SILNIEJSI RAZEM
Od prawej: PIOTR KOZINA, Dyrektor Zarządu,
ANNA KAMINSKA, Członek Zarządu,
JACEK KOWAL, Członek Zarządu, Grupa PSB Handel SA
Grzegorz Przepiórka: Jak podsumowaliby Państwo ubiegłoroczne wyniki? Było dobrze czy mogło być lepiej?
Piotr Kozina: W ujęciu wartościowym rok 2022 byl rekordowy zarówno dla Centrali PSB, jak i dla jej partnerów. Przychody spółki wyniosły 4,2 mld zł. Szacujemy, że łączne przychody partnerów będą bliskie 10 mld zł. Do tych efektów przyczynił się wzrost cen materiałów budowlanych – osiągnęły one niespotykane do tej pory poziomy, przy czym ich dynamika wyraźnie wyhamowała jesienią. W ujęciu wolumenowym mieliśmy do czynienia ze spadkiem sprzedaży w większości grup towarowych. Niemniej jednak był to dla nas dobry rok.
G.P.: Grupa PSB Handel znalazła się na podium – trzecie miejsce – w branżowym zestawieniu „Rzeczpospolita Lista 2000″. Jaką organizacją jest dzisiaj, po 25 latach działalności, Grupa PSB?
Anna Kaminska: Grupa przez ćwierć wieku funkcjonowania na rynku nie zmieniła swojej tożsamości. Pozostaje organizacją skupiającą polskie rodzinne firmy działające w sektorze dystrybucji budowlanej. Jesteśmy niekwestionowanym liderem w tzw. tradycyjnym kanale sprzedaży, skupiającym składy i hurtownie budowlane. Stale pniemy się w rankingu kanału nowoczesnego, który tworzą sieci marketów dom i ogród. Aktualnie zajmujemy czwarte miejsce, ale szybko skracamy dystans do sieci, która zajmuje trzecią pozycję. Markety Mrówka to bardzo nowoczesne placówki handlowe o zróżnicowanej powierzchni, adekwatnej do wielkości miejscowości, w których są zlokalizowane. Każdy z nich ma w swojej ofercie minimum kilka tysięcy pozycji towarowych. Centra budownictwa Profi to nasza elita wśród składów tworzących PSB. Są one zdolne do zaopatrzenia dowolnej inwestycji budowlanej.
G.P.: W ubiegłym roku za sterami Grupy stanął nowy zarząd. Co się zmieni, a co pozostanie w PSB niezmienne?
Jacek Kowal: Niezmienne pozostają: wiarygodność, transparentność, współpraca i partnerstwo. Chcemy być organizacją dobrze zarządzaną, reagującą bardzo szybko na zmieniające się warunki rynkowe. Przede wszystkim stawiamy na relacje z naszymi interesariuszami. Stawiamy na ludzi.
G.P.: W ramach nowej strategii do najważniejszych operacji należeć będą: dalszy rozwój cyfryzacji, poprawa warunków handlowych, nowoczesny marketing, sprawna komunikacja, programy szkoleniowe i motywacyjne dla pracowników oraz optymalizacja finansowa. Na jakim etapie są te działania?
P.K.: Wszystkie prace związane z wdrożeniem założeń nowej strategii są już prowadzone i są one na różnych etapach. Zarząd uczestniczy w negocjacjach nowych warunków handlowych. Szeregi Centrali zasilili profesjonalni managerowie regionów, a bieżącą współpracę z dostawcami i partnerami będą prowadzić category managerowie. Na szeroką skalę dokonujemy rozwoju integracji systemów placówek PSB i działań związanych z elektronicznym obiegiem dokumentów. Jesteśmy w trakcie procesu wyboru nowej agencji reklamowej oraz zaawansowanych prac nad nowym programem lojalnościowym. Wprowadzamy nowy program motywacyjny dla pracowników zależny od wyników firmy oraz poszczególnych działów. Intensywnie pracujemy nad obniżeniem kosztów.
G.P.: W związku z tym, jakie macie pomysły na optymalizację kosztową?
P.K.: Dokonujemy przeglądu kosztów we wszystkich obszarach. W praktyce codziennie znajdujemy i wdrażamy pomysły na oszczędności, liczą się nawet te drobne, ponieważ przy naszej skali w sumie daje to znaczne oszczędności. Między innymi implementujemy nowoczesne rozwiązania IT pozwalające na optymalizację kosztów w czasie rzeczywistym.
