowanych w ciągach drógwojewódzkich, powiatowych i gminnych;
• finansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg wojewódzkich,powiatowych i gminnych o znaczeniu obronnym;
• dofinansowanie zadań mających na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawoo ruchu drogowym – w ramach zadań powiatowych i gminnych;
• dofinansowanie budowy obwodnic lokalizowanych w ciągach drógwojewódzkich;
• dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg wojewódzkich, dróg powiatowych lub dróg gminnych, zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.
Opr. na podstawie materiałów Ministerstwa Infrastruktury
PODZIAŁ ŚRODKÓW RFRD W 2025 R. NA POSZCZEGÓLNE WOJEWÓDZTWA:
Województwo dolnośląskie – 192 mln zł:
- 81 mln zł na zadania powiatowe;
- 111 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 63 zadania: 22 powiatowe i 41 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 100 km dróg: 66 km powiatowych i 34 km gminnych.
Województwo kujawsko-pomorskie – 152 mln zł:
- 41 mln zł na zadania powiatowe;
- 111 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 102 zadania: 17 powiatowych i 85 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 145 km dróg: 58 km powiatowych i 87 km gminnych.
Województwo lubelskie – 258 mln zł:
- 129 mln zł na zadania powiatowe;
- 129 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyska 125 zadań: 26 powiatowych i 99 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 183 km dróg: 93 km powiatowych i 90 km gminnych.
Województwo lubuskie – 85 mln zł:
- 42 mln zł na zadania powiatowe;
- 43 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 64 zadania: 17 powiatowych i 47 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 64 km dróg: 33 km powiatowych i 31 km gminnych.
Województwo łódzkie – 143 mln zł:
- 64 mln zł na zadania powiatowe;
- 79 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyska 146 zadań: 51 powiatowych i 95 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 223 km dróg: 118 km powiatowych i 105 km gminnych.
Województwo małopolskie – 180 mln zł:
- 72 mln zł na zadania powiatowe;
- 108 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyska 201 zadań: 41 powiatowych i 160 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 191 km dróg: 76 km powiatowych i 115 km gminnych.
Województwo mazowieckie – 301 mln zł:
- 139 mln zł na zadania powiatowe;
- 162 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 103 zadania: 26 powiatowych i 77 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 137 km dróg: 58 km powiatowych i 79 km gminnych.
Województwo opolskie – 85 mln zł:
- 30 mln zł na zadania powiatowe;
- 55 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyska 41 zadań: 11 powiatowych i 30 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 32 km dróg: 17 km powiatowych i 15 km gminnych.
Województwo podkarpackie – 166 mln zł:
- 75 mln zł na zadania powiatowe;
- 91 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 64 zadania: 25 powiatowych i 39 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 106 km dróg: 62 km powiatowych i 44 km gminnych.
Województwo podlaskie – 202 mln zł:
- 114 mln zł na zadania powiatowe;
- 88 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyska 156 zadań: 58 powiatowych i 98 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 269 km dróg: 156 km powiatowych i 113 km gminnych.
Województwo pomorskie – 116 mln zł:
- 35 mln zł na zadania powiatowe;
- 81 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyska 66 zadań: 19 powiatowych i 27 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 128 km dróg: 49 km powiatowych i 79 km gminnych.
Województwo śląskie – 177 mln zł:
- 89 mln zł na zadania powiatowe;
- 88 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 84 zadania: 27 powiatowych i 57 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont prawie 105 km dróg: 44 km powiatowych i 61 km gminnych.
Województwo świętokrzyskie – 142 mln zł:
- 57 mln zł na zadania powiatowe;
- 85 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 74 zadania: 21 powiatowych i 53 gminne, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 64 km dróg: 33 km powiatowych i 31 km gminnych.
Województwo warmińsko-mazurskie – 166 mln zł:
- 83 mln zł na zadania powiatowe;
- 83 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyska 120 zadań: 47 powiatowych i 73 gminne, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 173 km dróg: 85 km powiatowych i 88 km gminnych.
Województwo wielkopolskie – 232 mln zł:
- 116 mln zł na zadania powiatowe;
- 116 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 73 zadania: 34 powiatowe i 39 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 135 km dróg: 87 km powiatowych i 48 km gminnych.
Województwo zachodniopomorskie – 101 mln zł:
- 35 mln zł na zadania powiatowe;
- 66 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyska 38 zadań: 11 powiatowych i 27 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 55 km dróg: 20 km powiatowych i 35 km gminnych.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury