TO NASZ CZAS!
Mój priorytet to utrzymać okręt ACCIONA płynący śmiało i bezpiecznie do przodu, wpływający na nowe wody ze zgrana załoga oraz realizujący nowe cele. Z KATARZYNA UNOLD, Dyrektor Zarzadzajaca w ACCIONA, rozmawia Danuta Burzynska, Redaktor Naczelna „Buildera”
Danuta Burzyńska: Czas pandemii to zauważalny intensywny rozwój spółki deweloperskiej ACCIONA, która ma ambicje bycia liczącym się ogólnopolskim graczem. Jakie najważniejsze stymulatory miały wpływ na tak dynamiczny rozwój firmy?
Katarzyna Unold: ACCIONA jest deweloperem, który od 30 lat realizuje inwestycje deweloperskie na te-renie Warszawy. Rok 2020 oraz 2021 to dla nas przełomowy okres, ponieważ charakteryzuje się on wzmożonym rozwojem oraz ekspansją na nowe rynki w Polsce. Do ekspansji i dynamicznego rozwoju firmy szykowaliśmy się miesiącami, nie są to pochopne działania. Chcemy budować silną obecność ACCIONA w Polsce, by móc realizować ciekawe projekty w nowych miastach oraz lokalizacjach, ciągle oferując mieszkańcom wysoki standard inwestycji i mieszkań. Można powiedzieć, że to szalone decyzje w tak szybko zmieniających się warunkach, z jakimi mierzyliśmy się podczas pandemii, jednak moim zdaniem obecny czas stwarza wiele szans do rozwoju. Sądzę również, że to najwyższa pora dla ACCIONA na ten krok, który planujemy już dłuższy czas. To nasz czas!
D.B.: Jaka strategia przyświeca tym zamierzeniom?
K.U.: ACCIONA ma bardzo dobrą reputację jako zaufany partner realizujący jakościowe inwestycje w Warszawie. Chcemy ciągle budować jakościowo i by nasze realizacje dawały przyszłym mieszkańcom poczucie komfortu oraz bezpieczeństwa. W tej strategii trwamy, intensyfikując ilość inwestycji i rynków, na których rozpoczynamy nowe inwestycje. Wzmacniamy także działania sprzedażowe. Nasza strategia zakłada rozwój biznesu poprzez realizację nowych projektów oraz intensyfikację naszych działań w obszarze pozyskiwania nowych gruntów w nowych lokalizacjach (np. Trójmiasto i poza Warszawą, ale ciągle w aglomeracji warszawskiej – czyli w Pruszkowie). Kolejnym mocnym punktem nowej strategii rozwoju obok zwiększenia ilości inwestycji jest ich dywersyfikacja. W tym samym czasie realizujemy inwestycje skierowane do różnych grup docelowych. Nasze portfolio projektów w trakcie sprzedaży jest zdywersyfikowane, gdzie wcześniej często koncentrowaliśmy się tylko na jednej inwestycji w danym momencie. Dodatkowo aktywnie ciągle poszukujemy nowych gruntów pod kolejne budowy. Także rośniemy i zwiększamy naszą obecność na rynku.
W 2020 roku odważnie rozpoczęliśmy budowę oraz sprzedaż inwestycji U-City Residence w zasadzie na chwilę przed pierwszymi lockdownami w Polsce. Jednocześnie prowadziliśmy sprzedaż projektu AR4 w Wilanowie, która szła bardzo dynamicznie. Rozpoczęliśmy także powiększanie naszego zespołu i budowanie oddziału w Trójmieście.
B.: Czyli bieżący rok to czas ekspansji na nowe lokalizacje?
K.U.: Zgadza się, rok 2021 zapisze się jako czas ekspansji na nowe rynki i rok kolejnych, nowych inwestycji. Pierwszy raz od 30 lat ACCIONA wyszła poza Warszawę oraz rozpoczęła realizację trzech kolejnych projektów – wszystkich na nowych rynkach (osiedle BLANCO w Pruszkowie, gdzie trwa już sprzedaż i gdzie rozpoczynamy budowę już w tym roku czy Kamienna Grobla w Gdańsku, planowana jest też inwestycja w Gdyni).
Wracając do Pani pierwszego pytania, największym stymulatorem dla tak licznych zmian i intensyfikacji działań w tak krótkim okresie jest chęć rozwoju ACCIONA w Polsce – firmy o mocnej pozycji oraz rozpoznawalności w Warszawie, zaufanego dewelopera o renomie, który projektuje tak, by żyło nam się lepiej. Chcemy budować nowe standardy deweloperskie nie tylko w Warszawie.