G.P.: Grupa będzie kontynuować ekspansję poprzez dalsze zwiększanie liczby marketów dom i ogród oraz przekształcanie tradycyjnych hurtowni w nowoczesne centra budownictwa. Jak wyglądają tegoroczne założenia w tym zakresie?
A.K.: Na koniec 2022 roku Grupę tworzyły 293 składy, 74 placówki Profi oraz 356 Mrówek. W minionym roku sieć detaliczna powiększyła się o 14 marketów Mrówka o łącznej powierzchni ponad 30 tys. mkw. W tym sezonie planujemy podobną skalę ekspansji sieci detalicznej. Zakładamy także przekształcenie kilku tradycyjnych składów w nowoczesne centra budownictwa pod marką Profi.
G.P.: Jak zmienia się i jak będzie się zmieniać oferta asortymentowa PSB?
J.K.: Centrala PSB od lat ma największą w skali kraju ofertę asortymentową – do dyspozycji partnerów oddajemy ok. pół miliona pozycji towarowych pochodzących od niemal 500 dostawców – liderów w swoich branżach. Oferta ta stanowi pełne spektrum do zaopatrzenia dowolnej inwestycji budowlanej, a także obejmuje wszystko, co niezbędne do utrzymania domów i ogrodów. W swoim portfolio mamy ok. 20 dużych grup asortymentowych – do najważniejszych należą: chemia budowlana, izolacje termiczne, narzędzia, ściany i kominy, ogród i hobby, sucha zabudowa, farby i lakiery, dachy i rynny. Oczywiście na bieżąco obserwujemy trendy, m.in. będziemy rozwijać półkę produktów OZE, i poszukujemy nowych dostawców.
G.P.: W zakręt można wjechać z każdą prędkością, ale nie z każdą wyjechać z niego bezpiecznie. Pokonywanie zakrętów stanowi wyzwanie dla początkujących, ale i doświadczonych kierowców. Budownictwo jest na zakręcie. Jak ma ten zakręt pokonać? Czego do tego potrzebuje?
Czy wyjdzie z tego cało? Jakie są prognozy zarządu PSB?
J.K.: Naszą domeną jest budownictwo mieszkaniowe, dlatego odpowiadając na pytanie, ograniczę się do tego sektora. Spodziewamy się wyraźnego wyhamowania po kilku latach dobrej koniunktury. Przypomnijmy, że w minionej pięciolatce rokrocznie rozpoczynano budowy ponad 200 tysięcy mieszkań, w szczytowym 2021 roku było to nawet 270 tysięcy. Niestety ogromny wzrost oprocentowania kredytów hipotecznych w roku 2022 doprowadził do spadku wartości udzielanych kredytów o niemal połowę, a to automatycznie przełożyło się na liczbę rozpoczynanych budów, a tym samym na popyt na materiały budowlane. Rok 2023 będzie bardzo trudnym okresem dla naszego sektora. Jak głębokie będą spadki sprzedaży i jak długo potrwają, nikt nie jest w stanie określić. Znaczące obniżenie inflacji i stóp procentowych jest warunkiem koniecznym powrotu koniunktury budowlanej. Mimo trudnego okresu Grupa PSB będzie kontynuować ekspansję placówek i koncentrować się na zwiększeniu lojalności zakupowej swoich partnerów. Dla nas najważniejsze jest, aby wykorzystać wszystkie szanse, jakie pojawią się na rynku w 2023 roku.
G.P.: Niebawem Targi PSB. Będą znów rekordowe czy raczej trzeba się spodziewać znacznego wpływu koniunktury na nastroje? Czy formuła pozostanie ta sama?
A.K.: Sytuacja na rynku budowlanym zawsze wpływała i będzie wpływać na nastroje zakupowe uczestników naszych targów. Formuła pozostaje taka sama jak przed pandemią. W marcu na Targach Kielce będziemy mieli 283 wystawców – kontraktowych dostawców PSB. Nie oczekujemy rekordów, a raczej racjonalnego podejścia do kontraktowania zamówień. Rok 2023 upłynie pod znakiem utrzymania płynności finansowej jako celu nadrzędnego.