1. Home
  2. Komentarze
  3. SZEREG REALNYCH IMPULSÓW
SZEREG REALNYCH IMPULSÓW
0

SZEREG REALNYCH IMPULSÓW

0

Rząd ogłosił program „Polskie Morze”. Jak potencjalny wpływ programu na sektor budownictwa infrastrukturalnego w rejonie wybrzeża ocenia Ryszard Trykosko? Które komponenty programu mogą mieć najistotniejsze przełożenie na rynek usług projektowych i budowlanych? Jakie wyzwania instytucjonalne, prawne lub wykonawcze mogą opóźniać lub komplikować realizację zamierzeń? W jakim modelu powinny być realizowane tego typu programy?

Program „Polskie Morze” to bezprecedensowy plan rozwoju polskiego wybrzeża – zarówno w wymiarze infrastrukturalnym, jak i strategicznym. Dla firm budowlanych aktywnych w tym regionie oznacza on szereg realnych impulsów rozwojowych. Jako Grupa NDI już dziś uczestniczymy w kluczowych inwestycjach wspierających rozwój sektora morskiego – realizujemy m.in. budowę terminalu T5 w Porcie Gdańsk, który stanie się jednym z najnowocześniejszych terminali kontenerowych w tej części Europy. To pokazuje, że potencjał inwestycyjny nie jest jedynie zapowiedzią, ale już teraz znajduje swoje odzwierciedlenie w konkretnych projektach.

Z naszej perspektywy największy wpływ na sektor budownictwa infrastrukturalnego będą miały dwa komponenty programu: rozbudowa portów oraz rozwój morskiej energetyki wiatrowej. Te inwestycje wymagają zaawansowanej inżynierii lądowej i morskiej, a także efektywnego zarządzania złożonymi projektami. Istotną rolę odgrywa także przemysł stoczniowy. Grupa NDI prowadzi obecnie budowę nowoczesnych hal produkcyjnych na terenie PGZ Stoczni Wojennej – projekt, który wpisuje się w potrzebę modernizacji i unowocześniania zaplecza przemysłowego. Równie ważne są inwestycje intermodalne, jak budowa terminalu intermodalnego w Gdyni – kluczowego ogniwa integrującego transport morski z lądowym i kolejowym.

Z naszego doświadczenia wynika, że największym wyzwaniem są kwestie formalnoprawne. Skomplikowane procedury administracyjne, przeciągające się procesy uzyskiwania decyzji środowiskowych czy trudności z koordynacją inwestycji realizowanych przez różne podmioty publiczne – wszystko to może znacząco opóźniać projekty. Dodatkowo branża mierzy się z ograniczoną dostępnością wykwalifikowanej kadry – zarówno inżynierskiej, jak i wykonawczej – co już teraz wpływa na tempo prac w wielu miejscach.

W naszej opinii programy tej skali i znaczenia, takie jak „Polskie Morze”, powinny być przede wszystkim realizowane przez sektor publiczny. Skala, strategiczne znaczenie oraz cele długoterminowe w zakresie bezpieczeństwa gospodarczego i energetycznego Polski wymagają silnego zaangażowania państwa. Inwestycje w infrastrukturę morską, energetyczną czy obronną nie są typowymi projektami rynkowymi – to przedsięwzięcia o znaczeniu narodowym, które powinny pozostać pod kontrolą publiczną. Oczywiście współpraca z doświadczonymi partnerami prywatnymi, takimi jak Grupa NDI, pozostaje kluczowa na etapie realizacji. Jednak to państwo powinno pełnić funkcję lidera: definiować priorytety, zabezpieczać finansowanie i nadzorować spójność całego programu. Tylko wtedy można skutecznie realizować cele strategiczne, nie podporządkowując ich wyłącznie logice rynkowej.


RYSZARD TRYKOSKO Inżynier budownictwa, menedżer i działacz społeczny. Absolwent Politechniki Gdańskiej, gdzie ukończył Wydział Budownictwa Lądowego oraz studia menedżerskie. Rzeczoznawca budowlany, ekspert w zakresie inwestycji infrastrukturalnych i mieszkaniowych, ceniony za umiejętność budowania efektywnych zespołów. Pełni funkcję Wiceprezesa ds. Rozwoju Biznesu NDI. Aktywnie angażuje się w działalność branżową – był wieloletnim Przewodniczącym Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa oraz założycielem i Przewodniczącym Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa. Obecnie Przewodniczący Rady Fundacji PZITB.