D.B.: Na które projekty mieszkaniowe w tak bogatym portfelu realizowanych przez Państwa inwestycji zwróciłaby Pani szczególną uwagę i dlaczego? Co je wyrónia? Jak wpisują się w strategię zrównoważonego rozwoju?
K.U.: Od lat nasze realizacje to głównie wielorodzinne osiedla mieszkaniowe o niższej zabudowie, z ogrodami, tarasami i balkonami, otoczone terenami zielonymi, w bardzo atrakcyjnych lokalizacjach, często z dużym patio w ramach osiedla, placem zabaw, klubem mieszkańców. Wystarczy spojrzeć na sześć naszych inwestycji, które powstały w Miasteczku Wilanów w Warszawie (Atmosfera Apartamenty, Moja Atmosfera, Atmosfera Atelier, Nova Atmosfera, B8 oraz ostatnia inwestycja – AR4), czy osiedle Leśne na Bemowie – które to projekty były realizowane kilka, nawet kilkanaście lat temu – ciągle jest to architektura doceniana nie tylko przez mieszkańców, ale także przez naszą branżę i architektów.
Obecny portfel realizowanych przez nas inwestycji jest bardzo zdywersyfikowany, co sprawia, że nasze projekty pozostają interesujące nie tylko dla klientów indywidualnych, ale także inwestycyjnych. Ciągle skupiamy się na tym, z czego jesteśmy znani, czyli na budownictwie mieszkaniowym projektowanym tak, by zapewnić naszym mieszkańcom najwyższy komfort życia codziennego, a co za tym idzie – lepszą przyszłość.
Aktualnie prowadzimy sprzedaż dwóch inwestycji. Są to U-City Residence w Warszawie oraz osiedle BLANCO w Pruszkowie. W tym roku przekazujemy także do odbiorów przez właścicieli dwie inwestycje: AR4 w Miasteczku Wilanów przy alei Rzeczypospolitej 4 i właśnie U-City Residence powstające w willowej części dzielnicy Warszawa –Ursus. W ramach AR4 powstało 116 mieszkań oraz 10 lokali usługowych, natomiast w ramach U-City Residen-ce 171 mieszkań. Warto wspomnieć, e osiedle U-City Residence powstało w oparciu o projekt jednej z najbardziej znanych i docenianych polskich pracowni architektonicznych – Kuryłowicz&Associates.
Dodatkowo ruszamy z realizacją inwestycji blisko centrum/starego miasta w Gdańsku, czyli Kamienna Grobla, gdzie przeprowadzimy adaptację budynków starych fabryk, dostosowując je do biur, punktów usługowych i mieszkań w stylu loftowym, ale z wyższej półki. To bardzo interesująca realizacja, ponieważ powstaje nad brzegiem Motławy oraz łączy w sobie stare z nowym. Do budynków fabryki planujemy dobudować jeszcze jeden obiekt, już w nowoczesnym stylu, oferujący mieszkania inwestycyjne. Planujemy także w tym roku rozpoczęcie kolejnej inwestycji w Trójmieście i także osiedla mieszkaniowego, o czym będziemy w szczegółach in-formować już niebawem.
Wszystkie nasze inwestycje wpisują się w idee zrównoważonego rozwoju, gdyż już przy wyborze lokalizacji badamy potencjał danego miejsca pod kątem transportu, możliwości wykorzystania komunikacji publicznej czy też dostępności lokalnej infrastruktury. Dodatkowo w projektowaniu przykładamy dużą wagę do tego, by unikać tzw. wysp ciepła, by zieleń oraz bliskość obszarów zielonych zapewniała mieszkańcom komfort życia na osiedlu. Przy projektowaniu ważny jest dla nas układ mieszkań, by zapewnić mieszkańcom maksymalne doświetlenie lokali światłem dziennym. Rozwijamy także strategię zrównoważonego rozwoju, jeśli chodzi o o budownictwo i wykorzystanie materiałów budowlanych do wykonywania naszych inwestycji, a także realizacji projektów odpowiedzialności społecznej biznesu, angażując się oraz inicjując akcje inspirujące innych do wsparcia lokalnych społeczności.
D.B.: A jak w Pani ocenie pandemia zmieniła w ogóle rynek nieruchomości i jak prognozuje Pani jego najbliższą przyszłość?
