Wysoka jakość, wprowadzane nowości oraz odpowiedni marketing są podstawą mocnej pozycji marki KREISEL. – Rozmowa z Prezesem Michaelem Krausen.
Grzegorz Przepiórka: Jak oceniłby Pan aktualną sytuację firmy KREISEL?
Michael Kraus: Rok 2019 rozpoczęliśmy zgodnie z założonymi wcześniej celami. Biorąc pod uwagę warunki makroekonomiczne w I kwartale, KREISEL wypracował bardzo dobre wyniki. Firma weszła więc w kolejny kwartał, utrzymując stabilną pozycję finansową.
G.P.: Taka stabilność charakteryzuje tylko firmy o ugruntowanej pozycji.
M.K.: Firma KREISEL od ponad 25 lat buduje silną markę w Polsce, jednocześnie utrzymując czołową pozycję wśród firm branży chemii budowlanej. Nie byłoby to możliwe bez wizji, charyzmy oraz wieloletniej pracy śp. Prezesa Szczepana Gawłowskiego. Dzięki Jego wytrwałości i zaangażowaniu firma KREISEL, pokonując długą drogę od niewielkiej spółki zatrudniającej kilkanaście osób, stała się znaczącym, dużym przedsiębiorstwem liczącym się w polskim sektorze producentów chemii budowlanej.
G.P.: Co jest podstawą mocnej pozycji KREISEL? Jakim zapleczem dysponuje firma?
M.K.: KREISEL posiada obecnie 6 fabryk zlokalizowanych na terenie całej Polski, a także swoją kopalnię kruszyw – firmę EUROKRUSZ. W ubiegłym roku staliśmy się również właścicielem 100% udziałów spółki KREISEL Slovensko działającej na rynku słowackim. Wchodzimy w skład koncernu FIXIT GRUPPE mającego 68 fabryk w 19 krajach pod markami KREISEL, HASIT, ROEFIX, FIXIT i GREUTOL. Właśnie poprzez takie zaplecze – duże moce produkcyjne oraz wysoką jakość produktów – możliwe jest realizowanie oczekiwań najbardziej wymagających klientów. To wysoka jakość, wprowadzane nowości oraz odpowiedni marketing są podstawą mocnej pozycji na rynku. Sukces rynkowy KREISEL zawdzięcza także zaangażowaniu klientów w kształtowanie relacji. Firma aktywnie wsłuchuje się w ich sugestie, a następnie wdraża je w życie, dając tym samym dowód, że klient jest kluczowym ogniwem.
G.P.: Co oznacza w praktyce wspomniana wysoka jakość?
M.K.: Naszym priorytetem jest zapewnienie klientowi produktu nowoczesnego oraz odpowiadającego wymaganiom norm europejskich. Jakość w firmie KREISEL zawsze odgrywała pierwszoplanową rolę. Wybierając nasz produkt, klient musi mieć pewność, że otrzymuje wyrób spełniający wszystkie zakładane parametry. Z tego względu nasze produkty są dokładnie sprawdzane w każdej fazie ich przygotowania. Czuwają nad tym laboratoria zlokalizowane we wszystkich fabrykach.
G.P.: Mówiąc o laboratoriach – nad jakimi nowymi produktami pracują ośrodki badawcze KREISEL?
M.K.: W tym roku, odpowiadając na oczekiwania naszych klientów, wzbogaciliśmy ofertę, ulepszając dostępne wcześniej produkty o innowacyjne właściwości użytkowe. Mam na myśli wysoce wytrzymały beton 445 o wytrzymałości ponad 50 MPa, dodatkowo zbrojony włóknami bazaltowymi oraz nową dwuskładnikową izolację przeciwwodną AQUA DUO. To tylko kilka naszych nowych propozycji, w następnych miesiącach zaskoczymy kolejnymi nowościami.
G.P.: Jak KREISEL jest przygotowany do obecnego sezonu i wzmożonego zapotrzebowania na materiały?
