Transport lokalny czeka na inwestycje z KPO
Rozbudowa dróg lokalnych i modernizacja transportu publicznego to najważniejsze zmiany, jakich oczekują Polacy w swoim otoczeniu – wynika z kolejnej fali badania pracowni PBS na zlecenie Multiconsult Polska. Wiele wskazuje na to, że w odbudowie lokalnego transportu pomogą środki z Krajowego Planu Odbudowy.
Pytani o najważniejsze zmiany, jakich oczekują w bezpośrednim otoczeniu swojego miejsca zamieszkania, Polacy wskazują na poprawę jakości dróg lokalnych (69%), lepszą infrastrukturę dla pieszych (53%) oraz modernizację transportu publicznego (51%) – wynika z ostatniej fali badania Barometr MCPL przeprowadzonego przez pracownię PBS na zlecenie firmy inżynieryjnej Multiconsult Polska. Potrzeby związane z infrastrukturą transportową wskazywane są znacznie częściej niż na przykład rozwój parków i terenów zielonych (44%) czy budowa nowych placów zabaw (28%).
Drogi lokalne i rozwój transportu publicznego to z jednej strony szansa na poprawę jakości życia obywateli w istotnym dla nich obszarze, a z drugiej możliwość utrzymania tempa inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.
– W najbliższym czasie spodziewamy się stopniowego przenoszenia ciężaru inwestycji w infrastrukturę drogową z dróg szybkiego ruchu, w kierunku bardziej rozproszonych inwestycji lokalnych. Wkrótce ukończona zostanie budowa głównego układu połączeń autostradowych i ekspresowych, zamykając pewien etap inwestycji prowadzonych przez GDDKiA. Drogi wojewódzkie i lokalne, stanowiące zdecydowaną większość sieci drogowej w Polsce też potrzebują przebudowy czy rozbudowy. Niektóre pilnie – wskazuje Przemysław Panek, ekspert ds. planowania transportu w Multiconsult Polska.
Istotnym impulsem do zmian może być Krajowy Plan Odbudowy, który przewiduje zarówno wsparcie infrastruktury drogowej, jak i modernizację taboru autobusowego. Odbudowa transportu regionalnego ma pozwolić zmniejszyć wykluczenie transportowe, które wciąż dotyka milionów Polaków. Zdecydowana większość przepytywanych przez PBS Polaków (84%) oczekuje zwiększenia liczby połączeń w ramach transportu publicznego w swojej okolicy, a jedna trzecia deklaruje chęć rezygnacji z własnego samochodu na rzecz dobrze funkcjonującej komunikacji publicznej.
Jeden z istotnych punktów KPO zakłada wsparcie techniczne i finansowe dla opracowania lokalnych Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. W opracowaniu tego typu dokumentów polskie gminy wspierają m.in. specjaliści Multiconsult Polska.
– W naszych planach strategicznych staramy się łączyć gminy we wspólnym celu, aby, dzięki współpracy, realizowały potrzeby mieszkańców całych aglomeracji oraz gmin ościennych. Projektując rozwiązania transportowe, kładziemy również nacisk na to, by uwzględniały one wpływ transportu lokalnego na środowisko. Rozwiązania takie, jak wymiana taboru na niskoemisyjny wpisują się bowiem w unijne wytyczne i umożliwiają gminom pozyskanie dofinansowania na ich wprowadzenie– tłumaczy Przemysław Panek, ekspert Multiconsult Polska, odpowiedzialny m.in. za plan mobilności dla Torunia i gmin sąsiadujących.
Badanie zrealizowane przez PBS w czerwcu 2024 r. na panelu internetowym www.poznaj.to na reprezentatywnej próbie internautów n=1004 respondentów.