STRABAG i Cement Ożarów z przełomowym projektem niskoemisyjnej nawierzchni betonowej na autostradzie A2

Pierwsze w Polsce zastosowanie dwóch różnych cementów w dwuwarstwowej konstrukcji drogowej – redukcja śladu węglowego o ponad 40%

STRABAG Polska, jako generalny wykonawca, oraz Cement Ożarów S.A., producent cementu i hydraulicznych spoiw drogowych, po raz kolejny potwierdzają pozycję liderów w dziedzinie niskoemisyjnego budownictwa infrastrukturalnego. Na odcinku autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec zastosowano po raz pierwszy w Polsce technologię MILKY WAY 2.0, wykorzystującą dwa różne cementy w konstrukcji dwuwarstwowej nawierzchni betonowej.


Dwuwarstwowa nawierzchnia – technologia przyszłości

Na pilotażowym odcinku autostrady A2:

  • Dolna warstwa została wykonana z Cementu HUTNICZEGO CEM III/A 42,5 N-LH/HSR/NA,
  • Górna warstwa – z Cementu JASNEGO CEM II/B-S 42,5 R-NA.

To pionierskie w skali kraju rozwiązanie, nazwane MILKY WAY 2.0, pozwoliło na redukcję śladu węglowego konstrukcji o ponad 40% CO₂eq w porównaniu z tradycyjnymi technologiami opartymi na cemencie CEM I.

– „Byliśmy pierwsi w kraju, którzy zaczęli stosować niskoemisyjne betony produkowane we własnych wytwórniach. Teraz idziemy o krok dalej – wdrożyliśmy cement CEM III, dotąd niedopuszczony do nawierzchni drogowych. Dzięki uzyskaniu zgód GDDKiA i wsparciu Politechniki Białostockiej powstał testowy, 900-metrowy odcinek o wydłużonej gwarancji” –
podkreśla Krzysztof Zadrożny, Dyrektor Oddziału Nawierzchni Betonowych STRABAG.


Synergia technologii i odpowiedzialności środowiskowej

Na budowanym odcinku autostrady A2 wykonano już blisko 19 km nawierzchni betonowej w technologii MILKY WAY, opartej na cemencie JASNY (CEM II/B-S 42,5 R-NA).
Wersja MILKY WAY 2.0 to rozwinięcie tej koncepcji – dwuwarstwowa konstrukcja, w której zastosowano dwa cementy o obniżonej emisyjności CO₂.

– „Jesteśmy dumni, że pierwsi w Polsce dostarczyliśmy rozwiązania produktowe do budowy dwuwarstwowych dróg autostradowych o obniżonym śladzie węglowym. Wprowadzając MILKY WAY 2.0 z użyciem cementu hutniczego, udało się ograniczyć emisję o ponad 40% w porównaniu do konstrukcji na cemencie CEM I” –
mówi Krzysztof Pytel, Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Segmentu Infrastruktura, Cement Ożarów S.A.

Fragment odcinka wykonanego w tej technologii został zatwierdzony przez GDDKiA po przeprowadzeniu szerokich badań wytrzymałościowych i trwałościowych, które potwierdziły przydatność cementu CEM III/A do warstw konstrukcyjnych dróg.


Cementy niskoemisyjne – nowy standard w budownictwie drogowym

W projekcie autostrady A2 zastosowano cementy:

  • CEM II/B-S 42,5 R-NA (JASNY) oraz
  • CEM III/A 42,5 N-LH/HSR/NA (HUTNICZY),

zawierające mielony granulowany żużel wielkopiecowy, który znacząco ogranicza emisję CO₂ i minimalizuje ryzyko reakcji alkalia-krzemionka (ASR). Badania potwierdziły, że cementy te zwiększają trwałość betonu, poprawiają jego odporność na korozję i zapewniają większe bezpieczeństwo eksploatacji.

Analiza cyklu życia (LCA) wykazała, że zamiana tradycyjnego cementu CEM I na cementy JASNY i HUTNICZY pozwala zmniejszyć ślad węglowy o ponad 40% dla etapów produkcji A1–A3.


Cement Ożarów: innowacja napędzana odpowiedzialnością

– „Branża cementowa stoi przed wielkimi wyzwaniami klimatycznymi i regulacyjnymi. Właśnie w takich momentach rodzą się innowacje. MILKY WAY i jego nowa generacja MILKY WAY 2.0 to doskonały przykład technologii przyszłości, przygotowanej z myślą o dwuwarstwowych, trwałych i niskoemisyjnych nawierzchniach” –
komentuje Artur Paszkowski, Dyrektor ds. Doradztwa Technicznego i Rozwoju, Cement Ożarów S.A.


Autostrada A2 – projekt, który wyznacza nowe standardy

Umowa na budowę odcinka Siedlce Zachód – Malinowiec (ok. 19 km) została podpisana przez STRABAG i GDDKiA 14 kwietnia 2021 r. w formule „projektuj i buduj”.
Projekt obejmuje trasę dwujezdniową z rezerwą pod trzeci pas ruchu, węzeł Siedlce Południe (Borki), dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP), obwód utrzymania autostrady, drogi techniczne oraz systemy ochrony środowiska i bezpieczeństwa.

Po pozytywnych doświadczeniach z technologii MILKY WAY zdecydowano o budowie odcinka doświadczalnego z zastosowaniem dwóch różnych cementów, co otwiera nową erę w polskim drogownictwie.


Nagroda TOP BUILDER 2025

Technologia MILKY WAY została wyróżniona prestiżową nagrodą TOP BUILDER 2025, przyznawaną za wysoką jakość, innowacyjność, zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo, użyteczność i wpływ społeczny.


STRABAG i Cement Ożarów – wspólna wizja zrównoważonej przyszłości

Współpraca obu firm stanowi przykład skutecznej synergii nauki, technologii i odpowiedzialności środowiskowej. Projekt MILKY WAY 2.0 to nie tylko innowacja techniczna, ale także konkretna odpowiedź na globalne wyzwania klimatyczne w branży budowlanej.