M.K.: Mówiłem już o wysokiej jakości naszych produktów oraz nowościach wprowadzanych na rynek. Oprócz tego oferujemy naszym klientom najlepszy na rynku stosunek ceny do jakości. Obecnie jednak nie tylko te podstawowe elementy decydują o sukcesie. W coraz większym stopniu wpływa na to szeroko pojmowany serwis. Na pierwszym miejscu – to oczywiste – jest terminowość realizacji zamówień, na którą składa się między innymi szerokie zaplecze surowcowe poprzez dywersyfikację źródeł dostaw oraz sprawny dział logistyki zarządzany w oparciu o nowoczesne rozwiązania IT. Na drugim miejscu – wykwalifikowany zespół, zarówno w biurach, na produkcji, jak również w terenie. Przedstawiciele handlowi muszą być ekspertami w swoim fachu – znajomość produktów, które sprzedają, to podstawa. Ponadto od lat z sukcesem kontynuujemy program szkoleń Akademia Technologii KREISEL. Trzecim niezwykle ważnym elementem, na który składa się rzetelny serwis, jest szybka odpowiedź na oczekiwania klienta. Tutaj liczy się fachowość i błyskawiczna reakcja. Dlatego też rozwijamy własny portal klienta ekreisel.pl, który nie tylko pozwala złożyć zamówienie czy sprawdzić przewidywalny termin dostawy, ale także uzyskać niezbędne informacje o produkcie.
G.P.: Z jakimi tendencjami mamy do czynienia na rynkach chemii budowlanej w Europie? Jak rynek polski przedstawia się na tym szerszym tle?
M.K.: Polska jest bez wątpienia jednym z największych rynków systemów ociepleń w Europie. Na taką skalę ocieplenia nie są wykonywane w Niemczech, Austrii ani we Francji, przy czym na Zachodzie wykorzystuje się znacznie mniej styropianu. Kolejną różnicą jest to, że na rynkach zachodnich dużą wagę przywiązuje się do rozwiązań proekologicznych, tymczasem w Polsce ten trend dopiero się rozwija. Istnieją jednak też zjawiska wspólne. Zarówno Polska, jak i Europa dążą do przyspieszenia procesów związanych z wykonywaniem prac. Poprzez ten trend na popularności zyskują produkty szybkowiążące, dające możliwość sprawniejszego wykonania danego etapu prac, np. wykonywanie podkładu podłogowego czy klejenie płytek. Rynek wyrobów chemii budowlanej jest również ściśle związany z dostępnością pracowników. Ich brak powoduje coraz większe zainteresowanie procesem automatyzacji, stosowaniem produktów gotowych czy też pakowanych w silosy. W Polsce silosy wykorzystywane są przede wszystkim do tynków gipsowych. W Niemczech czy nawet na Słowacji przechowywanie wyrobu w silosie jest dużo bardziej popularne. Dostarcza się tam prawie każdy sypki materiał: od tynku po kleje do ociepleń.
G.P.: Jakie są pomysły na dalszy rozwój w Polsce? Czy KREISEL czekają zasadnicze zmiany?
M.K.: Cały czas pamiętamy o tym, że w gospodarce „kto się nie rozwija, ten przegrywa”. Jednak każdy rozwój przedsiębiorstwa musi być ewolucją, nie rewolucją. Mamy mocne fundamenty, jesteśmy potęgą przemysłową, dlatego wchodząc na nowe rynki, będziemy to wykorzystywać. Możemy produkować szybko, w dobrej cenie i w dużych ilościach, więc jesteśmy atrakcyjnym partnerem dla odbiorców w całej Unii. Planujemy także dalszą rozbudowę naszych fabryk, ponieważ polski rynek nadal jest i przez najbliższe lata pozostanie w fazie wzrostu.
G.P.: Na koniec pytanie związane z objęciem przez Pana funkcji prezesa w firmie KREISEL. Jakie powinno być nowoczesne zarządzanie? I jak, pokrótce, przedstawia się sylwetka nowego szefa zarządu?
M.K.: Firmę KREISEL tworzą ludzie z pasją. To właśnie ich wiedza, fachowość oraz zaangażowanie decydują o jej rozwoju. Śp. Prezes Szczepan Gawłowski zawsze powtarzał, że kapitał ludzki jest największą wartością dla każdej organizacji, a obdarzeni dużym zaufaniem pracownicy mają ogromną motywację do pracy. Dzięki temu firmą KREISEL zarządzają kompetentni i doświadczeni profesjonaliści pracujący w zgranym zespole od wielu lat. Wśród naszych pracowników są także ludzie młodzi, stale podnoszący swoje umiejętności zawodowe. Daje nam to pewność, że zawsze mamy świeże spojrzenie na zmieniający się rynek. Jako nowy Prezes Zarządu firmy KREISEL chciałbym wnieść dodatkową energię i ciekawe pomysły w kwestii zarządzania spółką. Posiadam wieloletnie doświadczenie w branży budowlanej. Od wielu lat jestem związany biznesowo z Europą Środkową, w tym także z Polską. Znajomość polskiego rynku chemii budowlanej na pewno ułatwi podejmowanie strategicznych decyzji oraz efektywną kontynuację dzieła śp. Szczepana Gawłowskiego.