Rok 2015 zapisał się w historii jako dosyć pomyślny okres dla rynku hotelowego w Polsce. Poprawie wskaźników efektywności hoteli towarzyszył wzrost zainteresowania inwestorów oraz aktywności deweloperów.
Po spowolnieniu inwestycyjnym notowanym w poprzednich latach rok 2015 przyniósł ożywienie na rynku hotelowym, któremu sprzyjała przede wszystkim dobra sytuacja gospodarcza, rosnące zainteresowanie ze strony klientów biznesowych oraz turystów zagranicznych – wynika z raportu firmy badawczej PMR zatytułowanego „Budynki hotelowe w Polsce 2015-2020. Inwestycje – Firmy – Statystyki – Prognozy – Ceny”. Po fali projektów w segmencie hotelowym przed mistrzostwami Euro 2012 przyszła pora na kolejną zwyżkę.
Potwierdzenie w statystykach
Stabilna sytuacja ekonomiczna w kraju, rosnąca liczba turystów oraz poprawiającą się infrastruktura skłaniają inwestorów do rozpoczynania nowych przedsięwzięć hotelowych, wzrasta też liczba transakcji inwestycyjnych w tym segmencie.
Jak wynika z danych GUS, na koniec lipca 2015 r. w Polsce funkcjonowały 10 024 turystyczne obiekty noclegowe, w tym 3 723 obiekty hotelowe. Wśród tych ostatnich najliczniejszą grupę stanowiły niezmiennie hotele (2 316), których liczba wzrosła o 2,9% w porównaniu do danych za lipiec 2014 r.
Turystyczne obiekty noclegowe dysponowały na koniec lipca 2015 r. ponad 710 tys. miejsc noclegowych. Było to prawie 16,3 tys. miejsc więcej w porównaniu do lipca 2014 r. (wzrost o 2,3% r/r). Z ogółu miejsc noclegowych aż 33,2% stanowiły te w hotelach.
Według danych GUS na koniec lipca 2015 r. najwięcej było w Polsce hoteli trzygwiazdkowych (48% udział w całkowitej liczbie) oraz dwugwiazdkowych (24%). Największą dynamiką wzrostu rok do roku charakteryzowała się jednak kategoria hoteli czterogwiazdkowych (5,9%). Jeśli chodzi o hotele z trzema gwiazdkami, była to zwyżka o 4,9% rok do roku, natomiast liczba hoteli pięciogwiazdkowych wzrosła o 3,6%.
Największy wzrost liczby hoteli rok do roku (według danych GUS) zanotowały województwa opolskie (20,8%), zachodniopomorskie (9,7%) oraz kujawsko-pomorskie (5,7%). Najwięcej hoteli zlokalizowanych jest w województwach małopolskim, dolnośląskim oraz wielkopolskim. Natomiast największą liczbą pokoi hotelowych dysponuje województwo mazowieckie.
Wybrane projekty hotelowe
W stolicy Małopolski w minionym roku otwarto m.in. Hotel Best Western Plus Q oraz kompleks hoteli DoubleTree by Hilton Kraków Hotel & Convention Center i Hampton by Hilton, natomiast w trakcie realizacji jest m.in. hotel Mercure.
Duży obiekt hotelowy otwarto również w ubiegłym roku w Gdyni (hotel Courtyard by Marriott w ramach kompleksu wielofunkcyjnego Gdynia Waterfront). W Gdańsku ukończono hotel Puro, a w trakcie realizacji są aktualnie m.in. hotel Sadova, hotel Focus, hotel ibis oraz hotel Almond. Trójmiejski rynek hotelowy jest obecnie jednym z najatrakcyjniejszych dla nowych przedsięwzięć hotelowych, jeśli wziąć pod uwagę dynamicznie rosnące obłożenie hoteli oraz poziom średnich cen.
Kilka dużych obiektów hotelowych powstaje aktualnie także w stolicy, która jest dominującym rynkiem, jeśli chodzi o podaż bazy hotelowej. Wśród realizowanych projektów są m.in. hotel Renaissance i hotel Hanova. W trakcie przebudowy i modernizacji jest ponadto Hotel Europejski.
We Wrocławiu w końcowej fazie realizacji jest m.in. hotel Double Tree by Hilton w ramach projektu Ovo Wrocław oraz kompleks hoteli ibis i Novotel w ramach modernizacji dawnego hotelu Wrocław.
Znaczące inwestycje hotelowe są w trakcie realizacji również w takich miastach jak Świnoujście (hotel Radisson Blu Resort w ramach kompleksu Baltic Park Molo w Świnoujściu), Busko-Zdrój (Terma Słowacki Hotel Medical SPA) oraz Łódź (hotel Ambasador).
Z danych Horwath HTL z czerwca 2015 r. wynika, że w Polsce prowadziły działalność 24 polskie sieci hotelowe posiadające ok. 145 hoteli z ponad 16 tys. pokoi, a także 15 globalnych sieci hotelowych z ok. 158 hotelami, oferującymi łącznie 25 tys. pokoi. Siecią, która może pochwalić się największą liczbą obiektów hotelowych w Polsce, jest Orbis/Accor. Na drugim miejscu pod względem liczby hoteli plasuje się Best Western.
Perspektywa rozwoju
Wciąż niski stopień nasycenia rynku hotelowego w Polsce w porównaniu do krajów Europy Zachodniej sprawia, że stanowi ona atrakcyjną lokalizację dla inwestorów z branży hotelowej, pomimo dużo niższych cen pokoi. W ciągu najbliższych 5-7 lat polska baza hotelowa powinna rosnąć o 20-30 obiektów rocznie.
Katarzyna Grabarz
Analityk rynku budowlanego, PMR