ROZWIĄZANIA ULMA NA BUDOWIE DROGI EKSPRESOWEJ S19

Realizowany na Podkarpaciu odcinek drogi ekspresowej S19 Babica–Jawornik, o długości ok. 11,6 km, to kluczowy fragment korytarza Via Carpatia, który usprawni połączenia na osi północ–południe i odciąży ruch lokalny na dawnej DK19, stanowiąc jednocześnie ważne ogniwo do budowy dalszych odcinków trasy w kierunku granicy ze Słowacją.

Ze względu na skomplikowane ukształtowanie terenu w ramach realizacji inwestycji powstaje wiele wymagających obiektów inżynieryjnych, w tym ES-17, ES-19, ES-22.1, ES-22.2 oraz ES-24, do których budowy rozwiązania oparte na technologii nasuwania podłużnego oraz metodzie nawisowej dostarcza firma ULMA.

Niezawodne systemy
Pięcioprzęsłowy obiekt ES-17 położony jest w trudnych warunkach terenowych, nad głębokim jarem. Jednodźwigarowy ustrój o przekroju skrzynkowym, o stałej wysokości konstrukcyjnej, dostosowano do zakładanej technologii budowy – nasuwania podłużnego. Firma ULMA posiada wieloletnie doświadczenie oraz specjalistyczne rozwiązania w zakresie tej metody, które pozwoliły na optymalizację procesu realizacji obiektu. W tym celu wykorzystywane są sprawdzone rozwiązania oparte na hydraulicznym siłowniku ułatwiającym szybkie rozdeskowanie wykonanego ustroju nośnego. Deskowanie dla ścian i płyty skrzynkowego przekroju ustroju nośnego stanowi system ENKOFORM HMK, który wspomagany układem wsporników rolkowych umożliwia przejazd deskowania pod płytą z jednego segmentu na kolejny.

Obiekt ES-19 również został zrealizowany w technologii nasuwania podłużnego z wykorzystaniem rozwiązań ULMA, podobnie jak obiekty sześcioprzęsłowe ES-22.1 oraz ES-22.2. Najdłuższy z nich, ES-22.1, ma ponad 320 m długości i przęsła o rozpiętości 60 m między podporami. Długość wytwórni dla tego obiektu wynosiła z kolei 30 m. Systemy ULMA świetnie sprawdziły się przy tak dużych gabarytach obiektu.

Ustrój nośny obiektu ES-24 wykonywany jest z kolei metodą nawisową z wykorzystaniem wózków CVS, które zostały zawieszone nad podporami P2, P3 i P4. Wózek betonowania nawisowego CVS to idealne rozwiązanie do realizacji ustroju mostów o dużych rozpiętościach, jeżeli podparcie konstrukcji wsporczej na gruncie jest utrudnione przez warunki terenowe. Budowa wózków opiera się na niezwykle uniwersalnym systemie MK, dzięki czemu można je dostosować do każdego kształtu i rozmiaru segmentów. W przypadku obiektu ES-24 warto w tym kontekście podkreślić niecodzienną i dużą geometrię skrzynki w przekroju poprzecznym ustroju nośnego (szerokość nad podporą P2 w ynosi 1 5,3 m , a wysokość 10,0 m ), z którą doskonale poradził sobie system CVS. Ponadto odpowiednio dobrane systemy hydrauliczne znacznie usprawniają pracę i skracają czas wykonywanych etapów konstrukcji.

Odcinek drogi ekspresowej S19 Babica–Jawornik to nie tylko obiekty znajdujące się w trudnych warunkach terenowych. Realizowanych jest także wiele obiektów, których ustroje nośne wykonywane są z zastosowaniem podparcia stacjonarnego. Do takich obiektów zalicza się WD-14 czy WD-23, w przypadku których firma ULMA dostarcza system wież T-60 do podparcia elementów systemu ENKOFORM HMK. W połowie 2025 r. cały odcinek Babica–Jawornik był zrealizowany w przybliżeniu w połowie, przyspieszono także montaż ustrojów nośnych na wielu obiektach, jak wspomniane wcześniej ES-17, ES-19, ES-22.1, ES-22.2 oraz ES-24. Na jednej z najwyższych estakad (ES-19) w sierpniu 2025 r. odnotowano ponad 70 proc. zaawansowania robót.

Elastyczność w trudnym terenie
Realizacja drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica–Jawornik to jedna z najbardziej wymagających inwestycji drogowych w Polsce, zarówno pod względem skali, jak i trudnych warunków geologicznych. Sprawne prowadzenie prac w tym niezwykle skomplikowanym terenie możliwe jest dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii i sprzętu, a także doświadczeniu i wsparciu zespołu profesjonalistów firmy ULMA. Warto podkreślić, że projekt ten stanowi nie tylko istotny krok w rozwoju infrastruktury Podkarpacia, ale także ważny element międzynarodowego korytarza Via Carpatia, który w przyszłości wzmocni pozycję Polski w europejskiej sieci transportowej.