K.U.: Pandemia była zaskoczeniem dla nas wszystkich, a wiadomo, że żaden biznes nie lubi niepewności, którą właśnie wprowadziła pandemia oraz lockdowny. Jedyną receptą na przetrwanie i wyjście obronną ręką z tego typu sytuacji nagłych zmian jest szybka reakcja oraz możliwość dostosowania się do nowych warunków. Co nam w ACCIONA udało się znakomicie, ponieważ utrzymaliśmy planową realizację prac budowlanych, a także wdroży-liśmy plan naszego rozwoju.
Pod kątem sprzedaży widzimy, jak bardzo rynek reaguje na warunki ekonomiczne – w tym przede wszystkim inflację oraz niskie stopy procentowe. Z jednej strony trzymanie jakichkolwiek oszczędności w banku stało się nieopłacalne, z drugiej zaś obserwujemy dynamiczny wzrost cen mieszkań w miastach – w Warszawie jest to nawet ok. 9% w porównaniu do roku poprzedniego. Żaden produkt bankowy typu lokata czy konto oszczędnościowe nie oferuje takiego oprocentowania, a nie każdy będzie inwestował na giełdzie w związku z ryzykiem z tym związanym. Dodatkowo pomimo faktu, że w Polsce buduje się najwięcej w Europie, popyt ciągle jest olbrzymi i cały czas jest dość duża dysproporcja między zapotrzebowaniem a dostępnością mieszkań. Widzimy także, że rosnące ceny mieszkań w Warszawie kierują zainteresowanie sporej grupy klientów na przedmieścia stolicy – stąd na przykład niesamowite powodzenie inwestycji BLANCO, która cieszy się olbrzymim zainteresowaniem klientów, którzy zwracają uwagę przede wszystkim na cenę – tak bardzo konkurencyjną w stosunku do cen w Warszawie – i szukają większego mieszkania, jednak ich budżet w Warszawie pozwala jedynie na zakup kawalerki, gdzie w Pruszkowie przy takim samym budżecie mogą pozwolić sobie nawet na mieszkanie 3-pokojowe.
D.B.: Czy wykreowały się nowe trendy?
K.U.: Widzimy olbrzymie zainteresowanie mieszkaniami z ogrodami. Może to być skutek lockdownów, gdzie osoby z rodzinami, przede wszystkim małymi dziećmi, chcą mieć zabezpieczoną możliwość przebywania na świeżym powietrzu w przypadku powtórzenia się tego typu sytuacji. Ciągle dobrze sprzeda-ją się mieszkania inwestycyjne przewidziane na najem, czyli 2-pokojowe. Przejście na tryb pracy zdalnej czy hybrydowej miał duży wpływ na trendy na rynku mieszkań – widzimy większe zainteresowanie mieszkaniami 3- i 4-pokojowymi, gdzie dwie osoby dorosłe mogą spokojnie pracować zdalnie w ciągu dnia. Więcej osób szuka mieszkań w przystępniejszej cenie w lokalizacjach, które wcześniej nie były brane pod uwagę ze względu na położenie pracy. Teraz, gdy wiele firm utrzymało system pracy zdalnej, lokalizacja nie jest aż tak ważna. Ludzie także częściej zwracają uwagę na otoczenie inwestycji terenami zielonymi, najbliższą infrastrukturę oraz już same aspekty związane z mieszkaniem, skąd codziennie realizowana jest praca, np. doświetlenie mieszkania czy jego układ. Często słyszymy od klientów, jak ważne jest to, by przebywając całe dnie w mieszkaniu, pracując zdalnie, lokal był doświetlony cały dzień i by wokół była dostępna pełna infrastruktura z możliwością sprawnego dojazdu do centrum w razie potrzeby.
D.B.: Jakie zatem wyzwania stojąprzed rynkiem nieruchomości i deweloperami?
K.U.: Największym wyzwaniem stojącym przed deweloperami jest pozyskanie atrakcyjnych gruntów pod budowę nowych inwestycji. Popyt oraz konkurencja są olbrzymie, stąd ceny gruntów rosną, a ich dostępność jest ograniczona. Kolejnym dużym wyzwaniem stojącym przed deweloperami, ale też przed każdym biznesem, jest inflacja. Przy rosnących kosztach realizacji inwestycji długoterminowe planowanie finansowe jest trudniejsze. Zmieniają się też potrzeby klientów oraz ich oczekiwania względem inwestycji, jak też oczekiwania odnośnie do całego procesu zakupu mieszkania. Coraz więcej klientów jest zainteresowanych zakupem gotowego produktu – czyli lokalu już urządzonego, a nie w stanie deweloperskim.
