CKK JORDANKI NAJNOWOCZEŚNIEJSZA SALA KONCERTOWA W POLSCE
Niedługo miną dwa lata od otwarcia Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki w Toruniu. Mostostal Warszawa ukończył budowę obiektu w grudniu 2015 r. Z zewnątrz uwagę wizytujących przykuwa asymetryczna bryła budynku, w środku intrygujące wnętrza przypominające prehistoryczną jaskinię.
Centrum Kulturalno-Kongresowe w Toruniu powstało na bazie koncepcji stworzonej przez światowej sławy hiszpańskiego architekta Fernando Menisa. Twórca stworzył projekt sali zafascynowany zabytkową architekturą najstarszej części miasta, wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Projektant zinterpretował historię miasta na nowo, wpisując nowoczesny obiekt z betonu i cegły w wielowiekową zabudowę. Głównym założeniem projektu było stworzenie wielofunkcyjnego obiektu, który pozwoli na organizację różnorodnych imprez kulturalnych, od koncertów popowych, symfonicznych, przez widowiska teatralne po konferencje czy targi. Podczas realizacji Mostostal Warszawa stanął w obliczu wielu wyzwań konstrukcyjno-budowlanych, a niesamowity efekt wizualny budynku został osiągnięty dzięki zastosowaniu unikatowych rozwiązań.
Tajemnica picado
Najbardziej nietypowym i charakterystycznym rozwiązaniem wykorzystanym przy budowie CKK Jordanki jest technologia picado, która na końcowym etapie zakłada skuwanie wierzchniej warstwy betonu. Picado to konglomerat ceglano-żelbetowy (lub też w innej wersji tufowo-żelbetowy). Materiał został zastosowany jako wykończenie ścian i sufitów w części pomieszczeń, tworząc efekt pokruszonej cegły zatopionej w betonie. Okładziny z picado wykonano w postaci płyt żelbetowych. Na potrzeby budowy wykonano ok. 1100 prefabrykowanych płyt picado o łącznej powierzchni 4050 m2. I co ważne, każdy z tych elementów jest niepowtarzalny. Ściany w obiekcie, m.in. ze względu na wykończenie picado, posiadają różną grubość, wahającą się w niektórych przypadkach od 30 do 80 cm. Nieregularny kształt ścian spowodowany jest również licznymi załamaniami i odchyleniami od osi, przez co na każdym etapie budowy wspierano się modelem 3D budynku.
Wielowymiarowość dźwięku
Picado spełnia jednocześnie funkcje wizualne oraz akustyczne. Z jednej strony nowoczesne połączenie cegły z betonem nawiązuje do gotyckiej starówki Torunia. Z drugiej strony, dzięki swoim właściwościom rozpraszania i pochłaniania dźwięku, pozwala sterować akustyką budynku. Zmianę warunków akustycznych w obiekcie można również osiągnąć w inny sposób. Duża sala koncertowa posiada ruchomy sufit złożony z pięciu kopuł, pozwalający zmniejszyć bądź zwiększyć kubaturę pomieszczenia. Kopuły mają nieregularny kształt i ze względu na swoje gabaryty były transportowane na miejsce budowy w częściach. Stopień skomplikowania ich podkonstrukcji był na tyle wysoki, że niezbędny okazał się model trójwymiarowy. Wielofunkcyjne Centrum dysponuje również najwyższą ścianą mobilną, która oddziela główną salę koncertową od sali kameralnej. Panele akustyczne tej przegrody są skonstruowane tak, aby jedną stroną pochłaniać, a drugą rozpraszać dźwięk. Dzięki tym rozwiązaniom w Centrum można swobodnie zorganizować zarówno zwykły koncert, jak i symfoniczne widowisko, i wykreować odpowiednią warstwę dźwiękową dla danego wydarzenia.
Światowe sukcesy
Mostostal Warszawa rozpoczął budowę sali koncertowo-kongresowej w kwietniu 2013 r. Oficjalne otwarcie obiektu odbyło się w grudniu 2015 r. Warto dodać, że do dziś toruńskie Jordanki zostały wyróżnione kilkunastoma nagrodami i wyróżnieniami zarówno na międzynarodowych festiwalach, jak i w krajowych konkursach. Centrum było doceniane za swoją niespotykaną architekturę, wielozadaniowość czy jakość użytych materiałów. Znalazło się także na liście siedmiu cudów Polski magazynu National Geographic. Obiekt jest częściowo zanurzony pod ziemią. W budynku znajduje się sala ze sceną posiadającą fosę dla orkiestry i widownię na 880 miejsc, scena plenerowa, która pomieści 300 osób, pomieszczenia techniczne, administracyjne i socjalne.
fot. Mostostal Warszawa