Pięć tysięcy ton szyn i ponad sto tysięcy ton tłucznia. Trzy etapy prac zakończone, jesienią trasą kolejową ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego pojedziemy już bez utrudnień.
Od 2017 roku inwestycję dla PKP PLK prowadzi sopocka Grupa NDI. Ponad 74 kilometrowy odcinek jest wykonywany w systemie „projektuj i buduj”. Koszt tej inwestycji to 134 mln złotych netto, z czego 85 % zostało dofinansowane ze środków Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.
W grudniu ubiegłego roku odebrane zostały zadania z etapu II i III, tj.: 44 kilometry toru na odcinku Szczecinek – Łubowo oraz Złocieniec – Jankowo Pomorskie. Na tym odcinku NDI przebudowało 5 peronów na przystankach osobowych: Jelenino, Silnowo, Rzęśnica, Suliszewo Drawskie, Drawsko Pomorskie a także 25 obiektów inżynieryjnych i 25 przejazdów.
Teren inwestycji ma specyficzne ukształtowanie. Linia biegnie w wysokich nasypach, głębokich przekopach sięgających ponad 15 metrów oraz przez tereny bagienne rezerwatu Bagno Ciemino – mówi Cezary Chruściński, dyrektor ds. budownictwa kolejowego w Grupie NDI. Trudne warunki terenowe wymagały od nas precyzyjnej koordynacji prac oraz dokładnej logistyki. Najbardziej wymagającym elementem było uzyskanie odpowiedniej nośności nasypów kolejowych. W czterech lokalizacjach wykonaliśmy wzmocnienia nasypów metodą palowania. Utworzona została też siatka z pali z iniektu cementowego o długości do 14 metrów.
W IV i V etapie prac zrewitalizowanych zostanie kolejne 30 kilometrów toru na odcinku Łubowo – Czaplinek wraz ze stacją Czaplinek oraz na odcinku Jankowo Pomorskie – Runowo Pomorskie. NDI wykona też zabudowę 5 nowych rozjazdów na stacji Czaplinek oraz 1 rozjazdu na przystanku osobowym Drawsko Pomorskie. Wybudowanych zostanie także łącznie 11 peronów: na stacji Czaplinek oraz na przystankach osobowych: Silnowo, Czarne Małe, Żelisławie Pomorskie, Bobrowo, Rzęśnica, Drawsko Pomorskie, Wiewiecko i Węgorzyno. W tych etapach prac wyremontowanych zostanie 8 obiektów inżynieryjnych i 28 przejazdów. Wykonana zostanie również modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym, budowa kabla światłowodowego na odcinku 90 kilometrów, utworzone zostaną także pasy przeciwpożarowe, zgodnie z nowymi przepisami, na długości 90 kilometrów linii z obu stron.
Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, czyli nawet o 40 km/h szybciej niż obecnie. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem oraz prace na 54 przejazdach kolejowo – drogowych wpłyną na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Czas podróży na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie skróci się z 1h 30 minut do około godziny.
Przed nami jeszcze dwa odbiory eksploatacyjne oraz odbiór końcowy – dodaje Cezary Chruściński z NDI. Planowany termin zakończenia inwestycji to wrzesień 2019.
Łącznie na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie zrewitalizowanych zostanie około 74 kilometrów toru. Wykorzystanych zostanie 5 tysięcy ton szyny 49 E1 i ponad 100 tysięcy ton tłucznia.
Grupa NDI jest aktywna na rynku budownictwa kolejowego od roku 2012. W tym czasie wykonała rewitalizacje i przebudowy linii kolejowych na terenie całego kraju, w tym m.in.: LK 353 Inowrocław-Jabłonowo Pomorskie, LK 281 Orzechowo-Miłosław czy LK 219 i LK 35 Olsztyn-Szczytno-Szymany.