DESKA PRZYSZŁOŚCI
Firmę Barlinek oraz architektów z Medusa Group połączyła nie tylko realizacja wspólnych projektów inwestycyjnych. Razem wypełniają także misję odkrywania młodych talentów z branży i promowania ambitnej architektury. Służy temu organizowany przez firmę Barlinek konkurs dla młodych projektantów pod tytułem Kreacje z Natury.
Konkurs umożliwia projektantom zdobycie doświadczenia w pracy z tak szlachetnym materiałem, jakim jest drewno. Składa się z dwóch etapów. Pierwszy to inspiracja w ramach ogłoszonego w danym roku tematu (np. nowe wybarwienia desek, nowa forma ich wykorzystania, oderwanie od standardowego postrzegania produktu czy połączenie deski i technologii). Drugi etap to wyjazd do fabryki Barlinek, gdzie grupa ok. 25 osób przez trzy dni pracuje, eksperymentując z deską barlinecką, mając pełną dowolność co do wykończenia, kolorystyki, stworzenia nowych formatów. Uczestnicy mają okazję pracować pod okiem jurorów, którzy służą pomocą i radą przy tworzeniu ostatecznego pomysłu. W jury konkursu zasiadają m.in. Przemo Łukasik z Medusa Group, Agnieszka Stefańska, Tomasz Błuszkowski, Wojciech Trzcionka, Szymon Hanczar i Michał Wrześniak.
Przy tej okazji młodzi projektanci poznają nowoczesne technologie produkcji Barlinka – możliwości fabryk to 12 mln m2 rocznie, a sprzedaż barlineckich podłóg, w 100% drewnianych, prowadzona jest w 64 krajach na 6 kontynentach. Wykorzystuje się je w prywatnych domach i mieszkaniach, ale także w obiektach użyteczności publicznej – biurach, hotelach, galeriach handlowych oraz sklepach, kinach, teatrach, muzeach itd. Jedną z wielu takich realizacji jest wnętrze Kanlux, gdzie zastosowano podłogi marki Barlinek. Idea konkursu zrodziła się z historii, która lubi zataczać krąg. Drewno to element tożsamości marki Barlinek.
Firma zawdzięcza mu bardzo wiele. Jego zapach, dotyk, struktura są niepowtarzalne w swej naturze. Pracownicy Barlinka dzielą się doświadczeniami z najlepszymi projektantami oraz architektami, by przedefiniować i zrozumieć naturę drewna od nowa. Dodatkowo firma, czując się współodpowiedzialna za naturę, od wielu lat prowadzi projekt sadzenia drzew – łącznie liczba sadzonek przekroczyła w tym roku 15 mln.
Dodatkowo niektórzy z laureatów konkursu realnie wzięli udział w projektowaniu wzorów i stali się ambasadorami nowych kolekcji. Były to: Agata Smok, Joanna Ochota, Anna Łoskiewicz-Zakrzewska, Maja Sobura. Finaliści pomogli m.in. w zaprojektowaniu kolekcji Tastes of Life.
– Kreacje z Natury to koncept, w którym oprócz konkursu dla projektantów i architektów organizowane są warsztaty rzemieślnicze czy wyjątkowy artystyczny performance. Spotkania pod szyldem Barlinek Institute of Design to kilkadziesiąt eventów branżowych w roku na terenie Polski, Rosji, Ukrainy i Rumunii. To także niezwykła możliwość dla tak dużego producenta, jakim jest Barlinek, aby się wzajemnie inspirować, jak również zachęcać klientów do wysokojakościowych, naturalnych rozwiązań, do jakich należy deska barlinecka – mówi Dorota Karbowska-Zawadzka, Dyrektor Marketingu Barlinek SA i pomysłodawczyni konkursu.
Podczas organizowanych konkursów oraz warsztatów rodzą się nie tylko pomysły na użytkowe wykorzystanie deski barlineckiej. Przy tej okazji powstała także instalacja, która miała być wolna od skojarzeń z deską parkietową Barlinka. Celem było pokazanie „natury” i wywołanie refleksji u odbiorcy. Swoją premierę miała ona podczas Łódź Design Festival w 2014 roku. Autorem był Przemo Łukasik wspierany przez członków swojej pracowni.