D.B.: Jak ą rolę w budowaniu przewagi konkurencyjnej ACCIONY na polskim rynku odgrywa innowacyjność, transformacja cyfrowa, sztuczna inteligencja i nowe modele pracy oraz świadczonych usług?
K.U.: ACCIONA jest częścią międzynarodowej grupy działającej głównie w obszarach infrastruktury, energii odnawialnej oraz zrównoważonych rozwiązań w obszarze zarządzania zasobami. Naszym hasłem jest „Experts in designing a better future” – czyli „Eksperci w projektowaniu lepszej przyszłości”. Często posługujemy się także hasłem „Business as unusual”, czyli „Prowadzimy działalność biznesową niestandardowo” – mając zawsze z tyłu głowy wpływ naszej działalności na środowisko oraz lokalną społeczność – wartości, które nie są standardowymi wartościami w prowadzeniu biznesu.
Mając na uwadze zarówno obszar naszej działalności jako grupy, jak i nasz cel, by dostarczać nowoczesne, zrównoważone rozwiązania – wykorzystywanie nowych technologii, jak też poszukiwanie nowych zrównoważonych rozwiązań w grupie ACCIONA to bardzo ważny aspekt naszych działań. Rozwój ACCIONA w Polsce oraz wartości naszej grupy oznaczają dla nas rozwój nie tylko w rozumieniu wejścia na nowe rynki i realizacji nowych inwestycji. To także rozwój naszych pracowników, rozwój nowych działów oraz systemu pracy z użyciem nowych technologii. Rozbudowaliśmy zespół sprzedaży, powołując oddział ACCIONA w Gdańsku, zatrudniliśmy nowe osoby, w tym zostało utworzone stanowisko osoby odpowiedzialnej za marketing i PR oraz wsparcie sprzedaży, wprowadziliśmy nowe technologie w obszarze obsługi naszych klientów, który ciągle rozwijamy, by zbudować jak najlepsze doświadczenia klientów z naszą firmą i marką ACCIONA. Lata 2020/21 to zatem początek przełomowych zmian technologicznych w ACCIONA.
Innowacyjność to nie tylko korzystanie z nowych technologii, ale też nowe podejście do tradycji budowlanych. I tak na przykład w 2020 roku dostosowaliśmy święto wiechy nie tylko do warunków epidemicznych, ale także do naszych wartości – zorganizowaliśmy charytatywną wiechę w zupełnie nowej formule, do której zaprosiliśmy generalnego wykonawcę U-City Residence oraz studio architektoniczne autora projektu tej inwestycji, by wrócić nową formułą wiechy do korzeni tej przepięknej tradycji budowlanej – czyli zapewnienia mieszkańcom nowego budynku pomyślności.
Innowacyjność to również działa-nie w myśl strategii agile i lean, czyli ciągłe usprawnianie swojej pracy oraz elastyczne podejście do czynników zewnętrznych, które pozwala szybko dostosować się do nagłych sytuacji z naciskiem na pracę z ludźmi, ponieważ w pracy najważniejsi są ludzie – zarówno klienci, jak i nasz zespół oraz nasi współpracownicy.
Z tymi wartościami przyświecającymi ACCIONA jesteśmy firmą, która dynamicznie wkracza w etap rozwoju i ekspansji w Polsce oraz której poczynania na pewno warto śledzić, ponieważ chcemy być deweloperem będącym ekspertem w projektowaniu lepszej przyszłości dla nas wszystkich poprzez realizację ciekawych projektów deweloperskich.
D.B.: A co jest priorytetem dla Pani jako zarządzającej i dla spółki jeszcze na bieżący rok?
K.U.: Moich priorytetów na bieżący rok, w sumie został nam ostatni kwartał, jest kilka. Jednym z nich jest utrzymanie bezpiecznych warunków naszej pracy. Jako firma deweloperska chcemy dalej zaspokajać nie tylko szybko rosnący popyt na mieszkania, ale też potrzeby mieszkańców związane z nowym lokum – poprzez dobrą architekturę w dobrych lokalizacjach i inwestycje zrealizowane na wysokim poziomie. Ciągle naszym priorytetem w ACCIONA jest dalsza ekspansja oraz rozwój – to dość szerokie hasła, jednak nie są to działania jednorazowe, na to składa się nasza codzienna praca.
Dla mnie jako Dyrektorki Zarzdzającej priorytetem jest utrzymanie okrętu ACCIONA płynącego miało i bezpiecznie do przodu, wpływającego na nowe wody ze zgraną załogą oraz realizującego nowe cele.
Fot. arch. Acciona